3.9.2020

Maistiainen: Yamaha XMAX 300 – paljonko suorituskyvystä kannattaa maksaa?

Yamaha XMAX 300

Yamaha XMAX 300:n 7 354 euron hintalappu on 8 400 euroa edullisempi kuin lippulaiva TMAXin, vaikka pyörät ulkoisesti ovat lähes identtiset.

Yksisylinterinen ja 300-kuutioinen XMAX 300 on ajettavuudeltaan hauska maxiskootteri. 20-kilowattisen moottorin turvin kiihtyvyys on nykyisten perheautojen hyvää keskitasoa. Silti autot jäävät liikennevalolähdöissä kuin seisomaan, kun skootterikuski kääntää kaasukahvan selälleen, niin vaivattomasti XMAX ampaisee matkaan kevyellä kaasukäden ranneliikkeellä.

Käytännössä moottoritiellä pystyy pitämään helposti yllä suurinta sallittua nopeutta, vaikka terävin kiihtyvyys on jo ohi valtaväylien nopeusalueella.

Yamaha XMAX 300

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Verotus vaikuttaa hintaeroon

Herääkin kysymys, kannattaako XMAX 400:n tai 560-kuutioisen TMAXin paremmasta suorituskyvystä maksaa lisähintaa? Tai jos kannattaa, niin paljonko? XMAX 400 on neljä kilowattia tehokkaampi ja hintalapussa lukee 1550 euroa korkeampi lukema. Tietysti muitakin pieniä eroja on, mutta käytännössä ne tarjoavat samat ominaisuudet. Malliston lippulaiva TMAX tarjoaa 35 kilowatin tehoineen selvästi urheilullisemman suorituskyvyn, mutta ilmoitettu 4,8 litran polttoaineen kulutuskin on tasan 50 prosenttia korkeampi kuin XMAX 300:n 3,2 litraa sadalla.

TMAXiin verrattuna XMAX 300 on lähes 40 kiloa kevyempi ja siten selvästi ketterämpi ajettava. Mitä pienempi ja hennompi kuljettaja, sitä selkeämmin hän eron tuntee. Suurin ero näiden kahden välillä on hinnassa. TMAXin 15 765 euron hinta tarkoittaa, että samalla rahalla saa kaksi XMAX 300 -skootteria ja vielä jää tonni käteen, jolla ostaa vaikkapa kaksi laadukasta suojakypärää. Tehokkaampi moottori, monipuolisempi iskunvaimennus ja tehokkaammat jarrut selittävät osan hintaerosta, mutta melkoinen siivu hintaerosta koostuu myös verojen määrästä. Alle 300-kuutioinen XMAX 300 selviää melko kevyellä autoverolla, kun taas 560-kuutioista TMAXia verotetaan selvästi ankarammin.

Tietysti 35-kilowattinen TMAX on näistä kahdesta hauskempi ja urheilullisempi ajettava, mutta onko ero 8400 euron arvoinen? Sitä kannattaa miettiä ostopäätöstä tehdessä.

Yamaha XMAX 300

Yamaha XMAX 300

Moottori: 292-kuutioinen yksisylinterinen nelitahtimoottori
Voimansiirto: keskipakokytkin, automaattivaihteisto, hihnaveto
20,4 kW (27,7 hv) / 7250 r/min
29 Nm / 5750 r/min
Istuinkorkeus: 795 mm
Paino tankattuna: 179 kg
Akseliväli: 1540 mm
Tankin tilavuus: 13 litraa

Hinta: 7354 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat