9.6.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Innovatiivinen ja omaperäinen – Panther Model 100 ’50 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Panther M100 on eteenpäin kallistettuine, harvakäyntisine moottoreineen yksi tunnusomaisimmista brittimoottoripyöristä. Erityisesti sivuvaunukäyttöön oivallinen malli sisälsi monia innovatiivisia ratkaisuja. Yorkshirelainen Joah Phelon aloitti veljenpoikansa Harry Raynerin kanssa kokeilut moottoripyörien kanssa 1800-luvun lähestyessä loppuaan. Vuonna 1900 kaksikko patentoi moottoripyörän, jonka eteenpäin kallistettua moottoria käytettiin rungon kantavana osana. Raynerin menehdyttyä liikenneonnettomuudessa Phelon joutui toteamaan, ettei kykene tuottamaan pyöriä yksin ja myi laatimansa piirustukset Humberille, joka ottikin mallin tuotantoon. Pian Phelon löysi liikekumppanikseen Richard Mooren, ja miehet perustivat Phelon & Moore -nimeä kantaneen yhtiön vuonna 1904. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Samasta muotista alusta alkaen Phelon ja Moore esittelivät ensimmäisen moottoripyöränsä, P&M 2.75 h.p.:n, jo samana vuonna. Pyörä oli hyvin samankaltainen aiemmin Humberille myydyn kanssa ja Humberin pysyessä vaiti oman mallinsa alkuperästä, oletettiin P&M:n kopioineen Humberia. Mallin nelitahtimoottori oli rungon kantava osa ja valmistajansa mukaan ”ensimmäinen ketjuvetoinen moottoripyörä” oli varustettu kaksivaihteisella vaihteistolla. Vuosien saatossa P&M laajensi valikoimaansa useilla eri malleilla, jotka voitiin varustaa tarvittaessa sivuvaunulla. Yksisylinterisistä moottoreista tunnetuksi tullut valmistaja esitteli V2-moottorilla varustetun pyörän vuonna 1914, mutta se ei saavuttanut suurta suosiota. P&M:llä pysyttiin kuitenkin kiireisinä yhtiön toimittaessa ensimmäisen maailmansodan aikana moottoripyöriä Iso-Britannian ilmavoimille. Panther syntyy Pantherin nimi näki päivänvalon ensimmäisen maailmansodan jälkeen, kun P&M nimesi vuonna 1924 jotakin mallejaan Panthereiksi. Merkkinä P&M korvattiin Pantherilla vuonna 1929, ja pian tämän jälkeen, vuonna 1932, esiteltiin valmistajan käyntikortiksi nouseva malli, Model 100. M100 oli varustettu tunnusomaisella, 40 astetta eteenpäin kallistetulla yksisylinterisellä kansiventtiilimoottorilla, joka muodosti rungon kantavan osan. Vuonna 1928 esitellyn M60:n moottoriin perustuvan voimanlähteen iskutilavuus oli muhkeat 594 cm3 ja sen perään oli asennettu nelivaihteinen vaihdelaatikko. Moottorin lisäksi myös jäykkäperäinen runko oli vuoden 1928 mallista edelleen kehitetty. M100:n moottorin iskunpituus oli tasan 10 senttiä ja sen vauhtipyörän painaessa toistakymmentä kiloa, oli se luonteeltaan kiihkeän sijaan lähinnä rauhallinen ja sitkeä. Koiranleukojen mukaan sen käyntinopeuden voikin laskea ohitettavista puhelinpylväistä. Todellisuudessa moottorin ideaalinen käyntinopeus oli 2000-4000 kierroksen välimaastossa ja sen maksimikierrokset olivat noin 5500. Varusteiltaan aikaansa edellä P&M oli aiemminkin kunnostautunut edistyksellisen teknologian hyödyntäjänä ja M100:an oli saatavilla poikkeuksellisia varusteita, kuten yhdistelmäjarrut, jossa jalkajarru käyttää sekä etu- että takajarrua sekä vastaantulijoiden häikäisyä ehkäisevä vaijeritoiminen tuplavalojärjestelmä, joka kytki toisen umpion pois päältä ja käänsi toista alemmas. M100:n sai vuosittain päivityksiä, joista erikoisin oli Dowtyn Oleomatic-etuhaarukka, jollainen malliin asennettiin vuonna 1947. Oikein toimiessaan ilma/öljy-haarukka oli erinomainen, mutta 40-lukuiset haarukan tiivisteet olivat herkkiä vikaantumaan ja vuototapauksessa jouseton haarukka painui kasaan keskeyttäen matkanteon. Olikin tavallista, että haarukka muutettiin omistajan toimesta jousitoimiseksi. M100:n muita tärkeimpiä päivityksiä olivat vuonna 1935 muun muassa paremmalla voitelujärjestelmällä päivitetty moottorin alakerta, joka säilyi käytännössä ennallaan tuotannon lopettamiseen asti sekä vuonna 1957 esitelty, jousitetulla takahaarukalla varustettu versio. Lisäksi vuonna 1959 esiteltiin 645-kuutioiseksi kasvatetulla moottorilla varustettu M120-malli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sivuvaunukäytössä erinomainen M100:n ominaisuudet olivat omiaan sivuvaunukäyttöön, ja valmistajan oman arvion mukaan parhaimmallaan 90 % M100-malleista varustettiin sivuvaunulla. Toisaalta soolokäytössä M100:n luonne ei ollut erityisen jännittävä ja yksin ajettavaksi hankittiin usein urheilullisempia malleja. Pantherin kysyntää nakersivat 50-luvulla markkinoille saapuneet edulliset autot, joita pidettiin sivuvaunumoottoripyöriä käytännöllisempinä kulkuneuvoina. Kun vielä P&M:n seikkailu skoottereiden parissa osoittautui taloudelliseksi katastrofiksi, ajautui yhtiö vuonna 1962 selvitystilaan. M100:n tuotanto päättyi seuraavana vuonna, mutta M120 säilyi tuotannossa, kunnes valmistajan osavarastot tyhjenivät vuonna 1966. Artikkelin kuvituksen Panther M100 vuodelta 1950 on esillä Suomen Moottoripyörämuseossa ja sen omistaja on Jari Huovinen. Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta