23.6.2018

MP-klassikko: Katukäyttöön suunniteltu – Indian Chief ’47

Indian Chief

Suurin, koristeellisin lokasuojin varustettu Chief on Yhdysvaltain ensimmäisen moottoripyöränvalmistajan, Indianin, malleista tunnusomaisin.

Nuori Oscar Hedström muutti vuonna 1880 perheensä kanssa paremman elämän perässä Amerikan ihmemaahan ja New Yorkiin pienestä eteläruotsalaisesta kylästä. Mekaniikasta ja polkupyöristä kiinnostunut poika aloitti 16-vuotiaana harjoittelijana konepajassa ja vapaa-aikaansa nuorukainen vietti tuolloin erittäin suosittujen polkupyöräkilpailujen parissa. Mekaanisesti orientoitunut Hedström osasi paikallistaa pyörien heikkouksia ja kehittää niitä. Pian Hedström tulikin tunnetuksi markkinoilla olleita kevyempien ja kestävämpien pyörien valmistajana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhdysvaltain ensimmäinen moottoripyöränvalmistaja

Tuolloin kilpailuissa oli tapana käyttää tandem-pyöriä antamassa vetoapua ja moottoritekniikan kehittyessä vetopyöriin asennettiin luonnollisesti moottoreita. Niiden luotettavuus vain ei ollut paras mahdollinen, joten Hedström suunnitteli ja valmisti omansa. Hedströmin vetopyörä oli käytössä tammikuussa 1900 Madison Square Gardenilla ajetussa kilpailussa, jota oli seuraamassa Massachusettsin Springfieldistä kotoisin oleva entinen kilpa-ajaja ja Indian-merkkisten polkupyörien valmistaja George M. Hendee.

Indian Chief

Hendee vakuuttui Hedströmin vetopyörän suorituskyvystä sekä luotettavuudesta ja noin vuoden kuluttua miehet solmivat yhteistyösopimuksen, jonka nojalla perustettiin Yhdysvaltain ensimmäinen moottoripyöränvalmistaja, Indian. Hedströmistä tuli Indianin pääsuunnittelija ja ensimmäinen prototyyppi esiteltiin toukokuussa 1901. 1,75-hevosvoimainen, yksisylinterinen malli osoittautui suosituksi: seuraavana vuonna valmistettiin jo 147 Indiania.

V2-moottorien maailmaan Indian päätyi Hedströmin suunniteltua sellaisen vuonna 1905. Indianilla ei muutenkaan levätty laakereillaan vaan yhtiön innovatiiviset pyörät ja menestys kilparadoilla nostivat sen vuonna 1912 maailman suurimmaksi moottoripyörävalmistajaksi. Näihin aikoihin hajosi myös yhtiön menestyksen luonut parivaljakko, kun Hedström jätti Indianin vuonna 1913 sisäisten erimielisyyksien vuoksi ja Hendee siirtyi sivuun aktiivisesta toiminnasta vuonna 1915.

Puhtaasti katukäyttöön tarkoitettu

Vuonna 1916 Indian esitteli uuden moottorin. Powerplus-niminen sivuventtiili-V2 oli erittäin suorituskykyinen, se kykeni kiidättämään pyörät liki 100 km/h huippunopeuteen. Suorituskykyinen moottori oli erittäin suosittu myös kilpakäytössä ja siihen perustui myös vuonna 1922 esitellyn Indian Chiefin voimanlähde.

Indian Chief

Vakaa ja kookas Chief oli tarkoitettu puhtaasti katukäyttöön, kun taas valmistajan urheilullisempi ja ketterämpi Scout oli suosittu myös kilpa-ajajien keskuudessa. Edeltäjiensä tapaan 42-asteisen V2-moottorin iskutilavuus oli 61 kuutiotuumaa (1000 cm3). Kuten Scoutinkin, myös Chiefin 3-vaihteinen vaihteisto sijoitettiin samoihin kuoriin moottorin kanssa ja ensiöveto hoidettiin rattaiden välityksellä.

Chiefin etuhaarukka oli lehtijousitettu ja mielenkiintoista kyllä, Chiefiä edeltäneissä Powerplus-malleissa käytettiin takajousitusta, mutta Chiefiin sellaista ei asennettu. Sen sijaan kuljettajan mukavuudesta huolehti jousitettu satulatolppa.

