19.5.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Vespa Elettrica – sähköllä, mutta saisiko olla mopona vai moottoripyöränä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkökäyttöinen Vespa Elettrica on saatavilla sekä mopona että moottoripyöräversioina. Miksi kaksi mallia, kun molemmissa on käytännössä sama tekniikka? Sähkömoottori ja Vespa muodostavat hienon yhdistelmän, molemmat ovat kuin luotuja kaupunkiajoon. Valinnanvaikeus tuleekin siinä, valitako Vespa Elettricasta mopoversio 7500 euron hintaan vai tuhat euroa kalliimmalla moottoripyöräversio. Mopoversion huippunopeus on 45 kilometriä tunnissa ja moottoripyöräversiolla pääsee huristelemaan - tai tässä tapauksessa suhistelemaan - suotuisissa olosuhteissa noin 70 kilometrin tuntinopeudella. Muuten molemmissa on sama tekniikka. Miksi näin? Vastaus löytyy verotuksesta sekä joidenkin maiden rahallisesta tuesta sähkömoottoripyörän hankintaan. Lopputulemana moottoripyöräversio saattaa joissakin maissa olla mopoversiota halvempi hinnaltaan, vaikka suorituskykyä saa enemmän. Meillä Suomessa mopo siis on tuhat euroa edullisempi, joten pohdittavaksi jää kannattaako 25 kilometriä korkeammasta huippunopeudesta maksaa lisätonni. Koeajoimme Vespa Elettrican moottoripyöräversion. Toimintamatkaa sillä on ECO-asetuksella (jolloin huippunopeutta on sama 45 km/h kuin mopomallissa) noin 100 kilometriä ja Power-asetuksellakin pääsee yhdellä latauksella 70 kilometrin matkan. Koeajon perusteella ilmoitetut toimintamatkat pitävät paikkaansa. Latausaika on neljä tuntia, joten työpäivän aikana se ehtii hyvinkin latautua, samoin töpselin ollessa yön yli kytkettynä. Jos ajelee vain esimerkiksi kaupungin ydinkeskustan tuntumassa, niin 45 kilometriä tunnissa on sinällään riittävä nopeus. Jos taas työmatkaan tai muihin ajoreitteihin kuuluu sisäänmenoteitä tai muita suurempien nopeuksien väyliä, silloin kovempaa kulkeva malli sulautuu paremmin muun liikennevirran mukaan. Se taas paitsi lisää mukavuutta ja lyhentää ajoaikaa, myös parantaa turvallisuutta kun nopeuserot ovat pienempiä. Ajamisen hinta molemmissa on samaa suuruusluokkaa, jos ei ryhdytä halkomaan hiuksia ja miettimään kuluttaako kovempi nopeus enemmän renkaita ja jarrupaloja. Vakuutuksien hintoja sen sijaan kannattaa kysellä etukäteen, sillä mopon ja moottoripyörän vakuutuksissa hintaerot saattavat jo olla tuntuvia. Kun vakuutusten hintoihin vaikuttaa ajoneuvon lisäksi myös vakuutuksenottaja sekä asuinpaikkakunta, niin jokaisen kannattaa kilpailuttaa itselle sopivin vakuutus. Ensituntuman perusteella Vespa Elettrican moottoripyöräversio on muuten vaivaton ajettava, mutta ajovalmiutta osoittavan merkkivalon syttymiseksi pitää malttaa painaa ohjaustangon Mode-nappia turhan pitkään, ennen kuin Elettrica on valmiina matkaan. Neljän-viidenkympin rajoitusalueilla liikenteen rytmissä pysyy helposti, mutta kuuden-seitsemänkympin alueilla toivoisi jo vähän puhdikkaampaa moottoria. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vespa Elettrica Moottori: ilmajäähdytteinen, hiiliharjaton kestomagneettimoottori lataustoiminnolla Teho: jatkuva teho 3,6 kW, huipputeho 4,0 kW Vääntö: 200 Nm Voimansiirto: suoraveto ilman vaihteita Istuinkorkeus: 790 mm Paino: 130 kg Akseliväli: 1350 mm Hinta: 8500 € Takuu: 2 vuotta Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?