23.5.2023 Ajoneuvot Miten käy pikkuautojen? Euro 7 -ehdotuksen hintavaikutukset mahdollisesti tuhansia euroja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan autovalmistajien kattojärjestön ACEA:n teettämä tutkimus ei heijastele Euroopan komission arviota ehdotettujen Euro 7 -päästörajojen kustannusvaikutuksista. Erityisen ikävästi kustannukset purevat A- ja B-segmentin kompaktiautoihin. Euroopan komission arvio ehdotettujen Euro 7 -päästörajojen kustannusvaikutuksista ei saa tukea alueen autovalmistajia edustavan ACEA:n teetättämästä tutkimuksesta. Frontier Economicsin tekemät laskelmat arvioivat kustannuseron nelinkertaiseksi raskaan liikenteen osalta.Henkilöautojen osalta ero laskemissa on tuntuvasti suurempi. Dieseleiden kohdalla komissio on arvioinut kustannuslisäksi 446 euroa, mutta ACEA:n tutkimuksessa valmistuskustannuksiin tulee yli 2 600 euroa, eli ero arvioiden välillä on viisinkertainen.Bensiinikäyttöisten henkilöautojen osalta yhteissumma jää pienemmäksi, mutta komission ja etujärjestön näkemykset poikkeavat vielä jyrkemmin. Komission mukaan uudet päästölaitteistot ja niiden valvontajärjestelmät kasvattaisivat auton valmistuskustannuksia 184 eurolla, kun taas ACEA:n arviossa viivan alle jää 1 862 euroa enemmän – siis peräti kymmenen kertaa suurempi summa.ACEA:n arvio heijastelee esimerkiksi Volkswagenin aiemmin esittämiin lukuihin. Euro 7 on esimerkiksi merkitsemässä loppua Pololle, sillä saksalaisjätti pelkää auton valmistuskustannuksien nousevan jopa tuhansilla euroilla. Myös sisarmalli Fabian suhteen ollaan synkeänä Škodalla. Karkeana nyrkkisääntönä voidaan pitää, että valmistusvaiheessa käytetty euro näkyy auton ostajalle kahden euron lisähintana.Markkinoiden kannattamattomuus oli myös viime syksynä kerrotun Ford Fiestan lopettamispäätöksen takana. Kookkaampi Focus on seuraamassa pikkuveljeään 2025. Päästörajojen lisäksi hintatietoisimpien ostajien segmenttejä painavat kiristyvien turvalaitevaatimusten kustannuspaineet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRajoille kritiikkiä – ja kiitostakinEuro 7 -päästörajoja on kritisoitu molemmin teollisuuden molemmilta laidoilta. Ympäristöetujärjestö Transport & Environment on haukkunut päästörajaehdotuksia vesittymisestä alkuperäiseen luonnokseen verrattuna. Vuosien 2025-2035 välisenä aikana valmistettujen autojen arvioidaan kulkevan liikenteessä vielä vuosikymmeniä, joten erityisesti kaupunkien ilmanlaatua parantavien ehdotusten kannalta Euro 7:ää pidetään kannatettavana.Toisaalta ACEA:n edustajat ja Stellantiksen pääjohtaja Carlos Tavares ovat kritisoineet typen oksideihin ja pienhiukkasiin kohdistuvia rajoituksia turhaksi välivaiheeksi matkalla fossiilisia polttoaineita käyttävien polttomoottoriautojen kieltämistä 2035 mennessä. Samalla resurssien laittaminen polttomoottorien jatkokehittämiseen arvioidaan olevan pois sähköistymisen edistämisestä.Päästöehdotusten kokonaisvaikutusta päästöihin myös epäillään verrattuna autokannan yleisen uusiutumisen ja sen sähköistymisen vaikutuksiin verrattuna. ACEA:n arvion mukaan typen oksidit vähenevät 80% vuodesta 2020 vuoteen 2035 mennessä jo Euro 6 -ajoneuvoilla ja sähköistymisellä, missä Euro 7 toisi enää 4% lisävähennyksen.Monet alan toimijat suhtautuvat myös voimakkaalla skeptisyydellä Euro 7:n aikatauluun, jossa uusien säädösten pitäisi tulla voimaan 2025 aikana. Nopean aikataulunsa vuoksi ehdotus on myös asettamassa autovalmistajia eriarvoiseen kilpailuasemaan jo tehtyjen suunnitelmien mukaan. Eurooppalaisvalmistajat ovat huolissaan myös yhdysvaltalaisten ja kiinalaisten autovalmistajien saamasta etuasemasta, sillä niiden kotimaissa autoteollisuus on osana elvyttäviä ympäristöpaketteja.Stellantiksen Tavares kuitenkin kiittelee ehdotuksen jarrupaloihin ja renkaisiin kohdistuvia pienhiukkasrajoituksia. Jarrupölyn on havaittu olevan eräs suurimmista tieliikenteen epäsuorista päästöistä.Lähteet: ACEA, Autocar, Automotive News Kuvituskuva: Moottorin arkisto Graafi: ACEA Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle