23.8.2020 Ajoneuvot Mercedes-Benzin ohjelmistopomo: ”Tesla on älykäs ja hyvä, mutta emme mekään ole huonoja” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz pyrkii ylläpitämään oman identiteettinsä myös autoteollisuuden digiloikan keskellä. Avainasemassa on yhteistyö oikeiden tahojen kanssa. Saksalaiset autovalmistajat ovat tunnustaneet heikkoutensa erityisesti ohjelmistoissa ja niihin riittävässä ketteryydessä. Volkswagen-ryhmän toimitusjohtaja Herbert Diess on muun muassa kertonut toistuvasti kadehtivansa erityisesti Teslan ohjelmisto-osaamista. Samalla jalalla on liikkeellä myös Mercedes-Benzin Sajjad Khan, merkin digitaalisten ajoneuvo- ja liikkuvuusprojektien johtaja. Hän kertoi mietteitään Automobile News Europen sisarjulkaisu Automobilwochelle.AW: Mercedes ja BMW pistivät jäihin yhteistyöhönsä itseajavien teknologioiden suhteen. Miksi yhteistyö ei toiminut?SK: Se olisi ollut hyvä asia Saksalle sekä sijaintina että asioiden vetäjänä. Aloitimme keskustelut huipulta ja sitten siirryimme teknisiin yksityiskohtiin ja ne olivatkin käynnissä. Sitten tuli ilmi selväksi, että meillä on merkittäviä eroja ja kysyimme itseltämme, millaisia teknologiamoduuleja haluamme tahoillamme ja millä aikataululla. Joten päätimme yhteisesti jatkaa hankkeitamme erillään.Sajjad Khan ja nahkarotsistaan tunnettu Nvidian toimitusjohtaja Jensen Huang Las Vegasin CES-kulutuselektroniikkamessuilla 2019.AW: Miksi valitsitte Nvidian kumppaniksi uudelle käyttöjärjestelmälle?SK: Olemme työskennelleet Nvidian kanssa useita vuosia. Esimerkiksi meidän MBUX-tietoviihdejärjestelmämme perustuu tähän yhteistyöhön. Se on yhteistyösuhde, josta tiedämme, missä sen vahvuus on ja millä alueilla täydennämme toisiamme. Olemme myös työskennelleet Boschin kanssa automatisoidun ajamisen projektimme kanssa ja voimme käyttää elementtejä siitä myös Nvidian kanssa.AW: Mitkä tuotantomallit saavat uuden järjestelmän ensiksi?SK: Ei ole mahdollista sanoa. Näemme suuria osia järjestelmästä sarjatuotantomalleista tulevina vuosina, joten asiakkaidemme ei tarvitse odottaa vuoteen 2024. Uusi S-sarja ottaa jo ison askeleen tähän suuntaan ja se on täysin päivitettävissä verkon kautta. Lisää uusia komponentteja nähdään ensi vuonna sähköautojemme käyttämän uuden perusarkkitehtuurin myötä.AW: Miksette halunneet liittoutua muiden saksalaisvalmistajien kanssa käyttöjärjestelmän suhteen?SK: Olemme vakuuttuneita, että pystymme pysymään markkinoiden etunenässä osaamisellamme. Tämä koskee niin uuden S-sarjan digitalisaatiota ja mitä tulee 2024 Nvidian kanssa. MBUX:llä olemme jo mittapuuna tietoviihdejärjestelmissä. Emme halua avata järjestelmää muille, koska sen yhteiskehittäminen kestäisi liian kauan.AW: Se tarkoittaa käytännössä, että kyseessä on Mercedes vastaan muut?SK: Olemme valmiita myymään järjestelmäämme muille valmistajille myöhemmin. Sitä ennen meidän täytyy tehdä se itse. Haluamme Saksan autoteollisuuden ottavan johtavan roolin ohjelmistokehityksestä. Meillä ei ole varaa siihen, että pohjoisamerikkalaiset tai kiinalaiset yritykset ohittavat meidät.AW: Miten tärkeää Mercedekselle on, että sillä on oma käyttöjärjestelmä?SK: Se on ollut kärkitavoitteemme neljän, viiden vuoden ajan. Siksi perustimme digitaalisia keskuksia ympäri maailman. Meillä ei ole mitään suunnitelmia säästää tällä alueella. Mutta kyse ei ole vain rahasta, se on ennen kaikkea osaamisesta ja motivaatiosta. Tällä yhteistyöllä todistamme teoin mihin pystymme. Tesla on älykäs ja hyvä, mutta emme mekään ole huonoja.Lähde: Automotive News Kuvat: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen