23.6.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Katukäyttöön suunniteltu – Indian Chief ’47 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suurin, koristeellisin lokasuojin varustettu Chief on Yhdysvaltain ensimmäisen moottoripyöränvalmistajan, Indianin, malleista tunnusomaisin. Nuori Oscar Hedström muutti vuonna 1880 perheensä kanssa paremman elämän perässä Amerikan ihmemaahan ja New Yorkiin pienestä eteläruotsalaisesta kylästä. Mekaniikasta ja polkupyöristä kiinnostunut poika aloitti 16-vuotiaana harjoittelijana konepajassa ja vapaa-aikaansa nuorukainen vietti tuolloin erittäin suosittujen polkupyöräkilpailujen parissa. Mekaanisesti orientoitunut Hedström osasi paikallistaa pyörien heikkouksia ja kehittää niitä. Pian Hedström tulikin tunnetuksi markkinoilla olleita kevyempien ja kestävämpien pyörien valmistajana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhdysvaltain ensimmäinen moottoripyöränvalmistaja Tuolloin kilpailuissa oli tapana käyttää tandem-pyöriä antamassa vetoapua ja moottoritekniikan kehittyessä vetopyöriin asennettiin luonnollisesti moottoreita. Niiden luotettavuus vain ei ollut paras mahdollinen, joten Hedström suunnitteli ja valmisti omansa. Hedströmin vetopyörä oli käytössä tammikuussa 1900 Madison Square Gardenilla ajetussa kilpailussa, jota oli seuraamassa Massachusettsin Springfieldistä kotoisin oleva entinen kilpa-ajaja ja Indian-merkkisten polkupyörien valmistaja George M. Hendee. Hendee vakuuttui Hedströmin vetopyörän suorituskyvystä sekä luotettavuudesta ja noin vuoden kuluttua miehet solmivat yhteistyösopimuksen, jonka nojalla perustettiin Yhdysvaltain ensimmäinen moottoripyöränvalmistaja, Indian. Hedströmistä tuli Indianin pääsuunnittelija ja ensimmäinen prototyyppi esiteltiin toukokuussa 1901. 1,75-hevosvoimainen, yksisylinterinen malli osoittautui suosituksi: seuraavana vuonna valmistettiin jo 147 Indiania. V2-moottorien maailmaan Indian päätyi Hedströmin suunniteltua sellaisen vuonna 1905. Indianilla ei muutenkaan levätty laakereillaan vaan yhtiön innovatiiviset pyörät ja menestys kilparadoilla nostivat sen vuonna 1912 maailman suurimmaksi moottoripyörävalmistajaksi. Näihin aikoihin hajosi myös yhtiön menestyksen luonut parivaljakko, kun Hedström jätti Indianin vuonna 1913 sisäisten erimielisyyksien vuoksi ja Hendee siirtyi sivuun aktiivisesta toiminnasta vuonna 1915. Puhtaasti katukäyttöön tarkoitettu Vuonna 1916 Indian esitteli uuden moottorin. Powerplus-niminen sivuventtiili-V2 oli erittäin suorituskykyinen, se kykeni kiidättämään pyörät liki 100 km/h huippunopeuteen. Suorituskykyinen moottori oli erittäin suosittu myös kilpakäytössä ja siihen perustui myös vuonna 1922 esitellyn Indian Chiefin voimanlähde. Vakaa ja kookas Chief oli tarkoitettu puhtaasti katukäyttöön, kun taas valmistajan urheilullisempi ja ketterämpi Scout oli suosittu myös kilpa-ajajien keskuudessa. Edeltäjiensä tapaan 42-asteisen V2-moottorin iskutilavuus oli 61 kuutiotuumaa (1000 cm3). Kuten Scoutinkin, myös Chiefin 3-vaihteinen vaihteisto sijoitettiin samoihin kuoriin moottorin kanssa ja ensiöveto hoidettiin rattaiden välityksellä. Chiefin etuhaarukka oli lehtijousitettu ja mielenkiintoista kyllä, Chiefiä edeltäneissä Powerplus-malleissa käytettiin takajousitusta, mutta Chiefiin sellaista ei asennettu. Sen sijaan kuljettajan mukavuudesta huolehti jousitettu satulatolppa. Hallintalaitteet poikkesivat nykyisistä, sillä Indianille tyypilliseen tapaan kaasu oli vasemmalla kädellä ja oikeaa kahvaa kiertämällä säädettiin sytytysennakkoa. Kytkintä säädeltiin jalalla ja vaihteet vaihtuivat kädellä. Mikään ei korvaa kuutiotuumia Vuonna 1923 Indian esitteli suuremmalla, 74-kuutiotuumaisella (1213 cm3) moottorilla varustetun Big Chief -mallin, jonka yhtiö oli tarkoittanut ensisijaisesti sivuvaunukäyttöön. Suuremmalla moottorilla varustettu Big Chief nousi kuitenkin hyvin suosituksi myös soolopyöränä ja 61-kuutiotuuman moottori pudotettiin valikoimasta vuonna 1928. Samasta vuodesta alkaen Chief varustettiin myös etujarrulla. Vuonna 1940 Chief sai kaksi merkittävää päivitystä. Runkoon muokattiin takajousitus, joka nosti Indianin ajettavuuden merkittävästi pahinta kilpailijaansa, Harley-Davidsonia paremmaksi. Lisäksi Chief sai mallille tunnusomaiset, kookkaat ja koristeelliset lokasuojat. Ensimmäisen maailmansodan aikana Indian oli ollut laajalti Yhdysvaltain asevoimien käytössä, mutta toisen maailmansodan tähti oli Harley-Davidson WLA. Indian kuitenkin muokkasi Chiefistä lähinnä sivuvaunukäyttöön tarkoitetun mallin 340B, jota valmistettiin sodan aikana noin 5000 kappaletta. Ainoana sotaa edeltävänä mallina uudelleen tuotantoon Aseiden vaiettua Indian otti sotaa edeltäneistä malleista ainoastaan Chiefin uudelleen tuotantoon vuonna 1946. Sen lehtijousihaarukka korvattiin girder-tyyppisellä. Vuonna 1949 Indian piti sivuventtiilimoottorilla varustettua Chiefiä vanhentuneena, eikä pyöriä juuri valmistettu. Tämä kuitenkin aiheutti merkin ystävissä ja kauppiaissa huomattavia vastalauseita. Niinpä Chief palasi mallistoon vuonna 1950 teleskooppihaarukalla päivitettynä. uuden haarukan lisäksi moottorin iskutilavuus oli nostettu 80 kuutiotuumaan (1311 cm3). Sodan jälkeen Indianin pienemmät mallit eivät nousseet suosituiksi, eikä taloudellisissa vaikeuksissa olevaa yhtiö kyennyt suunnittelemaan seuraajaa Chiefille ja yhtiö lopetti tuotannon vuonna 1953. Chief oli suosittu poliisikäytössä ja viimeiset Indianin valmistamat yksilöt olivatkin New Yorkin poliisilaitoksen tilaamia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikkea mopoista cruisereihin Oikeudet Indianin nimeen hankki Brockhouse Engineering, joka toi Yhdysvaltoihin Royal Enfieldejä ja myi niitä Indianin nimellä vuosina 1955-1960. Vuonna 1960 Indianin nimen osti brittiläinen Associated Motor Cycles, joka tarkoituksena oli kopioida Brockhousen toimintaa ja myydä valmistamiaan Matchless- ja AJS-pyöriä Yhdysvalloissa Indianin nimellä. Suunnitelma kuitenkin kariutui AMC:n jouduttua taloudellisiin vaikeuksiin ja Indianin tuotemerkki joutui tuuliajolle. Indianina myytiin kaikkea mopoista S&S-moottorilla varustettuihin cruisereihin saakka yhdenkään yrityksen osoittautumatta kannattavaksi. Ensimmäinen vakavasti otettava Indianin paluu saatiin nähdä vuonna 2013, kun merkin omistukseensa hankkimut Polaris esitteli uuden Chief-mallin vuonna 2013. Nyt Indianin tulevaisuus näyttää valoisalta ensi kertaa vuosikymmeniin. Kuvien Indian Chief on vuosimallia 1947 ja sen omistaja on Class Palmberg. Pyörä on nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa. Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?