23.5.2023 Ajoneuvot Miten käy pikkuautojen? Euro 7 -ehdotuksen hintavaikutukset mahdollisesti tuhansia euroja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan autovalmistajien kattojärjestön ACEA:n teettämä tutkimus ei heijastele Euroopan komission arviota ehdotettujen Euro 7 -päästörajojen kustannusvaikutuksista. Erityisen ikävästi kustannukset purevat A- ja B-segmentin kompaktiautoihin. Euroopan komission arvio ehdotettujen Euro 7 -päästörajojen kustannusvaikutuksista ei saa tukea alueen autovalmistajia edustavan ACEA:n teetättämästä tutkimuksesta. Frontier Economicsin tekemät laskelmat arvioivat kustannuseron nelinkertaiseksi raskaan liikenteen osalta. Henkilöautojen osalta ero laskemissa on tuntuvasti suurempi. Dieseleiden kohdalla komissio on arvioinut kustannuslisäksi 446 euroa, mutta ACEA:n tutkimuksessa valmistuskustannuksiin tulee yli 2 600 euroa, eli ero arvioiden välillä on viisinkertainen. Bensiinikäyttöisten henkilöautojen osalta yhteissumma jää pienemmäksi, mutta komission ja etujärjestön näkemykset poikkeavat vielä jyrkemmin. Komission mukaan uudet päästölaitteistot ja niiden valvontajärjestelmät kasvattaisivat auton valmistuskustannuksia 184 eurolla, kun taas ACEA:n arviossa viivan alle jää 1 862 euroa enemmän – siis peräti kymmenen kertaa suurempi summa. ACEA:n arvio heijastelee esimerkiksi Volkswagenin aiemmin esittämiin lukuihin. Euro 7 on esimerkiksi merkitsemässä loppua Pololle, sillä saksalaisjätti pelkää auton valmistuskustannuksien nousevan jopa tuhansilla euroilla. Myös sisarmalli Fabian suhteen ollaan synkeänä Škodalla. Karkeana nyrkkisääntönä voidaan pitää, että valmistusvaiheessa käytetty euro näkyy auton ostajalle kahden euron lisähintana. Markkinoiden kannattamattomuus oli myös viime syksynä kerrotun Ford Fiestan lopettamispäätöksen takana. Kookkaampi Focus on seuraamassa pikkuveljeään 2025. Päästörajojen lisäksi hintatietoisimpien ostajien segmenttejä painavat kiristyvien turvalaitevaatimusten kustannuspaineet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rajoille kritiikkiä – ja kiitostakin Euro 7 -päästörajoja on kritisoitu molemmin teollisuuden molemmilta laidoilta. Ympäristöetujärjestö Transport & Environment on haukkunut päästörajaehdotuksia vesittymisestä alkuperäiseen luonnokseen verrattuna. Vuosien 2025-2035 välisenä aikana valmistettujen autojen arvioidaan kulkevan liikenteessä vielä vuosikymmeniä, joten erityisesti kaupunkien ilmanlaatua parantavien ehdotusten kannalta Euro 7:ää pidetään kannatettavana. Toisaalta ACEA:n edustajat ja Stellantiksen pääjohtaja Carlos Tavares ovat kritisoineet typen oksideihin ja pienhiukkasiin kohdistuvia rajoituksia turhaksi välivaiheeksi matkalla fossiilisia polttoaineita käyttävien polttomoottoriautojen kieltämistä 2035 mennessä. Samalla resurssien laittaminen polttomoottorien jatkokehittämiseen arvioidaan olevan pois sähköistymisen edistämisestä. Päästöehdotusten kokonaisvaikutusta päästöihin myös epäillään verrattuna autokannan yleisen uusiutumisen ja sen sähköistymisen vaikutuksiin verrattuna. ACEA:n arvion mukaan typen oksidit vähenevät 80% vuodesta 2020 vuoteen 2035 mennessä jo Euro 6 -ajoneuvoilla ja sähköistymisellä, missä Euro 7 toisi enää 4% lisävähennyksen. Monet alan toimijat suhtautuvat myös voimakkaalla skeptisyydellä Euro 7:n aikatauluun, jossa uusien säädösten pitäisi tulla voimaan 2025 aikana. Nopean aikataulunsa vuoksi ehdotus on myös asettamassa autovalmistajia eriarvoiseen kilpailuasemaan jo tehtyjen suunnitelmien mukaan. Eurooppalaisvalmistajat ovat huolissaan myös yhdysvaltalaisten ja kiinalaisten autovalmistajien saamasta etuasemasta, sillä niiden kotimaissa autoteollisuus on osana elvyttäviä ympäristöpaketteja. Stellantiksen Tavares kuitenkin kiittelee ehdotuksen jarrupaloihin ja renkaisiin kohdistuvia pienhiukkasrajoituksia. Jarrupölyn on havaittu olevan eräs suurimmista tieliikenteen epäsuorista päästöistä. Lähteet: ACEA, Autocar, Automotive News Kuvituskuva: Moottorin arkisto Graafi: ACEA Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?