13.2.2023

Maistiainen: Tesla Model S – Kaiken keskiössä leluratti

Tesla kulkee jälleen valtavirtaa vastaan. Model S:n uusi versio keksii jopa ohjauspyörän uudelleen.

Ensipuraisu uuden Model S:n ratissa on hienoinen hämmennys. Ohjaamossa on paljon tuttua edeltävästä mallista, mutta uuttakin on riittämiin. Suurin eroavaisuus on Yoke-ohjauslaite, joka tuntuu ja näyttää leikkiauton ratilta. Yoke ei siis ole varsinainen ohjauspyörä jo ihan vain siksi, että se ei ole pyöreä.

Suorakulmiota muistuttava ohjauslaite on kieltämättä erikoinen näky ja kokemus. Periaatteessa ratti istuu käteen välittömästi, mutta toisaalta sen operoiminen on pieni haaste. Suuri eroavaisuus on yläkaaren puuttuminen. Monessa nykyautossa ohjauspyörän alaosa on tasainen – kuten Yokessa – mutta yläkaari sentään pyöreä.

Yläkaaren puuttumisen huomaa nopeasti, kun autoa alkaa pyöritellä ympäri parkkipaikalla. Normaalisti toinen käsi hakeutuu ohjauspyörän kaarelle ja hidastaa ratin liikettä. Yokessa tämä ei ole mahdollista, mutta asiaa ei vain muista. Siksi ensimmäiset pyörittelyt tuovat yllätyksen, kun kädet yhtäkkiä irtautuvat ohjauslaitteesta kokonaan. Homma tuntuu alkuun jopa vaaralliselta.

Ratti on auton kanssa kommunikoidessa hyvin tärkeässä roolissa, sillä sitä kautta pystytään ja joudutaan ohjaamaan lähes kaikkea ajamiseen liittyvää. Ratti on pelkistetty ja aiemmin viiksissä olleet toiminnallisuudet on siirretty kokonaisuudessaan Yokeen. Model S:ssä ei ole vilkku– tai vaihdeviiksiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rullat ohjaavat kaikkea

Vilkut on sijoitettu vasemman käden rullan vasemmalle puolella. Kosketusnapit toimivat hyvin, mutta ratin ollessa kääntyneenä, on hankala hahmottaa mihin suuntaan vilkkua oikeastaan pitäisi painaa. Sen vuoksi virhepainalluksia tulee väkisinkin.

Peukaloilla toimivat rullat ohjaavat käytännössä kaikkea ajossa tarvittavaa. Vasen puoli hoitavat audion äänensäädön ja lasinpyyhkijöiden operoinnin. Ne ovat siis saman napin takana. Oikea rulla on pyhitetty vakionopeudensäätimelle ja autopilotille. Minimalismi voi alkuun tuntua työläältä, mutta oikeasti se on todella toimivaa.

Yksi perversseimmistä asioista on se, että Tesla Model S:ssä ei ole fyysistä vaihdevalitsinta. Veto laitetaan eteen tai taakse keskikonsolin näytön reunasta. Sormella liu’utettava valitsin on erikoinen tapaus, joka vaatii hetken opettelua. Kun homman hiffaa, on se aivan siedettävä käyttää.

Tesla osoittaa uuden ohjaamon ja ohjauslaitteen avulla sen, että kaikkea ei aina tarvitse tehdä samalla tavalla kuin muut. Pääasia on, että homma toimii. Kun fyysiset kytkimet korvataan näytöillä ja hipaisukoskettimilla, niiden on parempi toimia loogisesti. Teslassa tilanne on juuri tämä, eli ne toimivat kuten niiden olettaakin.

Parissa sekunnissa nollasta sataan

Yksi jenkkivalmistajan tavaramerkeistä on designin lisäksi ollut se, että autot ovat huikean suorituskykyisiä. Model S:n uusi versio ei tee tässä suhteessa poikkeusta. Model S:n Long Range versiosta irtoaa 670 hevosvoimaa. Määrä on suorastaan huvittava, sillä kyseessä on tavanomainen perheauto.

Tuolla tehomäärällä nelivetoinen ja kaksimoottorinen Model S kiihtyy sataseen 3,2 sekunnissa. Moisesta superautot lähinnä haaveilivat muutama vuosi sitten ja nyt Tesla repäisee moiseen vaivatta ja mukavasti. Tai en tiedä kuinka mukavaksi voi kutsua kiihtyvyyttä, joka tuntuu painavan aataminomenan kohti niskaa. Kivaa se toki on.

Model S:n Long Range -versio on kiistatta tehokas ja nopea irtoamaan viivalta, mutta Teslalle tämäkään ei tuntunut riittävän. Siksi Model S:stä on tarjolla myös Plaid-versio, joka on yksi ripeimmin kiihtyvistä tuotantoautoista koskaan. Itse asiassa Plaid yltää listan sijalle neljä.

Tehoversion 0–100 km/h kiihdytyslukema ei jätä kylmäksi: 2,1 sekuntia, sillä se tuntuu jo sisäelimissä asti. Koeajoimme myös Plaid-version ja siitä on luvassa koeajo hieman tuonnempana.

Tesla ei enää kerro akkujensa kapasiteettia julkisesti, mutta jotain sen koosta voi päätellä toimintamatkasta. Long Rangelle luvataan 19” vannekoolla 723 kilometriä kyytiä, joten akku asettunee reiluun 100 kWh kapasiteettiin. Periaatteessa tiedolla ei ole sen suurempaa väliä, sillä harvoin auton ostopäätöstä tulee tehtyä bensa-autossakaan tankin koon perusteella.

Monelle autoalaa seuraavalle Tesla tuntuu olevan kirosana, mutta uusi S-malli osoittaa ainakin sen, että persoonaa valmistajan autoista löytyy. Vaikka ulkopuolen design on hieman yllätyksetöntä, ovat ratkaisut sisällä jotain aivan muuta. Ja kiihtyvyys on jotain ennen kokematonta.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Luetuimmat