Hallintalaitteet poikkesivat nykyisistä, sillä Indianille tyypilliseen tapaan kaasu oli vasemmalla kädellä ja oikeaa kahvaa kiertämällä säädettiin sytytysennakkoa. Kytkintä säädeltiin jalalla ja vaihteet vaihtuivat kädellä.

Mikään ei korvaa kuutiotuumia

Vuonna 1923 Indian esitteli suuremmalla, 74-kuutiotuumaisella (1213 cm3) moottorilla varustetun Big Chief -mallin, jonka yhtiö oli tarkoittanut ensisijaisesti sivuvaunukäyttöön. Suuremmalla moottorilla varustettu Big Chief nousi kuitenkin hyvin suosituksi myös soolopyöränä ja 61-kuutiotuuman moottori pudotettiin valikoimasta vuonna 1928. Samasta vuodesta alkaen Chief varustettiin myös etujarrulla.

Indian Chief

Vuonna 1940 Chief sai kaksi merkittävää päivitystä. Runkoon muokattiin takajousitus, joka nosti Indianin ajettavuuden merkittävästi pahinta kilpailijaansa, Harley-Davidsonia paremmaksi. Lisäksi Chief sai mallille tunnusomaiset, kookkaat ja koristeelliset lokasuojat.

Ensimmäisen maailmansodan aikana Indian oli ollut laajalti Yhdysvaltain asevoimien käytössä, mutta toisen maailmansodan tähti oli Harley-Davidson WLA. Indian kuitenkin muokkasi Chiefistä lähinnä sivuvaunukäyttöön tarkoitetun mallin 340B, jota valmistettiin sodan aikana noin 5000 kappaletta.

Ainoana sotaa edeltävänä mallina uudelleen tuotantoon

Aseiden vaiettua Indian otti sotaa edeltäneistä malleista ainoastaan Chiefin uudelleen tuotantoon vuonna 1946. Sen lehtijousihaarukka korvattiin girder-tyyppisellä. Vuonna 1949 Indian piti sivuventtiilimoottorilla varustettua Chiefiä vanhentuneena, eikä pyöriä juuri valmistettu. Tämä kuitenkin aiheutti merkin ystävissä ja kauppiaissa huomattavia vastalauseita. Niinpä Chief palasi mallistoon vuonna 1950 teleskooppihaarukalla päivitettynä. uuden haarukan lisäksi moottorin iskutilavuus oli nostettu 80 kuutiotuumaan (1311 cm3).

Indian Chief

Sodan jälkeen Indianin pienemmät mallit eivät nousseet suosituiksi, eikä taloudellisissa vaikeuksissa olevaa yhtiö kyennyt suunnittelemaan seuraajaa Chiefille ja yhtiö lopetti tuotannon vuonna 1953. Chief oli suosittu poliisikäytössä ja viimeiset Indianin valmistamat yksilöt olivatkin New Yorkin poliisilaitoksen tilaamia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikkea mopoista cruisereihin

Oikeudet Indianin nimeen hankki Brockhouse Engineering, joka toi Yhdysvaltoihin Royal Enfieldejä ja myi niitä Indianin nimellä vuosina 1955-1960. Vuonna 1960 Indianin nimen osti brittiläinen Associated Motor Cycles, joka tarkoituksena oli kopioida Brockhousen toimintaa ja myydä valmistamiaan Matchless- ja AJS-pyöriä Yhdysvalloissa Indianin nimellä. Suunnitelma kuitenkin kariutui AMC:n jouduttua taloudellisiin vaikeuksiin ja Indianin tuotemerkki joutui tuuliajolle. Indianina myytiin kaikkea mopoista S&S-moottorilla varustettuihin cruisereihin saakka yhdenkään yrityksen osoittautumatta kannattavaksi.

Ensimmäinen vakavasti otettava Indianin paluu saatiin nähdä vuonna 2013, kun merkin omistukseensa hankkimut Polaris esitteli uuden Chief-mallin vuonna 2013. Nyt Indianin tulevaisuus näyttää valoisalta ensi kertaa vuosikymmeniin.

Kuvien Indian Chief on vuosimallia 1947 ja sen omistaja on Class Palmberg. Pyörä on nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa.

Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat