24.7.2016 Ajoneuvot Metzeler Roadtec 01 – etusijalla turvallinen ja ennakoitava rengas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Metzeler Roadtec 01 on saksalaisvalmistajan uuden sukupolven ensimmäinen sport touring -rengas. Metzeler Roadtec 01 on tarkoitettu sport touring-, matka- ja seikkailupyörien renkaaksi. Moottoripyörävalmistajat suunnittelevat yhä kevyempiä matkapyöriä ja tehokkaampia adventurepyöriä. Näistä muutoksista johtuen Metzeler suunnitteli ja toi Z8 Interact -renkaan tilalle markkinoille uuden Roadtec 01:n. Suunnittelussa kerrotaan pääpainon olleen turvallisuudessa ja ennakoitavuudessa. Ominaisuuksien halutaan olevan mahdollisimman tasaiset asfaltilla, betonilla ja mukulakivellä. Lisäksi ominaisuuksien halutaan pysyvän samanlaisina renkaan koko eliniän ajan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeliosainen koeajoKoeajo suoritettiin monipuolisesti kuivalla maantiellä, märällä tekniikkaradalla, märällä mukulakivellä suoritettavalla jarrutuskokeella sekä suurien nopeuksien ominaisuuksia mittaavalla ovaaliradalla.Maantieajossa rengas ohjautuu rauhallisesti ja tuntuu vakaalta. Erityisesti matka-ajossa mainitut ominaisuudet ovat pelkkää plussaa. Kaarteissa pitoa riittää paljon enemmän kuin maantieajossa tarvitaan. Koeajon perusteella Roadtec 01:n ominaisuudet riittävät katumotoristille myös satunnaiseen ajoharjoitteluun moottoriradalla.Märällä tekniikkaradalla huomaa, että kevyen moottoripyörän – kuten Yamaha MT-07 – alla Roadtec 01 kääntyy mutkiin terävän urheilullisesti. Painavamman pyörän alla käytös on selvästi rauhallisempaa. Märällä radalla vauhti kasvaa kierros kierrokselta, ja pidon rajan lähestymisestä rengas varoittaa rauhallisilla luistoilla. Kallistuskulma kasvaa märälläkin asfaltilla yllättävän suureksi.Märkä mukulakivi on renkaalle hankalin mahdollinen jarrutusalusta. Jarrutuskoe ajettiin kahdella identtisellä moottoripyörällä, ensin kolme jarrutusta edellisen sukupolven Z8 Interact -renkaalla ja sitten Roadtec 01:llä. GPS-laitteistolla mitattiin hidastuvuus välillä 55 – 5 kilometriä tunnissa. Jarrutusmatkojen keskiarvo Roadtecilla oli melko tarkalleen metrin lyhyempi. Merkittävämpää oli se, että jarrutusmatkojen hajonta oli Roadtecilla selvästi pienempi. Heikoin jarrutustulos Roadtecilla oli parempi kuin paras tulos Z8 Interactilla.Ovaaliradalla nopeudet kasvoivat parhaimmillaan lähes 300 kilometriin tunnissa. Rengas tuntui vakaalta vielä huippunopeuden tuntumassa. Puoli päivää ovaalilla ajetut renkaat näyttivät vielä uudenveroisilta.Roadtec 01 on sikäli erikoinen rengasmalli, että etu- ja takarenkaan kuviointi poikkeavat täysin toisistaan. Valmistaja kertoo, että parhaita ominaisuuksia ei saavuteta, jos tärkeimmälle sijalle suunnittelussa asetetaan etu- ja takarenkaan samanlainen kuviointi. Yhteistä molemmille renkaille on se, että keskialueella kuviointi on tiheämpää jarrutuspidon ja sadekelin ominaisuuksien parantamiseksi. Reuna-alueella kuviointi on harvempaa, millä saavutetaan parempi pito kaarreajossa.Metzeler Roadtec 01 on vakaa, rauhallisesti käyttäytyvä ja ennen kaikkea yllätyksettömästi käyttäytyvä katurengas.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Metzeler Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa