3.4.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Scania 25P BEV -sähkökuorma-auto – antaa dieselin hinnan nousta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkökäyttöinen Scania 25P vakuuttaa äänettömyydellään ja vaivattomuudellaan. Myös käyttökustannukset vaikuttavat aiempaa enemmän. Scania 25 P aloittaa ruotsalaismerkin sähköistymisen. Mallin ensiesittely Ruotsissa oli jo puolitoista vuotta sitten, mutta korona ja puolijohdepula ovat hidastaneet matkaa Suomeen. Nyt autoa pääsee jo kokeilemaan, ja toimitusajaksi luvataan tällä hetkellä viisi kuukautta, mikä on paljon vähemmän kuin perinteisillä voimalinjoilla. Sähköversio on rakennettu tuttuihin kuoriin, tarkka huomaa dieselsäiliöiden tilalle tulleet akkupaketit. Latauspistoke on oikean etukulman ilmanohjaimen alla piilossa. Myös ohjaamo on liki identtinen vakiomallien kanssa, eli kuljettajan on helppo kotiutua. Isoimpana erona kierroslukumittari on vaihdettu tehomittariin. Regeneroivaa jarrutusta voi säätää viiksestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viisi tai yhdeksän akustoa Akusto muodostuu 33 kWh -moduuleista, joita voi olla lyhytakselivälisessä autossa viisi (165 kWh) ja pitkässä yhdeksän (300 kWh). Yksi on aina ohjaamon alla dieselmoottorilta jääneessä tilassa ja loput rungon molemmin puolin sijoiteltuina 2+2 tai 4+4. Kestomagnetoitu öljyjäähdytetty sähkömoottori on niin paljon dieseliä pienempi, että se sopii akustojen väliin rungon alle. Vaihteistossakin pykäliä on vain kaksi, toinen liikkeellelähtöön ja toinen matka-ajoon. Moottorin jatkuva teho on 230 kW (313 hv) ja vääntö 1 300 Nm, mutta hetkellisesti lisäpotkua saa 300 kW (408) ja 2 200 Nm asti. Akustopaketit painavat lähes 500 kiloa kappale. Dieselmoottori vaihteistoineen vähennettynä sähköauton omapaino on noin 1 500 kg tavallista enemmän. Hyötykuorma ei silti vähene, sillä viranomaiset ovat luvanneet vastaavan noston akselipainoihin. Scania tarjoaa P-ohjaamollista sähkömalliaan aina 64-tonnisiin yhdistelmiin asti, mutta varmastikin kaupunkijakelu on pääkohderyhmä ainakin aluksi. Koeajoauto oli köykäinen 16 tonniin lastattunakin. Ripeää ja hiljaista kyytiä Vaikka uudet kuorma-autot ovat jo ennenkin tehneet vaikutuksen vaivattomilla vaihderoboteillaan ja eleettömän hiljaisilla lähdöillään, nyt on kuitenkin taas aika äimistellä. Vaihde eteenpäin ja kaasua. Liikkeellelähtö on välitön, nykimätön ja ripeä ja silti helposti säädeltävissä, ja myös ryömittäminen on helppoa. Kiihtyvyys on etenkin aluksi reipasta, mutta ei hyydy vauhdin kasvaessakaan. Äänettömyyden ansiosta vauhtia tulee pidettyä liikaakin. Moottoriäänien puuttuessa tulee esiin suhinoita ja rengasääniä, joita ennen ei olisi kuulunut lainkaan. Scania povaa tälle pienempiakkuiselle toimintamatkaksi 250 kilometriä, joka on helppo uskoa kevyellä kuormalla. Pakkasen, kuorman, vauhdin ja apulaitteiden lisääminen pudottaa lukemaa varmasti. Hidas vaihtovirtalataus on jätetty pois. Pikalatausta tasavirralla 25P ottaa vastaan 130 kW:n teholla, joten lakisääteisellä tauolla pitäisi saada pakkasessakin vähintään sata lisäkilometriä. Henkilöautojen tapaan latausmahdollisuudet lastauspaikoilla tai reitin varrella aiheuttavat suurimman haasteen ennen hankintapäätöstä. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?