19.5.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Vespa Elettrica – sähköllä, mutta saisiko olla mopona vai moottoripyöränä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkökäyttöinen Vespa Elettrica on saatavilla sekä mopona että moottoripyöräversioina. Miksi kaksi mallia, kun molemmissa on käytännössä sama tekniikka? Sähkömoottori ja Vespa muodostavat hienon yhdistelmän, molemmat ovat kuin luotuja kaupunkiajoon. Valinnanvaikeus tuleekin siinä, valitako Vespa Elettricasta mopoversio 7500 euron hintaan vai tuhat euroa kalliimmalla moottoripyöräversio. Mopoversion huippunopeus on 45 kilometriä tunnissa ja moottoripyöräversiolla pääsee huristelemaan - tai tässä tapauksessa suhistelemaan - suotuisissa olosuhteissa noin 70 kilometrin tuntinopeudella. Muuten molemmissa on sama tekniikka. Miksi näin? Vastaus löytyy verotuksesta sekä joidenkin maiden rahallisesta tuesta sähkömoottoripyörän hankintaan. Lopputulemana moottoripyöräversio saattaa joissakin maissa olla mopoversiota halvempi hinnaltaan, vaikka suorituskykyä saa enemmän. Meillä Suomessa mopo siis on tuhat euroa edullisempi, joten pohdittavaksi jää kannattaako 25 kilometriä korkeammasta huippunopeudesta maksaa lisätonni. Koeajoimme Vespa Elettrican moottoripyöräversion. Toimintamatkaa sillä on ECO-asetuksella (jolloin huippunopeutta on sama 45 km/h kuin mopomallissa) noin 100 kilometriä ja Power-asetuksellakin pääsee yhdellä latauksella 70 kilometrin matkan. Koeajon perusteella ilmoitetut toimintamatkat pitävät paikkaansa. Latausaika on neljä tuntia, joten työpäivän aikana se ehtii hyvinkin latautua, samoin töpselin ollessa yön yli kytkettynä. Jos ajelee vain esimerkiksi kaupungin ydinkeskustan tuntumassa, niin 45 kilometriä tunnissa on sinällään riittävä nopeus. Jos taas työmatkaan tai muihin ajoreitteihin kuuluu sisäänmenoteitä tai muita suurempien nopeuksien väyliä, silloin kovempaa kulkeva malli sulautuu paremmin muun liikennevirran mukaan. Se taas paitsi lisää mukavuutta ja lyhentää ajoaikaa, myös parantaa turvallisuutta kun nopeuserot ovat pienempiä. Ajamisen hinta molemmissa on samaa suuruusluokkaa, jos ei ryhdytä halkomaan hiuksia ja miettimään kuluttaako kovempi nopeus enemmän renkaita ja jarrupaloja. Vakuutuksien hintoja sen sijaan kannattaa kysellä etukäteen, sillä mopon ja moottoripyörän vakuutuksissa hintaerot saattavat jo olla tuntuvia. Kun vakuutusten hintoihin vaikuttaa ajoneuvon lisäksi myös vakuutuksenottaja sekä asuinpaikkakunta, niin jokaisen kannattaa kilpailuttaa itselle sopivin vakuutus. Ensituntuman perusteella Vespa Elettrican moottoripyöräversio on muuten vaivaton ajettava, mutta ajovalmiutta osoittavan merkkivalon syttymiseksi pitää malttaa painaa ohjaustangon Mode-nappia turhan pitkään, ennen kuin Elettrica on valmiina matkaan. Neljän-viidenkympin rajoitusalueilla liikenteen rytmissä pysyy helposti, mutta kuuden-seitsemänkympin alueilla toivoisi jo vähän puhdikkaampaa moottoria. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vespa Elettrica Moottori: ilmajäähdytteinen, hiiliharjaton kestomagneettimoottori lataustoiminnolla Teho: jatkuva teho 3,6 kW, huipputeho 4,0 kW Vääntö: 200 Nm Voimansiirto: suoraveto ilman vaihteita Istuinkorkeus: 790 mm Paino: 130 kg Akseliväli: 1350 mm Hinta: 8500 € Takuu: 2 vuotta Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta