3.9.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha XMAX 300 – paljonko suorituskyvystä kannattaa maksaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha XMAX 300:n 7 354 euron hintalappu on 8 400 euroa edullisempi kuin lippulaiva TMAXin, vaikka pyörät ulkoisesti ovat lähes identtiset. Yksisylinterinen ja 300-kuutioinen XMAX 300 on ajettavuudeltaan hauska maxiskootteri. 20-kilowattisen moottorin turvin kiihtyvyys on nykyisten perheautojen hyvää keskitasoa. Silti autot jäävät liikennevalolähdöissä kuin seisomaan, kun skootterikuski kääntää kaasukahvan selälleen, niin vaivattomasti XMAX ampaisee matkaan kevyellä kaasukäden ranneliikkeellä. Käytännössä moottoritiellä pystyy pitämään helposti yllä suurinta sallittua nopeutta, vaikka terävin kiihtyvyys on jo ohi valtaväylien nopeusalueella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Verotus vaikuttaa hintaeroon Herääkin kysymys, kannattaako XMAX 400:n tai 560-kuutioisen TMAXin paremmasta suorituskyvystä maksaa lisähintaa? Tai jos kannattaa, niin paljonko? XMAX 400 on neljä kilowattia tehokkaampi ja hintalapussa lukee 1550 euroa korkeampi lukema. Tietysti muitakin pieniä eroja on, mutta käytännössä ne tarjoavat samat ominaisuudet. Malliston lippulaiva TMAX tarjoaa 35 kilowatin tehoineen selvästi urheilullisemman suorituskyvyn, mutta ilmoitettu 4,8 litran polttoaineen kulutuskin on tasan 50 prosenttia korkeampi kuin XMAX 300:n 3,2 litraa sadalla. TMAXiin verrattuna XMAX 300 on lähes 40 kiloa kevyempi ja siten selvästi ketterämpi ajettava. Mitä pienempi ja hennompi kuljettaja, sitä selkeämmin hän eron tuntee. Suurin ero näiden kahden välillä on hinnassa. TMAXin 15 765 euron hinta tarkoittaa, että samalla rahalla saa kaksi XMAX 300 -skootteria ja vielä jää tonni käteen, jolla ostaa vaikkapa kaksi laadukasta suojakypärää. Tehokkaampi moottori, monipuolisempi iskunvaimennus ja tehokkaammat jarrut selittävät osan hintaerosta, mutta melkoinen siivu hintaerosta koostuu myös verojen määrästä. Alle 300-kuutioinen XMAX 300 selviää melko kevyellä autoverolla, kun taas 560-kuutioista TMAXia verotetaan selvästi ankarammin. Tietysti 35-kilowattinen TMAX on näistä kahdesta hauskempi ja urheilullisempi ajettava, mutta onko ero 8400 euron arvoinen? Sitä kannattaa miettiä ostopäätöstä tehdessä. Yamaha XMAX 300 Moottori: 292-kuutioinen yksisylinterinen nelitahtimoottori Voimansiirto: keskipakokytkin, automaattivaihteisto, hihnaveto 20,4 kW (27,7 hv) / 7250 r/min 29 Nm / 5750 r/min Istuinkorkeus: 795 mm Paino tankattuna: 179 kg Akseliväli: 1540 mm Tankin tilavuus: 13 litraa Hinta: 7354 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku