30.6.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Melkoinen seppä – Ilmari Niemen omavalmiste Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun nykypäivänä sanotaan jonkun olevan melkoinen seppä, kuvataan hänen kykyään valmistaa omin käsin jotain hämmästyttävää. Sanonnan alkuperästä ei ole varmuutta, mutta ei olisi vaikea kuvitella sen syntyneen vajaat sata vuotta sitten Ridasjärvellä. Ridasjärven Alimyllyn omistaja, seppämestari Ilmari Niemi oli epäilemättä merkittävä mies kotiseudullaan. Teknisesti lahjakas Niemi oli käynyt vain muutaman viikon kiertokoulua ja seppämestarin kirjoitustaito oli kaikkea muuta kuin täydellinen, mutta hänen allekirjoituksenaan toimivat pikemminkin tekniikka ja mekaniikka. Perimätiedon mukaan kylillä kiersi sanonta ”Kun vaan Niemi tulee paikallekin, lähtee koneet käyntiin.”Ensimmäisen autonsa Niemi lienee myönnetyn ajoluvan perusteella hankkinut 20-luvulla ja vielä 30-luvulla hän oli kylän ainoa autonomistaja. Niemellä oli myös puhelin, mikä ei suinkaan ollut noihin aikoihin tavallista. Niemi epäilemättä nautti statuksestaan ja siitä, että myllystä muodostui kylän todellinen keskus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonipuolinen tekninen osaajaVuonna 1898 syntynyt Niemi lähti 15-vuotiaana Hausjärvelle seppämestari R. Malinin oppiin, josta hän valmistui vuonna 1915. 1920-luvulla Niemi hankki omistukseensa Ridasjärven Alimyllyn, joka otti käyttövoimansa koskesta. Ilmari perusti perheen ja alkoi kehittää myllyä muun muassa hankkimalla vehnän jauhamiseen tarvittavat laitteet, jotka mies asensi itse muutaman, intensiivistä keskittymistä vaatineen päivän aikana.Myllyn yhteyteen Niemi rakensi myös verstaan ja pajan, jossa teknisistä vimpaimista kiinnostunut seppä kehitti monia kekseliäitä laitteita, kuten jalkatallan avulla avautuvan puulaatikon. Lisäksi seppämestarin kotitalon sisään oli vedetty vesijohdot sekä viemäröinti, mikä ei suinkaan ollut 1920-luvulla tavanomaista.Moottoripyörissä oli perustavanlaatuinen suunnitteluvirheMerkittävin Niemen keksinnöistä oli kuitenkin moottoripyörä, jonka kehitystyön mies aloitti 20-luvulla. Niemen mukaan moottoripyörien perusrakennetta suunniteltaessa oli tehty perustavanlaatuinen virhe, koska niiden rungot olivat liian lyhyitä ja moottori sekä istuimet oli sijoitettu liian korkealle, mikä vaikeutti ohjaamista. Ongelman ratkaisemiseksi Niemen ajatuksena oli moottoripyörä, jossa kuljettaja istuisi matalalla. Se ei puolestaan onnistunut, jos moottori oli asennettu runkoon, joten se oli siirrettävä muualle – tässä tapauksessa mahdollisimman alas etupyörän keskiöön. Niemen moottoripyörä oli siis etuvetoinen. Voimanlähteenä Niemi käytti 250-kuutioista, kaksitahtista Levis-moottoria, jolta voima siirtyi renkaalle ketjujen ja väliakselin kautta.Pyörän etuvanne oli alun perin T-mallin Fordista, ja Niemi takoi siihen itse puolat, jotka toimivat myös jousituksena. Pyörän kaksiputkinen runko oli vedetty matalalle ja kuljettaja istui hyvin alhaalla. Mahdollinen matkustaja istuisi puolestaan takarenkaan päällä, joten hänellä olisi varmasti näkymä eteenpäin. Pyörää oli mahdollista käyttää myös talviaikaan asentamalla takarenkaan alle suksi.Kehitystyötä 20-luvulta 40-luvulle saakkaPyörälle on haettu koeajolupia 20-luvulta alkaen ja Keksijäin Patenttitoimiston kanssa sen tiimoilta on käyty keskustelua 30-luvun alusta alkaen. Perimätiedon mukaan patenttihakemus raukesi, sillä Yhdysvalloissa oli jo aiemmin patentoitu vastaava keksintö. Ehkä Niemi tämän vuoksi hylkäsi etuvetorakenteensa. Pyörän viimeiseksi jäänyt, samaa moottoria käyttävä versio on huomattavasti tavanomaisempi, sillä moottori on asennettu eturenkaan sijaan runkoon ja veto on takarenkaalla. Pyörän korkeudesta huolestunut Niemi laati runkoputkeen polttoainesäiliön kiertävän mutkan, joka mahdollisti satulan asentamisen alemmas. Pyörän viimeisin versio on valmistunut 1940-luvulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoliisi-TV:n avulla takaisin kotiinPari vuotta vain 49-vuotiaana menehtyneen Niemen kuoleman jälkeen hänen leskensä Aune siirsi myllyn Järvenpäähän, mikä käytännössä merkitsi kuoliniskua kylälle. Pyörä jäi vuosiksi myllyn yläkertaan, josta se oli keväällä 1999 varastettu. Erikoinen tapaus päätyi Poliisi-TV:n aiheeksi ja pyörä löytyi eräästä moottoripyöränäyttelystä, jonne pyörän varkaudesta tietämättä ostanut harrastaja oli sen vienyt näytille.Niemen perilliset saivat hankittua pyörän takaisin omistukseensa samalla hinnalla, jonka kyseinen harrastaja oli siitä maksanut, joten pyörä pääsi takaisin kotiin. Tällä hetkellä tämä seppämestarin rakentelutaidonnäyte on nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus ja Ilmari Niemen albumi Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 1300 R – pappanaku treenasi itsensä kuntoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?