7.2.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Vuoden Kuorma-auto 2021 MAN TGX Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa MAN TGX kruunattiin viime syksynä Vuoden Kuorma-autoksi 2021. Vuoden kuorma-auton valinta tehdään edellisten 12 kuukauden aikana esitellyistä uutuusmalleista. Tällä kertaa voittajaksi selviytyi MAN TGX. Kovimman vastuksen antoi Volvo FH. Valinta on eurooppalaishenkinen, autotoimittajista koostuvan tuomariston 24 jäsentä edustavat 24:ää eurooppalaista raskaan kaluston lehteä. Suomesta juryyn kuuluu Martti Peltonen Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehdestä. Kilpailun sääntöjen mukaan valinnassa on huomioitava teknologiset innovaatiot, turvallisuus, polttoainetalous, ympäristöystävällisyys, mukavuus, ajettavuus ja elinkaaren aikaiset kustannukset. Tuomariston mukaan MAN TGX viehätti heitä edellisten lisäksi uusilla turvajärjestelmillään, liitettävyysominaisuuksillaan ja toimintojensa helppokäyttöisyydellään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Joka tarpeeseen MAN uusi itse asiassa samalla koko kuorma-automallistonsa, neljä eri mallisarjaa. TGL ja TGM on tarkoitettu jakeluajoihin ja huoltotöihin. Hommat jaetaan kokonaispainon mukaan, TGL-versiot loppuvat 12 tonniin ja TGM jatkaa siitä ylöspäin. TGS ja TGX on molemmat suunniteltu raskaimpiin töihin, mutta TGS on erikoistunut moniakselisiin sora-autoihin ja TGX rekan veturiksi. TGM:ää kokeilimme jo viime syksynä 15-tonnisena jakeluautona. Nyt on vuorossa lippulaiva yhdistelmäpainoltaan 68 tonniin kykenevä TGX, mutta ilman perävaunua ja kuormaa. Kaikki mallit saivat kokonaan uuden ohjaamon – tilavamman, aerodynaamisemman, hiljaisemman ja paremmin varustellun. Kojelaudan arkkitehtuuri ja järjestelmien toiminta on yhtenäinen, joten TGM-ajon jälkeen henkinen kynnys nousta sarjan kunkkuun on helpompi, vaikka askelmia on itse asiassa kaksi enemmän. Edelleen jaksan ällistellä kuljettajan istuimen säätöjen määrää: niitä on enemmän kuin S-sarjan Mersussa, mutta siinäpä ei tarvitsekaan istua päivät pääksytysten. Hyviä istuma-asentoja löytyy useampia. Ratti on pienempi kuin takavuosien kuorma-autoissa ja laskeutuu henkilöautomaisesti syliin. Kuuden peilin näkymien tarkistaminen ottaa aikansa. Peruutus- ja sivukamerat paikkaavat katvealueita. Kunhan katse vain löytää oikean peilin tai näytön, 12-metrinen kolossi on hallittavissa komentosillan kolmen metrin korkeudelta. Elektroniikka apukuskina Suurimpaan esittelyautoon on ladattu kaikki merkin osaaminen. Kuljettajan ympärille kaartuva kojelauta on selkeän näköinen kokonaisuus. Digimittariston näkymä on räätälöitävissä kuljettajan ja tehtävän mukaan. Nappuloiden paljous ei ahdista, henkilöautojen tapaan toiminnot automatisoituvat tai siirtyvät näyttöruutujen kautta hallittaviksi. Vaikka sähköiset järjestelmät tulevat raskaaseen kalustoon henkilöautojen perässä, niiden soveltamisessa on käytetty myös malttia ja ajateltu intuitiivisuutta ja helppoa käytettävyyttä. Kämmentuella ja kosketuslevyllä varustetulla kaksikehäisellä monitoimirullalla valikoiden selailu onnistuu helpommin ja loogisemmin kuin monella kosketusnäytöllä. Sähköiset avustimet ja turvajärjestelmät on päivitetty. Vakionopeudensäädin ei säädä nopeutta pelkästään muun liikenteen mukaan, vaan käyttää myös navigaattorin topografiatietoa vaihtamisstrategiaan ja rullaukseen polttoaineen säästämiseksi. Sähköisesti säätyvä ohjaus muuttaa tehostusta nopeuden ja ajotilanteen mukaan, ja pystyy pitämään auton kaistaviivojen välissä. Viereisten kaistojen liikenteen lisäksi MAN vahtii apukuskin puoleista sivua varoittaen kuskia katveessa olevasta kevyestä liikenteestä. Lumisella kelilläkin TGX seurailee kaistaa ja ruuhkaliikennettä sujuvasti. Henkilöautoihin tottunut toimittaja kaipaisi myös silta-avustinta, joka varoittaisi jollain tutkallaan liian matalista silloista tai sitten edes navigaattorin ruudulla. Siltakansia saa tutkailla lähietäisyydeltä 4,3 metrin korkuisella autolla. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ford esitteli maailmalle ydinkäyttöisen henkilöauton mahdollisuuden 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista