14.2.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-07 – Hienosti hienosäädetty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luokkansa markkinajohtajan uudistaminen on tarkkaa työtä. Miksi tehdä liian suuria muutoksia, jos ilman muutoksiakin kauppa käy kilpailijoita paremmin. Yamahan nakupyörämallistolla on komealta kalskahtava nimi, sillä MT-lyhenne tulee sanoista Master of Torque, ”väännön mestari”. MT-mallistoon kuuluu 1-, 2-, 3- ja 4-sylinteriset mallit. Suosituin on ollut kaksisylinterinen MT-07 heti ensiesittelystään, eli vuodesta 2014 lähtien. Matkan varrella sitä on uudistettu kertaalleen, jolloin se sai jäykemmän jousituksen ja hienosäätöä ulkonäköön.Paljon suurempia muutoksia ei tullut vuoden 2021 uudistuksessakaan. Liikkeelle paneva voima uudistukseen oli Euro 5 -moottoripäivitysvaatimus. Samalla Yamaha päätti parannella pyörää vähän niistä kohdista, jotka ovat saaneet käyttäjiltä moitteita.Moottori on tähän asti saanut lähinnä kehuja, joten päästöpäivityksessä keskityttiin siihen, että moottorin luonne säilyisi ennallaan. Säädettäviä tehoasetuksia ei ole, vaan tehoa säädetään perinteiseen tapaan kuljettajan oikean käden ranteella. Yamaha reagoi kaasukahvan liikkeisiin urheilullisen terävästi kuten ennenkin, josta syystä moottori tuntuu ilmoitettua tehoaan voimakkaammalta.Jarrujen kohdallakin valmistaja joutuu tasapainoilemaan, sillä niiden tulee sopia yhtä hyvin aloittelijalle kuin kokeneemmallekin kuljettajalle. Tehoa pitää olla riittävästi, mutta jarrutuntuma ei saa olla liian terävä. Jarrujen suhteen MT-07 on tähän asti ollut luokkansa keskitasoa, ja nyt Yamaha päätti tehdä pienen tasokorjauksen ylöspäin. Etupään 282-milliset tuplalevyt korvattiin 298-millisillä levyillä, minkä pitäisi parantaa jarrujen tehoa ja erityisesti estää jarrujen hiipumista kovemmassa käytössä.Koeajopyörän mittarissa oli koeajon alkaessa vain 183 kilometrin lukema, jolloin jarrulevyt ja -palat eivät vielä olleet sisäänajossa täysin asettuneet toisiaan vasten. Testipyörän etujarrua sai puristaa kovalla voimalla, jos halusi jarruttaa tehokkaasti. Jarrujen tuntuma jäi silti etäiseksi. Muutama sata lisäkilometriä mittariin, ja vasta sitten voi sanoa onko muutos tuonut parannusta jarruihin.Alle 700-kuutioisen nakupyörän yksi perusongelma on, että se jää helposti fyysisesti pienikokoiseksi. Yamaha nostaa MT-07:n nyt kokoluokkaa isommaksi leventämällä ohjaustankoa 32 millimetriä. Kun polttoainetankin leveys ja korkeus samalla kasvavat, tuntuu pyörä pykälää isommalta. Silti ennalleen jätetty 805 millimetrin istuinkorkeus mahdollistaa pienikokoisellekin kuljettajalle pyörän helpon hallinnan.Miten nämä muutoksen vaikuttavat kokonaisuuteen ja kuinka tasapainoinen on lopputulos. Siihen palaamme varsinaisessa koeajoraportissa myöhemmin. Hinta: 9 251 € Moottori: 689-kuutioinen nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori Teho: 54 kW (73,4 hv) / 8 750 r/min Vääntö: 67 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 184 kg Akseliväli: 1400 mm Istuinkorkeus: 805 mm Tankin tilavuus: 14 litraa Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc MonteroMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen