7.7.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Pienennetty Leskentekijä – Kawasaki 250 S1 Mach I Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos muiden kopiointi ei tunnu toimivan, kannattavaa kokeilla jotakin täysin erilaista. Näin toimimalla Kawasaki tuli synnyttäneeksi 3-sylinteristen kaksitahtimallien perheen ja luoneeksi itselleen maineen, jota se kantaa yhä tänäkin päivänä. Kawasakilla oli ongelma. Sen vuonna 1965 esittelemät, suositun BSA A7 -mallin pohjalta kehitetyt 650-kuutioiset W-sarjan pyörät eivät käyneet toivotulla tavalla kaupaksi tärkeillä Yhdysvaltain markkinoilla. Näin siitäkin huolimatta, että resepti oli sama, jolla britit olivat niittäneet menestystä vuosikausia. Pyörä oli kuitenkin jo esittelynsä aikana auttamattomasti vanhanaikainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Täysin omaa polkua Kawasakilla päätettiin kehittää uusi, täysin omanlaisen moottoripyörä. Projektille annettiin nimeksi N100 Plan, ja sen päämäärä oli 500-kuutioisen katupyörän kehittäminen. Amerikkalaiset ostajat arvostivat Kawasakin näkemyksen mukaan tehoa ja suorituskykyä yli kaiken, joten valmistaja asetti tavoitteeksi 60 hevosvoimaa sekä alle 13 sekunnin varttimailiajan, joka tuohon aikaan tuntui katupyörälle täysin utopistiselta. Vaikka useimmat muut valmistajat keskittyivät nelitahtimoottorien kehittämiseen, Kawasakilla todettiin, että tavoitteeseen päästäisiin helpommin kaksitahtimoottoria käyttämällä. Projektiin oli kaksi mahdollista lähestymistapaa. Valmistaja voisi suurentaa A7 Avengerin 350-kuutioista, 2-sylinteristä luistiventtiilimoottoria 500-kuutioiseksi tai suunnitella uuden, kolmisylinterisen moottorin. Kumpaakin moottorityyppiä päätettiin kehittää rinnakkain. Kolmisylinterisen moottorin ongelmana oli keskimmäisen sylinterin ylikuumeneminen, jota yritettiin ehkäistä erikoisella L-moottorilla, jossa yksi sylinteri olisi kahta, rivissä olevaa taaempana. Tarkkojen laskelmien perusteella todettiin kuitenkin, että yksinkertaisemman rivimoottorin jäähdytysrivasto voitaisiin rakentaa siten, että jäähdytys saataisiin riittävälle tasolle. Tavoitteet voidaan katsoa täytetyiksi Vaikka kaksisylinteriselläkin moottorilla saavutetut testitulokset olivat lupaavia, päätettiin Kawasakilla panostaa erikoisuuteen, ja valita uuden mallin voimanlähteeksi persoonallisen näköinen ja kuuloinen kolmisylinterinen ehdokas. Valmis malli, Kawasaki H1 Mach III esiteltiin vuonna 1969. Kawasakilla päästiin tavoitteeseen, sillä väkevä moottori paitsi herätti huomiota, myös kiidätti H1:n paikaltaan 402 metrin päähän reilusti alle 13 sekunnissa – jos kuljettaja tiesi, mitä oli tekemässä. Räjähtävän suorituskyvyn ja rajun ulkonäön lisäksi malliin ei juuri muita ominaisuuksia saatukaan mahdutettua: sen rumpujarrut olivat täysin riittämättömät, eivätkä tehoalueellaan villisti keulivan pyörän ajo-ominaisuudet vastanneet voimavaroja alkuunkaan. Malli saikin lempinimen ”leskentekijä”. Malliperhe kasvaa Nopean, mutta vaarallisen Kawasakin maine kiiri, ja H1 Mach III nousi Yhdysvalloissa uskomattoman suosituksi. Tämän johdosta valmistaja päätti laajentaa kolmisylinteristä mallivalikoimaansa. Vuoden 1971 mallistoa täydentämään esiteltiin ensin 350-kuutioinen S2 Mach II ja sen jälkeen 250-kuutioinen S1 Mach I, jotta pienempienkin pyörien omistajat saisivat nauttia kolmisylinteristen kaksitahtisten tunnelmasta. Seuraavana vuonna Kawasaki otti mallistoon myös ominaisuuksiltaan 500-kuutioista jonkin verran tasapainoisemman 750-kuutioisen H2 Mach IV -mallin. Niinpä Kawasakilla oli tarjota kokonainen perhe kolmisylinterisiä kaksitahteja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin pienempi Leskentekijä… S1 ja S2 olivat keskenään periaatteessa samanlaisia, ja sylinterin halkaisija oli merkittävin erottava tekijä. 120-asteen sytytysvälillä varustetun moottorin voitelussa hyödynnettiin Kawasakin Superlube-tuorevoitelujärjestelmää, joka ruiskutti kunkin sylinterin imukanavaan moottorin kuorman ja käyntinopeuden edellyttämän määrän voiteluainetta. Ulkomitoiltaan kookas moottori oli pultattu kapeaan kaksoiskehtorunkoon, jonka molemmilta puolilta se työntyi ulos uhkaavan näköisesti, antaen mallille H1:n aggressiivista ulkonäköä. Muutoinkin pyörän ulkomuotoa lainattiin huomattavasti isoveljestä. Moottorin lisäksi hallitseva elementti on kolme pakoputkea, kaksi oikealla ja yksi vasemmalla puolella – tällä pyrittiin estämään ketjujen liiallista kuumentumista. …mutta ei kovin vaarallinen Isoveljen rajun imagon yhteydessä pyörään ei saatu sen vaarallisia ominaisuuksia ja yksinkertainen alusta sekä rumpujarrut olivat S1:n noin 30 hevosvoiman tehoille ja 145 km/h huippunopeudelle riittävät – siitäkin huolimatta, että moottorin luonne oli kaksitahtiselle tyypillisen piikikäs. Moottorin temperamenttisuus sen sijaan teki siitä hankalan ajettavan aloittelijoille, sillä sujuva eteneminen edellytti paitsi ahkeraa 5-vaihteisen vaihteiston käyttöä, myös kytkimen ankaraa luistattamista, erityisesti kaupunkiympäristössä. Tämä taas vaikutti mallin suosioon, sillä kokeneet kuljettajat ostivat tyypillisesti suurempia pyöriä ja aloittelijat tyytyivät helpompiin malleihin. Maine kantaa vieläkin Vaikka S1 ei noussut suureen suosioon, kävi se kaupaksi kohtuullisissa määrin. Malli korvattiin vuonna 1975 hyvin samankaltaisella KH250-mallilla, joka säilyi tuotannossa 1970-luvun loppuun. Tuolloin viimeisetkin kaksitahtiset, kolmisylinteriset mallit väistyivät nelitahtisen KZ-sarjan tieltä. Noin kymmenen vuoden aikana 2-tahtiset triplet onnistuivat kuitenkin luomaan Kawasakille rajun, mutta osaavissa käsissä nopean pyörän maineen, jota merkki kantaa yhä tänäkin päivänä. Artikkelin kuvituksena oleva Kawasaki 250 S1 Mach I on nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa. Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku