24.7.2016

Metzeler Roadtec 01 – etusijalla turvallinen ja ennakoitava rengas

Metzeler Roadtec 01

Metzeler Roadtec 01 on saksalaisvalmistajan uuden sukupolven ensimmäinen sport touring -rengas.

Metzeler Roadtec 01 on tarkoitettu sport touring-, matka- ja seikkailupyörien renkaaksi. Moottoripyörävalmistajat suunnittelevat yhä kevyempiä matkapyöriä ja tehokkaampia adventurepyöriä. Näistä muutoksista johtuen Metzeler suunnitteli ja toi Z8 Interact -renkaan tilalle markkinoille uuden Roadtec 01:n. Suunnittelussa kerrotaan pääpainon olleen turvallisuudessa ja ennakoitavuudessa. Ominaisuuksien halutaan olevan mahdollisimman tasaiset asfaltilla, betonilla ja mukulakivellä. Lisäksi ominaisuuksien halutaan pysyvän samanlaisina renkaan koko eliniän ajan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neliosainen koeajo

Metzeler Roadtec 01

Koeajo suoritettiin monipuolisesti kuivalla maantiellä, märällä tekniikkaradalla, märällä mukulakivellä suoritettavalla jarrutuskokeella sekä suurien nopeuksien ominaisuuksia mittaavalla ovaaliradalla.

Maantieajossa rengas ohjautuu rauhallisesti ja tuntuu vakaalta. Erityisesti matka-ajossa mainitut ominaisuudet ovat pelkkää plussaa. Kaarteissa pitoa riittää paljon enemmän kuin maantieajossa tarvitaan. Koeajon perusteella Roadtec 01:n ominaisuudet riittävät katumotoristille myös satunnaiseen ajoharjoitteluun moottoriradalla.

Metzeler Roadtec 01

Märällä tekniikkaradalla huomaa, että kevyen moottoripyörän – kuten Yamaha MT-07 – alla Roadtec 01 kääntyy mutkiin terävän urheilullisesti. Painavamman pyörän alla käytös on selvästi rauhallisempaa. Märällä radalla vauhti kasvaa kierros kierrokselta, ja pidon rajan lähestymisestä rengas varoittaa rauhallisilla luistoilla. Kallistuskulma kasvaa märälläkin asfaltilla yllättävän suureksi.

Märkä mukulakivi on renkaalle hankalin mahdollinen jarrutusalusta. Jarrutuskoe ajettiin kahdella identtisellä moottoripyörällä, ensin kolme jarrutusta edellisen sukupolven Z8 Interact -renkaalla ja sitten Roadtec 01:llä. GPS-laitteistolla mitattiin hidastuvuus välillä 55 – 5 kilometriä tunnissa. Jarrutusmatkojen keskiarvo Roadtecilla oli melko tarkalleen metrin lyhyempi. Merkittävämpää oli se, että jarrutusmatkojen hajonta oli Roadtecilla selvästi pienempi. Heikoin jarrutustulos Roadtecilla oli parempi kuin paras tulos Z8 Interactilla.

Metzeler Roadtec 01

Ovaaliradalla nopeudet kasvoivat parhaimmillaan lähes 300 kilometriin tunnissa. Rengas tuntui vakaalta vielä huippunopeuden tuntumassa. Puoli päivää ovaalilla ajetut renkaat näyttivät vielä uudenveroisilta.

Roadtec 01 on sikäli erikoinen rengasmalli, että etu- ja takarenkaan kuviointi poikkeavat täysin toisistaan. Valmistaja kertoo, että parhaita ominaisuuksia ei saavuteta, jos tärkeimmälle sijalle suunnittelussa asetetaan etu- ja takarenkaan samanlainen kuviointi. Yhteistä molemmille renkaille on se, että keskialueella kuviointi on tiheämpää jarrutuspidon ja sadekelin ominaisuuksien parantamiseksi. Reuna-alueella kuviointi on harvempaa, millä saavutetaan parempi pito kaarreajossa.

Metzeler Roadtec 01

Metzeler Roadtec 01 on vakaa, rauhallisesti käyttäytyvä ja ennen kaikkea yllätyksettömästi käyttäytyvä katurengas.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Metzeler

Luetuimmat