7.2.2021

Maistiainen: Vuoden Kuorma-auto 2021 MAN TGX

MAN TGX

MAN TGX kruunattiin viime syksynä Vuoden Kuorma-autoksi 2021.

Vuoden kuorma-auton valinta tehdään edellisten 12 kuukauden aikana esitellyistä uutuusmalleista. Tällä kertaa voittajaksi selviytyi MAN TGX. Kovimman vastuksen antoi Volvo FH. Valinta on eurooppalaishenkinen, autotoimittajista koostuvan tuomariston 24 jäsentä edustavat 24:ää eurooppalaista raskaan kaluston lehteä. Suomesta juryyn kuuluu Martti Peltonen Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehdestä.

MAN TGX

Kilpailun sääntöjen mukaan valinnassa on huomioitava teknologiset innovaatiot, turvallisuus, polttoainetalous, ympäristöystävällisyys, mukavuus, ajettavuus ja elinkaaren aikaiset kustannukset. Tuomariston mukaan MAN TGX viehätti heitä edellisten lisäksi uusilla turvajärjestelmillään, liitettävyysominaisuuksillaan ja toimintojensa helppokäyttöisyydellään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Joka tarpeeseen

MAN uusi itse asiassa samalla koko kuorma-automallistonsa, neljä eri mallisarjaa. TGL ja TGM on tarkoitettu jakeluajoihin ja huoltotöihin. Hommat jaetaan kokonaispainon mukaan, TGL-versiot loppuvat 12 tonniin ja TGM jatkaa siitä ylöspäin.

MAN TGX

TGS ja TGX on molemmat suunniteltu raskaimpiin töihin, mutta TGS on erikoistunut moniakselisiin sora-autoihin ja TGX rekan veturiksi. TGM:ää kokeilimme jo viime syksynä 15-tonnisena jakeluautona. Nyt on vuorossa lippulaiva yhdistelmäpainoltaan 68 tonniin kykenevä TGX, mutta ilman perävaunua ja kuormaa.

MAN TGX

Kaikki mallit saivat kokonaan uuden ohjaamon – tilavamman, aerodynaamisemman, hiljaisemman ja paremmin varustellun. Kojelaudan arkkitehtuuri ja järjestelmien toiminta on yhtenäinen, joten TGM-ajon jälkeen henkinen kynnys nousta sarjan kunkkuun on helpompi, vaikka askelmia on itse asiassa kaksi enemmän.

MAN TGX

Edelleen jaksan ällistellä kuljettajan istuimen säätöjen määrää: niitä on enemmän kuin S-sarjan Mersussa, mutta siinäpä ei tarvitsekaan istua päivät pääksytysten. Hyviä istuma-asentoja löytyy useampia. Ratti on pienempi kuin takavuosien kuorma-autoissa ja laskeutuu henkilöautomaisesti syliin.

MAN TGX

Kuuden peilin näkymien tarkistaminen ottaa aikansa. Peruutus- ja sivukamerat paikkaavat katvealueita. Kunhan katse vain löytää oikean peilin tai näytön, 12-metrinen kolossi on hallittavissa komentosillan kolmen metrin korkeudelta.

MAN TGX

Elektroniikka apukuskina

Suurimpaan esittelyautoon on ladattu kaikki merkin osaaminen. Kuljettajan ympärille kaartuva kojelauta on selkeän näköinen kokonaisuus. Digimittariston näkymä on räätälöitävissä kuljettajan ja tehtävän mukaan. Nappuloiden paljous ei ahdista, henkilöautojen tapaan toiminnot automatisoituvat tai siirtyvät näyttöruutujen kautta hallittaviksi.

MAN TGX

Vaikka sähköiset järjestelmät tulevat raskaaseen kalustoon henkilöautojen perässä, niiden soveltamisessa on käytetty myös malttia ja ajateltu intuitiivisuutta ja helppoa käytettävyyttä. Kämmentuella ja kosketuslevyllä varustetulla kaksikehäisellä monitoimirullalla valikoiden selailu onnistuu helpommin ja loogisemmin kuin monella kosketusnäytöllä.

MAN TGX

Sähköiset avustimet ja turvajärjestelmät on päivitetty. Vakionopeudensäädin ei säädä nopeutta pelkästään muun liikenteen mukaan, vaan käyttää myös navigaattorin topografiatietoa vaihtamisstrategiaan ja rullaukseen polttoaineen säästämiseksi.

MAN TGX

Sähköisesti säätyvä ohjaus muuttaa tehostusta nopeuden ja ajotilanteen mukaan, ja pystyy pitämään auton kaistaviivojen välissä. Viereisten kaistojen liikenteen lisäksi MAN vahtii apukuskin puoleista sivua varoittaen kuskia katveessa olevasta kevyestä liikenteestä. Lumisella kelilläkin TGX seurailee kaistaa ja ruuhkaliikennettä sujuvasti.

Henkilöautoihin tottunut toimittaja kaipaisi myös silta-avustinta, joka varoittaisi jollain tutkallaan liian matalista silloista tai sitten edes navigaattorin ruudulla. Siltakansia saa tutkailla lähietäisyydeltä 4,3 metrin korkuisella autolla.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Luetuimmat