14.2.2021

Maistiainen: Yamaha MT-07 – Hienosti hienosäädetty

Yamaha MT-07

Luokkansa markkinajohtajan uudistaminen on tarkkaa työtä. Miksi tehdä liian suuria muutoksia, jos ilman muutoksiakin kauppa käy kilpailijoita paremmin.

Yamahan nakupyörämallistolla on komealta kalskahtava nimi, sillä MT-lyhenne tulee sanoista Master of Torque, ”väännön mestari”. MT-mallistoon kuuluu 1-, 2-, 3- ja 4-sylinteriset mallit. Suosituin on ollut kaksisylinterinen MT-07 heti ensiesittelystään, eli vuodesta 2014 lähtien. Matkan varrella sitä on uudistettu kertaalleen, jolloin se sai jäykemmän jousituksen ja hienosäätöä ulkonäköön.

Paljon suurempia muutoksia ei tullut vuoden 2021 uudistuksessakaan. Liikkeelle paneva voima uudistukseen oli Euro 5 -moottoripäivitysvaatimus. Samalla Yamaha päätti parannella pyörää vähän niistä kohdista, jotka ovat saaneet käyttäjiltä moitteita.

Yamaha MT-07

Moottori on tähän asti saanut lähinnä kehuja, joten päästöpäivityksessä keskityttiin siihen, että moottorin luonne säilyisi ennallaan. Säädettäviä tehoasetuksia ei ole, vaan tehoa säädetään perinteiseen tapaan kuljettajan oikean käden ranteella. Yamaha reagoi kaasukahvan liikkeisiin urheilullisen terävästi kuten ennenkin, josta syystä moottori tuntuu ilmoitettua tehoaan voimakkaammalta.

Jarrujen kohdallakin valmistaja joutuu tasapainoilemaan, sillä niiden tulee sopia yhtä hyvin aloittelijalle kuin kokeneemmallekin kuljettajalle. Tehoa pitää olla riittävästi, mutta jarrutuntuma ei saa olla liian terävä. Jarrujen suhteen MT-07 on tähän asti ollut luokkansa keskitasoa, ja nyt Yamaha päätti tehdä pienen tasokorjauksen ylöspäin. Etupään 282-milliset tuplalevyt korvattiin 298-millisillä levyillä, minkä pitäisi parantaa jarrujen tehoa ja erityisesti estää jarrujen hiipumista kovemmassa käytössä.

Yamaha MT-07

Koeajopyörän mittarissa oli koeajon alkaessa vain 183 kilometrin lukema, jolloin jarrulevyt ja -palat eivät vielä olleet sisäänajossa täysin asettuneet toisiaan vasten. Testipyörän etujarrua sai puristaa kovalla voimalla, jos halusi jarruttaa tehokkaasti. Jarrujen tuntuma jäi silti etäiseksi. Muutama sata lisäkilometriä mittariin, ja vasta sitten voi sanoa onko muutos tuonut parannusta jarruihin.

Alle 700-kuutioisen nakupyörän yksi perusongelma on, että se jää helposti fyysisesti pienikokoiseksi. Yamaha nostaa MT-07:n nyt kokoluokkaa isommaksi leventämällä ohjaustankoa 32 millimetriä. Kun polttoainetankin leveys ja korkeus samalla kasvavat, tuntuu pyörä pykälää isommalta. Silti ennalleen jätetty 805 millimetrin istuinkorkeus mahdollistaa pienikokoisellekin kuljettajalle pyörän helpon hallinnan.

Yamaha MT-07

Miten nämä muutoksen vaikuttavat kokonaisuuteen ja kuinka tasapainoinen on lopputulos. Siihen palaamme varsinaisessa koeajoraportissa myöhemmin.

  • Hinta: 9 251 €
  • Moottori: 689-kuutioinen nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori
  • Teho: 54 kW (73,4 hv) / 8 750 r/min
  • Vääntö: 67 Nm / 6 500 r/min
  • Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Paino tankattuna: 184 kg
  • Akseliväli: 1400 mm
  • Istuinkorkeus: 805 mm
  • Tankin tilavuus: 14 litraa

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat