14.2.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-07 – Hienosti hienosäädetty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luokkansa markkinajohtajan uudistaminen on tarkkaa työtä. Miksi tehdä liian suuria muutoksia, jos ilman muutoksiakin kauppa käy kilpailijoita paremmin. Yamahan nakupyörämallistolla on komealta kalskahtava nimi, sillä MT-lyhenne tulee sanoista Master of Torque, ”väännön mestari”. MT-mallistoon kuuluu 1-, 2-, 3- ja 4-sylinteriset mallit. Suosituin on ollut kaksisylinterinen MT-07 heti ensiesittelystään, eli vuodesta 2014 lähtien. Matkan varrella sitä on uudistettu kertaalleen, jolloin se sai jäykemmän jousituksen ja hienosäätöä ulkonäköön. Paljon suurempia muutoksia ei tullut vuoden 2021 uudistuksessakaan. Liikkeelle paneva voima uudistukseen oli Euro 5 -moottoripäivitysvaatimus. Samalla Yamaha päätti parannella pyörää vähän niistä kohdista, jotka ovat saaneet käyttäjiltä moitteita. Moottori on tähän asti saanut lähinnä kehuja, joten päästöpäivityksessä keskityttiin siihen, että moottorin luonne säilyisi ennallaan. Säädettäviä tehoasetuksia ei ole, vaan tehoa säädetään perinteiseen tapaan kuljettajan oikean käden ranteella. Yamaha reagoi kaasukahvan liikkeisiin urheilullisen terävästi kuten ennenkin, josta syystä moottori tuntuu ilmoitettua tehoaan voimakkaammalta. Jarrujen kohdallakin valmistaja joutuu tasapainoilemaan, sillä niiden tulee sopia yhtä hyvin aloittelijalle kuin kokeneemmallekin kuljettajalle. Tehoa pitää olla riittävästi, mutta jarrutuntuma ei saa olla liian terävä. Jarrujen suhteen MT-07 on tähän asti ollut luokkansa keskitasoa, ja nyt Yamaha päätti tehdä pienen tasokorjauksen ylöspäin. Etupään 282-milliset tuplalevyt korvattiin 298-millisillä levyillä, minkä pitäisi parantaa jarrujen tehoa ja erityisesti estää jarrujen hiipumista kovemmassa käytössä. Koeajopyörän mittarissa oli koeajon alkaessa vain 183 kilometrin lukema, jolloin jarrulevyt ja -palat eivät vielä olleet sisäänajossa täysin asettuneet toisiaan vasten. Testipyörän etujarrua sai puristaa kovalla voimalla, jos halusi jarruttaa tehokkaasti. Jarrujen tuntuma jäi silti etäiseksi. Muutama sata lisäkilometriä mittariin, ja vasta sitten voi sanoa onko muutos tuonut parannusta jarruihin. Alle 700-kuutioisen nakupyörän yksi perusongelma on, että se jää helposti fyysisesti pienikokoiseksi. Yamaha nostaa MT-07:n nyt kokoluokkaa isommaksi leventämällä ohjaustankoa 32 millimetriä. Kun polttoainetankin leveys ja korkeus samalla kasvavat, tuntuu pyörä pykälää isommalta. Silti ennalleen jätetty 805 millimetrin istuinkorkeus mahdollistaa pienikokoisellekin kuljettajalle pyörän helpon hallinnan. Miten nämä muutoksen vaikuttavat kokonaisuuteen ja kuinka tasapainoinen on lopputulos. Siihen palaamme varsinaisessa koeajoraportissa myöhemmin. Hinta: 9 251 € Moottori: 689-kuutioinen nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori Teho: 54 kW (73,4 hv) / 8 750 r/min Vääntö: 67 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 184 kg Akseliväli: 1400 mm Istuinkorkeus: 805 mm Tankin tilavuus: 14 litraa Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 13.4.2024 Koeajo Koeajo: Husqvarna Svartpilen 401 ja Vitpilen 401 – lisää selkeyttä ja suorituskykyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?