8.12.2023 Ajoneuvot Mitsubishi Outlanderin omistajille tiedossa kylmää kyytiä? – Autoissa lämpöongelmia ja varaosien saaminen voi kestää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishin Outlanderin ladattavien hybridien lämmityslaitteen nestekierto saattaa tukkeutua järjestelmään muodostuvien korroosiotuotteiden vuoksi. Moottorin toimitukseen on tullut yhteydenottoja autoilijoilta, joiden Mitsubishi Outlander -autoissa on lämpöjen kanssa ongelmia. Lämpöongelma koskee tiettävästi hyvin monen ikäisiä Outlander PHEV -autoja eli ladattavia Outlander-hybridejä. Ongelma autoissa on niiden lämmityslaitteen nestekierrossa. Auton jäähdytinnestekierrossa lämmityspiirissä oleva suodatin menee tukkoon, joka aiheuttaa sen, että neste lakkaa kiertämästä lämmityslaitteessa, jolloin lämmityslaite lakkaa antamasta lämmintä ilmaa auton sisätiloihin. Moottorin saamien tietojen mukaan vika koskee kolmannen sukupolven Mitsubishi Outlander PHEV -autoja, joita on valmistettu vuodesta 2014 vuoteen 2020. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista näkee, että Mitsubishi Outlander PHEV -autoja on Suomessa rekisteröity uutena vuoden 2013 jälkeen noin 2 100 autoa. Sen lisäksi kyseistä automallia on tuotu Suomeen paljon käytettynä muun muassa Ruotsista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin Kuplalla olisi ajanut Aihe on herättänyt myös keskustelua sosiaalisessa mediassa automallin omistajien keskuudessa. Moni Outlanderin omistaja tuntuu taistelevan tällä hetkellä saman ongelman kanssa, eli auto ei lämpene eikä sitruunahapolla huuhtelu välttämättä auta kaikissa autoissa puhdistamaan auton lämmitysjärjestelmää. Moottorin haastattelema henkilö kertoo, että hänen autonsa on tuotu Ruotsista Suomeen ja ongelmat auton kanssa hänellä alkoivat tänä syksynä pakkasten tultua. – Naureskelin, kun ajoin autolla 19 asteen pakkasessa 50 kilometrin lenkin, että enpähän ole tällaista kokenut sitten sen jälkeen kun kupla-Volkkarilla olen ajanut, mies kertoo. – Kolme talvea olemme tuolla ajaneet ja se on oikeasti lämmin auto, kun toimii siten kuin on tarkoitettu. Jos autossa joutuu palelemaan talvella, niin silloin autossa on vikaa, mies sanoo. Hänen autonsa on vuosimallia 2014. Mies kertoo, että tuttavansa autossa, vuosimallin 2019 Mitsubishi Outlander PHEV:issä on ollut täysin sama vika. Kaksikaan huuhtelua ei auttanut Moottorin haastatteleman miehen auton lämmitysjärjestelmää on huuhdeltu kertaalleen huollossa sitruunahappoliuoksella, mutta huuhtelu ei auttanut. Korjaamolta kerrotaan myös, että useita Mitsubishi Outlander PHEV -autoja on ollut korjaamolla saman vian vuoksi. Moottorin haastatteleman miehen auto kävi toistamiseen huollossa, jolloin lämmitysjärjestelmää huuhdeltiin uudelleen. Tällöin järjestelmästä ei tullut enää kuonaa. – Samalla lisättiin uusi puuttunut suodatin ja sähköinen vesipumppu vaihdettiin, mies kertoo. Sähköinen vesipumppu autossa on ilmeisesti vaurioitunut nestekierrossa olevan ylimääräisen moskan vuoksi. Sähköinen vesipumppu kierrättää auton nesteitä silloin, kun autolla ajetaan pelkällä sähköllä. Moottorin haastatteleman miehen autossa toinenkaan huoltokerta ei auttanut. Auto ei edelleenkään lämmennyt. Seuraavaksi autoon lämmitysjärjestelmään vaihdetaan nelitieventtiili. Venttiili ohjaa auton nestekiertoa moottorissa ja lämmitysjärjestelmässä sen mukaan ajetaanko autolla sähköllä vai polttomoottorilla. Varaosien tulo kestää Moottorin saamien tietojen mukaan kyseinen vika vaivaa käytännössä