23.5.2023 Ajoneuvot Miten käy pikkuautojen? Euro 7 -ehdotuksen hintavaikutukset mahdollisesti tuhansia euroja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan autovalmistajien kattojärjestön ACEA:n teettämä tutkimus ei heijastele Euroopan komission arviota ehdotettujen Euro 7 -päästörajojen kustannusvaikutuksista. Erityisen ikävästi kustannukset purevat A- ja B-segmentin kompaktiautoihin. Euroopan komission arvio ehdotettujen Euro 7 -päästörajojen kustannusvaikutuksista ei saa tukea alueen autovalmistajia edustavan ACEA:n teetättämästä tutkimuksesta. Frontier Economicsin tekemät laskelmat arvioivat kustannuseron nelinkertaiseksi raskaan liikenteen osalta.Henkilöautojen osalta ero laskemissa on tuntuvasti suurempi. Dieseleiden kohdalla komissio on arvioinut kustannuslisäksi 446 euroa, mutta ACEA:n tutkimuksessa valmistuskustannuksiin tulee yli 2 600 euroa, eli ero arvioiden välillä on viisinkertainen.Bensiinikäyttöisten henkilöautojen osalta yhteissumma jää pienemmäksi, mutta komission ja etujärjestön näkemykset poikkeavat vielä jyrkemmin. Komission mukaan uudet päästölaitteistot ja niiden valvontajärjestelmät kasvattaisivat auton valmistuskustannuksia 184 eurolla, kun taas ACEA:n arviossa viivan alle jää 1 862 euroa enemmän – siis peräti kymmenen kertaa suurempi summa.ACEA:n arvio heijastelee esimerkiksi Volkswagenin aiemmin esittämiin lukuihin. Euro 7 on esimerkiksi merkitsemässä loppua Pololle, sillä saksalaisjätti pelkää auton valmistuskustannuksien nousevan jopa tuhansilla euroilla. Myös sisarmalli Fabian suhteen ollaan synkeänä Škodalla. Karkeana nyrkkisääntönä voidaan pitää, että valmistusvaiheessa käytetty euro näkyy auton ostajalle kahden euron lisähintana.Markkinoiden kannattamattomuus oli myös viime syksynä kerrotun Ford Fiestan lopettamispäätöksen takana. Kookkaampi Focus on seuraamassa pikkuveljeään 2025. Päästörajojen lisäksi hintatietoisimpien ostajien segmenttejä painavat kiristyvien turvalaitevaatimusten kustannuspaineet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRajoille kritiikkiä – ja kiitostakinEuro 7 -päästörajoja on kritisoitu molemmin teollisuuden molemmilta laidoilta. Ympäristöetujärjestö Transport & Environment on haukkunut päästörajaehdotuksia vesittymisestä alkuperäiseen luonnokseen verrattuna. Vuosien 2025-2035 välisenä aikana valmistettujen autojen arvioidaan kulkevan liikenteessä vielä vuosikymmeniä, joten erityisesti kaupunkien ilmanlaatua parantavien ehdotusten kannalta Euro 7:ää pidetään kannatettavana.Toisaalta ACEA:n edustajat ja Stellantiksen pääjohtaja Carlos Tavares ovat kritisoineet typen oksideihin ja pienhiukkasiin kohdistuvia rajoituksia turhaksi välivaiheeksi matkalla fossiilisia polttoaineita käyttävien polttomoottoriautojen kieltämistä 2035 mennessä. Samalla resurssien laittaminen polttomoottorien jatkokehittämiseen arvioidaan olevan pois sähköistymisen edistämisestä.Päästöehdotusten kokonaisvaikutusta päästöihin myös epäillään verrattuna autokannan yleisen uusiutumisen ja sen sähköistymisen vaikutuksiin verrattuna. ACEA:n arvion mukaan typen oksidit vähenevät 80% vuodesta 2020 vuoteen 2035 mennessä jo Euro 6 -ajoneuvoilla ja sähköistymisellä, missä Euro 7 toisi enää 4% lisävähennyksen.Monet alan toimijat suhtautuvat myös voimakkaalla skeptisyydellä Euro 7:n aikatauluun, jossa uusien säädösten pitäisi tulla voimaan 2025 aikana. Nopean aikataulunsa vuoksi ehdotus on myös asettamassa autovalmistajia eriarvoiseen kilpailuasemaan jo tehtyjen suunnitelmien mukaan. Eurooppalaisvalmistajat ovat huolissaan myös yhdysvaltalaisten ja kiinalaisten autovalmistajien saamasta etuasemasta, sillä niiden kotimaissa autoteollisuus on osana elvyttäviä ympäristöpaketteja.Stellantiksen Tavares kuitenkin kiittelee ehdotuksen jarrupaloihin ja renkaisiin kohdistuvia pienhiukkasrajoituksia. Jarrupölyn on havaittu olevan eräs suurimmista tieliikenteen epäsuorista päästöistä.Lähteet: ACEA, Autocar, Automotive News Kuvituskuva: Moottorin arkisto Graafi: ACEA Lue lisää Kaikki artikkelit 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja