23.8.2020 Ajoneuvot Mercedes-Benzin ohjelmistopomo: ”Tesla on älykäs ja hyvä, mutta emme mekään ole huonoja” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz pyrkii ylläpitämään oman identiteettinsä myös autoteollisuuden digiloikan keskellä. Avainasemassa on yhteistyö oikeiden tahojen kanssa. Saksalaiset autovalmistajat ovat tunnustaneet heikkoutensa erityisesti ohjelmistoissa ja niihin riittävässä ketteryydessä. Volkswagen-ryhmän toimitusjohtaja Herbert Diess on muun muassa kertonut toistuvasti kadehtivansa erityisesti Teslan ohjelmisto-osaamista. Samalla jalalla on liikkeellä myös Mercedes-Benzin Sajjad Khan, merkin digitaalisten ajoneuvo- ja liikkuvuusprojektien johtaja. Hän kertoi mietteitään Automobile News Europen sisarjulkaisu Automobilwochelle. AW: Mercedes ja BMW pistivät jäihin yhteistyöhönsä itseajavien teknologioiden suhteen. Miksi yhteistyö ei toiminut? SK: Se olisi ollut hyvä asia Saksalle sekä sijaintina että asioiden vetäjänä. Aloitimme keskustelut huipulta ja sitten siirryimme teknisiin yksityiskohtiin ja ne olivatkin käynnissä. Sitten tuli ilmi selväksi, että meillä on merkittäviä eroja ja kysyimme itseltämme, millaisia teknologiamoduuleja haluamme tahoillamme ja millä aikataululla. Joten päätimme yhteisesti jatkaa hankkeitamme erillään. Sajjad Khan ja nahkarotsistaan tunnettu Nvidian toimitusjohtaja Jensen Huang Las Vegasin CES-kulutuselektroniikkamessuilla 2019. AW: Miksi valitsitte Nvidian kumppaniksi uudelle käyttöjärjestelmälle? SK: Olemme työskennelleet Nvidian kanssa useita vuosia. Esimerkiksi meidän MBUX-tietoviihdejärjestelmämme perustuu tähän yhteistyöhön. Se on yhteistyösuhde, josta tiedämme, missä sen vahvuus on ja millä alueilla täydennämme toisiamme. Olemme myös työskennelleet Boschin kanssa automatisoidun ajamisen projektimme kanssa ja voimme käyttää elementtejä siitä myös Nvidian kanssa. AW: Mitkä tuotantomallit saavat uuden järjestelmän ensiksi? SK: Ei ole mahdollista sanoa. Näemme suuria osia järjestelmästä sarjatuotantomalleista tulevina vuosina, joten asiakkaidemme ei tarvitse odottaa vuoteen 2024. Uusi S-sarja ottaa jo ison askeleen tähän suuntaan ja se on täysin päivitettävissä verkon kautta. Lisää uusia komponentteja nähdään ensi vuonna sähköautojemme käyttämän uuden perusarkkitehtuurin myötä. AW: Miksette halunneet liittoutua muiden saksalaisvalmistajien kanssa käyttöjärjestelmän suhteen? SK: Olemme vakuuttuneita, että pystymme pysymään markkinoiden etunenässä osaamisellamme. Tämä koskee niin uuden S-sarjan digitalisaatiota ja mitä tulee 2024 Nvidian kanssa. MBUX:llä olemme jo mittapuuna tietoviihdejärjestelmissä. Emme halua avata järjestelmää muille, koska sen yhteiskehittäminen kestäisi liian kauan. AW: Se tarkoittaa käytännössä, että kyseessä on Mercedes vastaan muut? SK: Olemme valmiita myymään järjestelmäämme muille valmistajille myöhemmin. Sitä ennen meidän täytyy tehdä se itse. Haluamme Saksan autoteollisuuden ottavan johtavan roolin ohjelmistokehityksestä. Meillä ei ole varaa siihen, että pohjoisamerikkalaiset tai kiinalaiset yritykset ohittavat meidät. AW: Miten tärkeää Mercedekselle on, että sillä on oma käyttöjärjestelmä? SK: Se on ollut kärkitavoitteemme neljän, viiden vuoden ajan. Siksi perustimme digitaalisia keskuksia ympäri maailman. Meillä ei ole mitään suunnitelmia säästää tällä alueella. Mutta kyse ei ole vain rahasta, se on ennen kaikkea osaamisesta ja motivaatiosta. Tällä yhteistyöllä todistamme teoin mihin pystymme. Tesla on älykäs ja hyvä, mutta emme mekään ole huonoja. Lähde: Automotive News Kuvat: Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?