30.6.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Melkoinen seppä – Ilmari Niemen omavalmiste Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun nykypäivänä sanotaan jonkun olevan melkoinen seppä, kuvataan hänen kykyään valmistaa omin käsin jotain hämmästyttävää. Sanonnan alkuperästä ei ole varmuutta, mutta ei olisi vaikea kuvitella sen syntyneen vajaat sata vuotta sitten Ridasjärvellä. Ridasjärven Alimyllyn omistaja, seppämestari Ilmari Niemi oli epäilemättä merkittävä mies kotiseudullaan. Teknisesti lahjakas Niemi oli käynyt vain muutaman viikon kiertokoulua ja seppämestarin kirjoitustaito oli kaikkea muuta kuin täydellinen, mutta hänen allekirjoituksenaan toimivat pikemminkin tekniikka ja mekaniikka. Perimätiedon mukaan kylillä kiersi sanonta ”Kun vaan Niemi tulee paikallekin, lähtee koneet käyntiin.” Ensimmäisen autonsa Niemi lienee myönnetyn ajoluvan perusteella hankkinut 20-luvulla ja vielä 30-luvulla hän oli kylän ainoa autonomistaja. Niemellä oli myös puhelin, mikä ei suinkaan ollut noihin aikoihin tavallista. Niemi epäilemättä nautti statuksestaan ja siitä, että myllystä muodostui kylän todellinen keskus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monipuolinen tekninen osaaja Vuonna 1898 syntynyt Niemi lähti 15-vuotiaana Hausjärvelle seppämestari R. Malinin oppiin, josta hän valmistui vuonna 1915. 1920-luvulla Niemi hankki omistukseensa Ridasjärven Alimyllyn, joka otti käyttövoimansa koskesta. Ilmari perusti perheen ja alkoi kehittää myllyä muun muassa hankkimalla vehnän jauhamiseen tarvittavat laitteet, jotka mies asensi itse muutaman, intensiivistä keskittymistä vaatineen päivän aikana. Myllyn yhteyteen Niemi rakensi myös verstaan ja pajan, jossa teknisistä vimpaimista kiinnostunut seppä kehitti monia kekseliäitä laitteita, kuten jalkatallan avulla avautuvan puulaatikon. Lisäksi seppämestarin kotitalon sisään oli vedetty vesijohdot sekä viemäröinti, mikä ei suinkaan ollut 1920-luvulla tavanomaista. Moottoripyörissä oli perustavanlaatuinen suunnitteluvirhe Merkittävin Niemen keksinnöistä oli kuitenkin moottoripyörä, jonka kehitystyön mies aloitti 20-luvulla. Niemen mukaan moottoripyörien perusrakennetta suunniteltaessa oli tehty perustavanlaatuinen virhe, koska niiden rungot olivat liian lyhyitä ja moottori sekä istuimet oli sijoitettu liian korkealle, mikä vaikeutti ohjaamista. Ongelman ratkaisemiseksi Niemen ajatuksena oli moottoripyörä, jossa kuljettaja istuisi matalalla. Se ei puolestaan onnistunut, jos moottori oli asennettu runkoon, joten se oli siirrettävä muualle – tässä tapauksessa mahdollisimman alas etupyörän keskiöön. Niemen moottoripyörä oli siis etuvetoinen. Voimanlähteenä Niemi käytti 250-kuutioista, kaksitahtista Levis-moottoria, jolta voima siirtyi renkaalle ketjujen ja väliakselin kautta. Pyörän etuvanne oli alun perin T-mallin Fordista, ja Niemi takoi siihen itse puolat, jotka toimivat myös jousituksena. Pyörän kaksiputkinen runko oli vedetty matalalle ja kuljettaja istui hyvin alhaalla. Mahdollinen matkustaja istuisi puolestaan takarenkaan päällä, joten hänellä olisi varmasti näkymä eteenpäin. Pyörää oli mahdollista käyttää myös talviaikaan asentamalla takarenkaan alle suksi. Kehitystyötä 20-luvulta 40-luvulle saakka Pyörälle on haettu koeajolupia 20-luvulta alkaen ja Keksijäin Patenttitoimiston kanssa sen tiimoilta on käyty keskustelua 30-luvun alusta alkaen. Perimätiedon mukaan patenttihakemus raukesi, sillä Yhdysvalloissa oli jo aiemmin patentoitu vastaava keksintö. Ehkä Niemi tämän vuoksi hylkäsi etuvetorakenteensa. Pyörän viimeiseksi jäänyt, samaa moottoria käyttävä versio on huomattavasti tavanomaisempi, sillä moottori on asennettu eturenkaan sijaan runkoon ja veto on takarenkaalla. Pyörän korkeudesta huolestunut Niemi laati runkoputkeen polttoainesäiliön kiertävän mutkan, joka mahdollisti satulan asentamisen alemmas. Pyörän viimeisin versio on valmistunut 1940-luvulla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Poliisi-TV:n avulla takaisin kotiin Pari vuotta vain 49-vuotiaana menehtyneen Niemen kuoleman jälkeen hänen leskensä Aune siirsi myllyn Järvenpäähän, mikä käytännössä merkitsi kuoliniskua kylälle. Pyörä jäi vuosiksi myllyn yläkertaan, josta se oli keväällä 1999 varastettu. Erikoinen tapaus päätyi Poliisi-TV:n aiheeksi ja pyörä löytyi eräästä moottoripyöränäyttelystä, jonne pyörän varkaudesta tietämättä ostanut harrastaja oli sen vienyt näytille. Niemen perilliset saivat hankittua pyörän takaisin omistukseensa samalla hinnalla, jonka kyseinen harrastaja oli siitä maksanut, joten pyörä pääsi takaisin kotiin. Tällä hetkellä tämä seppämestarin rakentelutaidonnäyte on nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa. Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus ja Ilmari Niemen albumi Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?