kaikkia Mitsubishi Outlander PHEV -malleja. Ongelma on siksikin ikävä, että myös varaosien saaminen kestää. – Kyseistä varaosaa saadaan korjaamon mukaan Hollantiin viikolla neljä (vuonna 2024) ja tuosta menee noin viikko, että se saadaan Suomeen. Tuossa vielä sellainen, että ei ole varmuutta, riittääkö niitä meille ja meneekö joku kiireellisyysjärjestyksessä ohi. Lämpöä ei siis ole autoon luvassa kuin vasta aikaisintaan helmikuun alkupuolella. Se on pitkä aika odotella keskellä talvea, mies kertoo Moottorille. Autoilija haluaa kertoa tarinansa myös siksi, että netissä kiertää myös korjausohje, jonka mukaan auton lämmitysjärjestelmän nestekierrossa oleva suodatin pitäisi poistaa kokonaan. Hänenkin autostaan kyseinen osa on poistettu ilmeisesti auton ollessa edellisellä omistajalla Ruotsissa. Nyt se on lisätty auton järjestelmään uudelleen Suomessa tehdyn huollon yhteydessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maahantuoja tyrmää korjausohjeen Myös Mitsubishin maahantuoja tyrmää netissä leviävän korjausohjeen. – Missään tapauksessa asiakkaiden ei tule itse ruveta poistamaan kokonaan sihtiä järjestelmästä. Riskinä on, että sihti poistettuna tukos siirtyy vain toiseen paikkaan autossa ja siinä tapauksessa korjauksesta voi tulla vaikeampaa ja kalliimpaa. Asiakkaiden ei myöskään tule itse ruveta jäähdytysjärjestelmiä huuhtelemaan. Mitsubishi-merkkihuollot pitävät huolen, että huuhtelu tulee asianmukaisesti tehtyä ja kaikki poistettavat nesteet ja kemikaalit oikeaoppisesti kierrätettyä, Mitsubishin maahantuojan Astara Finlandin PR-päällikkö Lauri Puintila sanoo. Puintila vahvistaa Moottorin saaman tiedon, jonka mukaan ongelma koskee koko Mitsubishi Outlanderin viimeisintä sukupolvea vuosilta 2014–2020. – Ongelmaa on ollut vaihtelevasti kaikissa Outlander PHEV:n mallivuosissa 2014–2020. Valmistajalta kesti hetken tutkia ja löytää juurisyy tähän ongelmaan. Siitä saattoi aluksi aiheutua joillekin asiakkaille useampi korjaamokäynti saman asian tiimoilta. Puintilan mukaan, nyt kun korjaustoimenpiteet ovat huolloilla selvillä, asiakkaan ei tarvitse kuin harvoin vierailla useammin kuin kerran korjaamolla kyseisen vian vuoksi. – Oireen korjaava toimenpide on järjestelmän huuhtelu ja jäähdytysnesteen uusiminen, Puintila sanoo. Mitsubishin maahantuojalta kerrotaan myös, että vika johtuu juuri siitä, että auton jäähdytinneste ei kierrä auton nestekiertojärjestelmän lämmitystä koskevassa piirissä, koska järjestelmästä irtoavat korrosiotuotteet tukkivat järjestelmässä olevan sihdin. Korroosiotuotteita järjestelmään syntyy kun moottorin alumiinia sisältäviin komponentteihin muodostuu alumiinihydroksidia kokoonpanossa käytettävien voimakkaasti emäksisten pesunesteiden seurauksena ja kun alumiinihydroksidi reagoi moottorin jäähdytysnesteen kanssa. Huolloissa ollut ruuhkaa Siihen Puintila ei ota kantaa, mikä varaosien saatavuus on ja joutuvatko asiakkaat odottamaan osia jopa talvikuukausien ylitse. – Varaosia näihin lämmitystapauksiin menee harvoin muuta kuin uusi sihti ja jäähdytysnestettä. Sähköisissä vesipumpuissa ja nelitieventtiilissä ei ole havaittu juurikaan ongelmia. Pyrimme palvelemaan Mitsubishi-verkostona asiakkaat aina mahdollisimman nopeasti, Puintila sanoo. Puintila sanoo, että huollon osalta syksyllä on voinut esiintyä jonoa syksyn aikana, mutta tilanne on parantunut senkin vuoksi, että Mitsubishi-merkkihuollot ovat lisänneet resursseja huoltoon. Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku