19.5.2020

Maistiainen: Vespa Elettrica – sähköllä, mutta saisiko olla mopona vai moottoripyöränä?

Vespa Elettrica

Sähkökäyttöinen Vespa Elettrica on saatavilla sekä mopona että moottoripyöräversioina. Miksi kaksi mallia, kun molemmissa on käytännössä sama tekniikka?

Sähkömoottori ja Vespa muodostavat hienon yhdistelmän, molemmat ovat kuin luotuja kaupunkiajoon. Valinnanvaikeus tuleekin siinä, valitako Vespa Elettricasta mopoversio 7500 euron hintaan vai tuhat euroa kalliimmalla moottoripyöräversio. Mopoversion huippunopeus on 45 kilometriä tunnissa ja moottoripyöräversiolla pääsee huristelemaan - tai tässä tapauksessa suhistelemaan - suotuisissa olosuhteissa noin 70 kilometrin tuntinopeudella. Muuten molemmissa on sama tekniikka. Miksi näin?

Vastaus löytyy verotuksesta sekä joidenkin maiden rahallisesta tuesta sähkömoottoripyörän hankintaan. Lopputulemana moottoripyöräversio saattaa joissakin maissa olla mopoversiota halvempi hinnaltaan, vaikka suorituskykyä saa enemmän. Meillä Suomessa mopo siis on tuhat euroa edullisempi, joten pohdittavaksi jää kannattaako 25 kilometriä korkeammasta huippunopeudesta maksaa lisätonni.

Vespa Elettrica

Koeajoimme Vespa Elettrican moottoripyöräversion. Toimintamatkaa sillä on ECO-asetuksella (jolloin huippunopeutta on sama 45 km/h kuin mopomallissa) noin 100 kilometriä ja Power-asetuksellakin pääsee yhdellä latauksella 70 kilometrin matkan. Koeajon perusteella ilmoitetut toimintamatkat pitävät paikkaansa. Latausaika on neljä tuntia, joten työpäivän aikana se ehtii hyvinkin latautua, samoin töpselin ollessa yön yli kytkettynä.

Jos ajelee vain esimerkiksi kaupungin ydinkeskustan tuntumassa, niin 45 kilometriä tunnissa on sinällään riittävä nopeus. Jos taas työmatkaan tai muihin ajoreitteihin kuuluu sisäänmenoteitä tai muita suurempien nopeuksien väyliä, silloin kovempaa kulkeva malli sulautuu paremmin muun liikennevirran mukaan. Se taas paitsi lisää mukavuutta ja lyhentää ajoaikaa, myös parantaa turvallisuutta kun nopeuserot ovat pienempiä.

Ajamisen hinta molemmissa on samaa suuruusluokkaa, jos ei ryhdytä halkomaan hiuksia ja miettimään kuluttaako kovempi nopeus enemmän renkaita ja jarrupaloja. Vakuutuksien hintoja sen sijaan kannattaa kysellä etukäteen, sillä mopon ja moottoripyörän vakuutuksissa hintaerot saattavat jo olla tuntuvia. Kun vakuutusten hintoihin vaikuttaa ajoneuvon lisäksi myös vakuutuksenottaja sekä asuinpaikkakunta, niin jokaisen kannattaa kilpailuttaa itselle sopivin vakuutus.

Ensituntuman perusteella Vespa Elettrican moottoripyöräversio on muuten vaivaton ajettava, mutta ajovalmiutta osoittavan merkkivalon syttymiseksi pitää malttaa painaa ohjaustangon Mode-nappia turhan pitkään, ennen kuin Elettrica on valmiina matkaan. Neljän-viidenkympin rajoitusalueilla liikenteen rytmissä pysyy helposti, mutta kuuden-seitsemänkympin alueilla toivoisi jo vähän puhdikkaampaa moottoria.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vespa Elettrica

Vespa Elettrica

Moottori: ilmajäähdytteinen, hiiliharjaton kestomagneettimoottori lataustoiminnolla
Teho: jatkuva teho 3,6 kW, huipputeho 4,0 kW
Vääntö: 200 Nm
Voimansiirto: suoraveto ilman vaihteita

Istuinkorkeus: 790 mm
Paino: 130 kg
Akseliväli: 1350 mm

Hinta: 8500 €
Takuu: 2 vuotta

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat