10.5.2016 Ajoneuvot Maistianen: Ducati Multistrada 1200 Enduro – Sorateiden valtias Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mallimerkinnän Enduro-lisänimeä ei ole ansaittu pelkästään karkeammilla renkailla ja pidemmillä jousilla. Ducati Multistrada 1200 Enduro on alusta loppuun uusi malli. Vain varpaankärjet yltävät maahan, sillä istuinkorkeutta on 870 milliä. Tankattuna Ducati Multistrada 1200 Enduro tuntuu yläpainoiselta. Jopa sivujalalta pyörän kampeaminen pystyyn vaatii voimia. Kun Multistrada Endurolla pääsee vauhtiin, niin tilanne muuttuu täysin. Paino unohtuu. Samoin pyörän hinta, nyt reuhataan soratiellä 30 000 euron moottoripyörän sarvissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySport-, Touring-, Urban- ja Offroad-ajotilatMittaristo kertoo, että valittuna on Offroad -ajotila, jossa moottorin 160 hevosvoimaa on suitsittu 100 hevosvoimaan. Luiston- ja keulimisenesto, ABS-jarrut ja semi-aktiivinen jousitus säätyvät Offroad-moodi valittaessa soratien vaatimusten mukaisiksi. Irtosoralta lähdettäessä luistonesto leikkaa voimakkaasti moottorin tehoa ja meno on aluksi räkivää. Onneksi luistoneston voi halutessaan kytkeä pois päältä.Ensimmäiseen mutkaan jarruttaessa muistuu kantapään kautta mieleen, että Offroad-ajotilassa takapään ABS-järjestelmä on kytketty pois. Pyörää voi ohjata lukitsemalla jarrulla takarenkaan. Joko tarkoituksella – tai kuten tässä tapauksessa – vahingossa. Moottorin kierrosluvun pysyessä välillä 5000 – 10 000 kierrosta on koko ajan käytössä vähintään 110 newtonmetrin vääntö. Silloin voimaa riittää soratiellä kaikkiin tilanteisiin.Automaattisesti ajotilanteen mukaan säätyvä jousitusVielä muutama vuosi sitten seikkailupyörä ja semi-aktiivinen jousitus eivät mahtuneet samaan lauseeseen. Ducatilla päästellessä alkaa ihmetellä, että mitä järkeä nykyään on enää rakentaa moottoripyöriä joissa kuljettajan pitää käsipelillä säätää jousitusta ja vaimennuksia. Sanalla sanoen automaattisesti säätyvä jousitus toimii huomaamattomasti. Itse asiassa 200 millin joustomatkoihin nähden jousitus on jopa yllättävän napakka.Matka-ajossakin Multistrada Enduro on mukava. Väljä ajoasento, iso polttoainesäiliö, tehokas moottori ja vakionopeussäädin.Miinuspuolelle kirjataan muun muassa se, että ajoviima kiertelee polttoainesäiliön taakse niin, että nivuset ja sisäreidet kylmettyvät koeajon koleassa säässä. Lisäksi kahvanlämmittimiä jää kaipaamaan vakiovarusteeksi. Ducati Multistrada 1200 Enduro Moottori: nestejäähdytteinen V2-moottori Iskutilavuus: 1198 kuutiosenttimetriä Teho: 117,7 kW (160 hv) / 9500 k/min Vääntö: 136 Nm / 7500 k/min Paino tankattuna: 254 kg Hinta alk. 29 990 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kari Karttiala, Janne Huhtala ja valmistajaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija