10.5.2016

Maistianen: Ducati Multistrada 1200 Enduro – Sorateiden valtias

Ducati Multistrada 1200 Enduro

Mallimerkinnän Enduro-lisänimeä ei ole ansaittu pelkästään karkeammilla renkailla ja pidemmillä jousilla. Ducati Multistrada 1200 Enduro on alusta loppuun uusi malli.

Vain varpaankärjet yltävät maahan, sillä istuinkorkeutta on 870 milliä. Tankattuna Ducati Multistrada 1200 Enduro tuntuu yläpainoiselta. Jopa sivujalalta pyörän kampeaminen pystyyn vaatii voimia. Kun Multistrada Endurolla pääsee vauhtiin, niin tilanne muuttuu täysin. Paino unohtuu. Samoin pyörän hinta, nyt reuhataan soratiellä 30 000 euron moottoripyörän sarvissa.

Ducati Multistrada 1200 Enduro

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sport-, Touring-, Urban- ja Offroad-ajotilat

Mittaristo kertoo, että valittuna on Offroad -ajotila, jossa moottorin 160 hevosvoimaa on suitsittu 100 hevosvoimaan. Luiston- ja keulimisenesto, ABS-jarrut ja semi-aktiivinen jousitus säätyvät Offroad-moodi valittaessa soratien vaatimusten mukaisiksi. Irtosoralta lähdettäessä luistonesto leikkaa voimakkaasti moottorin tehoa ja meno on aluksi räkivää. Onneksi luistoneston voi halutessaan kytkeä pois päältä.

Ducati Multistrada 1200 Enduro

Ensimmäiseen mutkaan jarruttaessa muistuu kantapään kautta mieleen, että Offroad-ajotilassa takapään ABS-järjestelmä on kytketty pois. Pyörää voi ohjata lukitsemalla jarrulla takarenkaan. Joko tarkoituksella – tai kuten tässä tapauksessa – vahingossa. Moottorin kierrosluvun pysyessä välillä 5000 – 10 000 kierrosta on koko ajan käytössä vähintään 110 newtonmetrin vääntö. Silloin voimaa riittää soratiellä kaikkiin tilanteisiin.

Ducati Multistrada 1200 Enduro

Automaattisesti ajotilanteen mukaan säätyvä jousitus

Vielä muutama vuosi sitten seikkailupyörä ja semi-aktiivinen jousitus eivät mahtuneet samaan lauseeseen. Ducatilla päästellessä alkaa ihmetellä, että mitä järkeä nykyään on enää rakentaa moottoripyöriä joissa kuljettajan pitää käsipelillä säätää jousitusta ja vaimennuksia. Sanalla sanoen automaattisesti säätyvä jousitus toimii huomaamattomasti. Itse asiassa 200 millin joustomatkoihin nähden jousitus on jopa yllättävän napakka.

Ducati Multistrada 1200 Enduro

Matka-ajossakin Multistrada Enduro on mukava. Väljä ajoasento, iso polttoainesäiliö, tehokas moottori ja vakionopeussäädin.

Ducati Multistrada 1200 Enduro

Miinuspuolelle kirjataan muun muassa se, että ajoviima kiertelee polttoainesäiliön taakse niin, että nivuset ja sisäreidet kylmettyvät koeajon koleassa säässä. Lisäksi kahvanlämmittimiä jää kaipaamaan vakiovarusteeksi.

Ducati Multistrada 1200 Enduro

Ducati Multistrada 1200 Enduro

  • Moottori: nestejäähdytteinen V2-moottori
  • Iskutilavuus: 1198 kuutiosenttimetriä
  • Teho: 117,7 kW (160 hv) / 9500 k/min
  • Vääntö: 136 Nm / 7500 k/min
  • Paino tankattuna: 254 kg
  • Hinta alk. 29 990 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kari Karttiala, Janne Huhtala ja valmistaja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat