7.11.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Range Rover PHEV – Luksusmaasturi jaksaa 100 kilometriä alle litralla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Range Rover saa osakseen vahvan sähköistyksen ladattavalla hybridillä. Sähkömoottori tuo mukanaan pelkkää hyvää. Range Roverin uusin sukupolvi saapui Suomeen aiemmin tänä vuonna ja nyt on vuorossa ladattava hybridimalli. Iso Range on vakuuttava ilmestys, eikä sähköistetty voimalinja tuo asiaan poikkeusta. Ladattavat mallit ovat Range Roverin kaltaisten automallien kohdalla järkipelejä. Latausmahdollisuus laskee päästöjä selkeästi, minkä vuoksi kotimainen autoverotus tuo mukanaan merkittäviä huojennuksia. Jos tarkasteluun otetaan vaikkapa Autobiography-varustellut Range-mallit, mahtuu ladattavan P440e-mallin ja 4,4-litraisella V8-moottorilla varustetun P580-mallin väliin 119 918 euroa. Tuo summa koostuu pääosin autoverosta, jota polttomoottoriversiosta kannetaan 115 253 euroa. Ihanan kallista. Aivan taskurahalla ladattavaa hybridiä ei tässä luokassa saa, sillä halvimmillaan hintalapussa seisoo 147 841. Tuolloin varustelu on SE. Autobiography-varustetasolla hinta pompsahtaa lukemaan 174 035 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keskikulutus alle litran Ladattavaa versiota puoltaa hinnan lisäksi moni muukin asia. Keskikulutus P440e-mallilla vaihtelee 0,8–0,9 litran välillä, kun kasikone hörppää samalla taipaleella 11,4–11,9 litraa. Säästöä per sata kilometriä syntyy selkeästi. Tehostaakaan ei tarvitse hybridimallin kanssa kärsiä, sillä hinnat alkaen -malli P440e tuottaa mallinimensä mukaisesti 440 hevosvoimaa. Kireämpi versio P510e:n teholukema on 510 hevosvoimaa. V8-versio pistää paremmaksi vain 20 hevosvoimaa. Isoa bensakonetta pitää siis todella haluta, koska hintalappu on tuhti. Koeajettu P440e tarjoaa lähes räävitöntä suorituskykyä. Kookas maasturi kiihtyy nollasta sataan kuudessa sekunnissa. Luvun asettaa mittasuhteisiin se, että omamassa on hieman alle 2700 kiloa. Sähköinen toimintamatka on ladattavissa versioissa kohdallaan, sillä WLTP-vertailuarvo näyttää 113 km. Todellisuudessa tuosta lukemasta jäädään ja maahantuoja ilmoittaakin todelliseksi toimintamatkaksi 80 kilometriä. Tämä pitää pikaisen testin perusteella hyvin paikkaansa. Isompi akku kuin monessa sähköautossa Hyvä toimintamatka on perua kookkaasta akusta. Käytettävissä oleva kapasiteetti on 31,8 kWh, eli ladattavan hybridin akku on suurempi kuin monessa pienen toimintasäteen täysähköautossa. Myös latauksesta on haluttu rivakka ja Range Rover tukee hybridimallille harvinaisesti CCS-pikalatausta. Ajoakun saa 80 prosentin varaustilaan nopeimmillaan tunnissa. Tämä on ominaisuus, joka nostaa sen monen muun lataushybridin yläpuolelle. PHEV-malli tarjoaa kuljettajalle ja matkustajalle matkustusmukavuutta, jota tätä nykyä löytyy hyvin harvasta automallista. Ilmajousituksen ansiosta fiilis on kuin pilven päällä ajelisi. Range Rover PHEV on varmasti yksi mukavimmista automalleista markkinoilla. Erityiskiitos on annattava myös siitä, ettei rengasmelu vaivaa ohjaamossa. Vaikka alla pyörivät matalaprofiiliset 22” renkaat, ei melutaso vaivaa rentoutumista. Rangen ohjaamossa voi siis nauttia klassisen musiikin sävelistä ilman sivuääniä. Palaamme ajotuntemuksiin tarkemmin koeajon merkeissä, mutta jo pikainen maistiainen kertoo, että sähköistetty voimalinja pukee Range Roverin lanteita hyvin. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku