7.2.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Vuoden Kuorma-auto 2021 MAN TGX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MAN TGX kruunattiin viime syksynä Vuoden Kuorma-autoksi 2021. Vuoden kuorma-auton valinta tehdään edellisten 12 kuukauden aikana esitellyistä uutuusmalleista. Tällä kertaa voittajaksi selviytyi MAN TGX. Kovimman vastuksen antoi Volvo FH. Valinta on eurooppalaishenkinen, autotoimittajista koostuvan tuomariston 24 jäsentä edustavat 24:ää eurooppalaista raskaan kaluston lehteä. Suomesta juryyn kuuluu Martti Peltonen Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehdestä.Kilpailun sääntöjen mukaan valinnassa on huomioitava teknologiset innovaatiot, turvallisuus, polttoainetalous, ympäristöystävällisyys, mukavuus, ajettavuus ja elinkaaren aikaiset kustannukset. Tuomariston mukaan MAN TGX viehätti heitä edellisten lisäksi uusilla turvajärjestelmillään, liitettävyysominaisuuksillaan ja toimintojensa helppokäyttöisyydellään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoka tarpeeseenMAN uusi itse asiassa samalla koko kuorma-automallistonsa, neljä eri mallisarjaa. TGL ja TGM on tarkoitettu jakeluajoihin ja huoltotöihin. Hommat jaetaan kokonaispainon mukaan, TGL-versiot loppuvat 12 tonniin ja TGM jatkaa siitä ylöspäin.TGS ja TGX on molemmat suunniteltu raskaimpiin töihin, mutta TGS on erikoistunut moniakselisiin sora-autoihin ja TGX rekan veturiksi. TGM:ää kokeilimme jo viime syksynä 15-tonnisena jakeluautona. Nyt on vuorossa lippulaiva yhdistelmäpainoltaan 68 tonniin kykenevä TGX, mutta ilman perävaunua ja kuormaa.Kaikki mallit saivat kokonaan uuden ohjaamon – tilavamman, aerodynaamisemman, hiljaisemman ja paremmin varustellun. Kojelaudan arkkitehtuuri ja järjestelmien toiminta on yhtenäinen, joten TGM-ajon jälkeen henkinen kynnys nousta sarjan kunkkuun on helpompi, vaikka askelmia on itse asiassa kaksi enemmän.Edelleen jaksan ällistellä kuljettajan istuimen säätöjen määrää: niitä on enemmän kuin S-sarjan Mersussa, mutta siinäpä ei tarvitsekaan istua päivät pääksytysten. Hyviä istuma-asentoja löytyy useampia. Ratti on pienempi kuin takavuosien kuorma-autoissa ja laskeutuu henkilöautomaisesti syliin.Kuuden peilin näkymien tarkistaminen ottaa aikansa. Peruutus- ja sivukamerat paikkaavat katvealueita. Kunhan katse vain löytää oikean peilin tai näytön, 12-metrinen kolossi on hallittavissa komentosillan kolmen metrin korkeudelta.Elektroniikka apukuskinaSuurimpaan esittelyautoon on ladattu kaikki merkin osaaminen. Kuljettajan ympärille kaartuva kojelauta on selkeän näköinen kokonaisuus. Digimittariston näkymä on räätälöitävissä kuljettajan ja tehtävän mukaan. Nappuloiden paljous ei ahdista, henkilöautojen tapaan toiminnot automatisoituvat tai siirtyvät näyttöruutujen kautta hallittaviksi.Vaikka sähköiset järjestelmät tulevat raskaaseen kalustoon henkilöautojen perässä, niiden soveltamisessa on käytetty myös malttia ja ajateltu intuitiivisuutta ja helppoa käytettävyyttä. Kämmentuella ja kosketuslevyllä varustetulla kaksikehäisellä monitoimirullalla valikoiden selailu onnistuu helpommin ja loogisemmin kuin monella kosketusnäytöllä.Sähköiset avustimet ja turvajärjestelmät on päivitetty. Vakionopeudensäädin ei säädä nopeutta pelkästään muun liikenteen mukaan, vaan käyttää myös navigaattorin topografiatietoa vaihtamisstrategiaan ja rullaukseen polttoaineen säästämiseksi.Sähköisesti säätyvä ohjaus muuttaa tehostusta nopeuden ja ajotilanteen mukaan, ja pystyy pitämään auton kaistaviivojen välissä. Viereisten kaistojen liikenteen lisäksi MAN vahtii apukuskin puoleista sivua varoittaen kuskia katveessa olevasta kevyestä liikenteestä. Lumisella kelilläkin TGX seurailee kaistaa ja ruuhkaliikennettä sujuvasti.Henkilöautoihin tottunut toimittaja kaipaisi myös silta-avustinta, joka varoittaisi jollain tutkallaan liian matalista silloista tai sitten edes navigaattorin ruudulla. Siltakansia saa tutkailla lähietäisyydeltä 4,3 metrin korkuisella autolla.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen