7.7.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Pienennetty Leskentekijä – Kawasaki 250 S1 Mach I Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos muiden kopiointi ei tunnu toimivan, kannattavaa kokeilla jotakin täysin erilaista. Näin toimimalla Kawasaki tuli synnyttäneeksi 3-sylinteristen kaksitahtimallien perheen ja luoneeksi itselleen maineen, jota se kantaa yhä tänäkin päivänä. Kawasakilla oli ongelma. Sen vuonna 1965 esittelemät, suositun BSA A7 -mallin pohjalta kehitetyt 650-kuutioiset W-sarjan pyörät eivät käyneet toivotulla tavalla kaupaksi tärkeillä Yhdysvaltain markkinoilla. Näin siitäkin huolimatta, että resepti oli sama, jolla britit olivat niittäneet menestystä vuosikausia. Pyörä oli kuitenkin jo esittelynsä aikana auttamattomasti vanhanaikainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäysin omaa polkuaKawasakilla päätettiin kehittää uusi, täysin omanlaisen moottoripyörä. Projektille annettiin nimeksi N100 Plan, ja sen päämäärä oli 500-kuutioisen katupyörän kehittäminen. Amerikkalaiset ostajat arvostivat Kawasakin näkemyksen mukaan tehoa ja suorituskykyä yli kaiken, joten valmistaja asetti tavoitteeksi 60 hevosvoimaa sekä alle 13 sekunnin varttimailiajan, joka tuohon aikaan tuntui katupyörälle täysin utopistiselta.Vaikka useimmat muut valmistajat keskittyivät nelitahtimoottorien kehittämiseen, Kawasakilla todettiin, että tavoitteeseen päästäisiin helpommin kaksitahtimoottoria käyttämällä.Projektiin oli kaksi mahdollista lähestymistapaa. Valmistaja voisi suurentaa A7 Avengerin 350-kuutioista, 2-sylinteristä luistiventtiilimoottoria 500-kuutioiseksi tai suunnitella uuden, kolmisylinterisen moottorin. Kumpaakin moottorityyppiä päätettiin kehittää rinnakkain.Kolmisylinterisen moottorin ongelmana oli keskimmäisen sylinterin ylikuumeneminen, jota yritettiin ehkäistä erikoisella L-moottorilla, jossa yksi sylinteri olisi kahta, rivissä olevaa taaempana. Tarkkojen laskelmien perusteella todettiin kuitenkin, että yksinkertaisemman rivimoottorin jäähdytysrivasto voitaisiin rakentaa siten, että jäähdytys saataisiin riittävälle tasolle.Tavoitteet voidaan katsoa täytetyiksiVaikka kaksisylinteriselläkin moottorilla saavutetut testitulokset olivat lupaavia, päätettiin Kawasakilla panostaa erikoisuuteen, ja valita uuden mallin voimanlähteeksi persoonallisen näköinen ja kuuloinen kolmisylinterinen ehdokas. Valmis malli, Kawasaki H1 Mach III esiteltiin vuonna 1969. Kawasakilla päästiin tavoitteeseen, sillä väkevä moottori paitsi herätti huomiota, myös kiidätti H1:n paikaltaan 402 metrin päähän reilusti alle 13 sekunnissa – jos kuljettaja tiesi, mitä oli tekemässä.Räjähtävän suorituskyvyn ja rajun ulkonäön lisäksi malliin ei juuri muita ominaisuuksia saatukaan mahdutettua: sen rumpujarrut olivat täysin riittämättömät, eivätkä tehoalueellaan villisti keulivan pyörän ajo-ominaisuudet vastanneet voimavaroja alkuunkaan. Malli saikin lempinimen ”leskentekijä”.Malliperhe kasvaaNopean, mutta vaarallisen Kawasakin maine kiiri, ja H1 Mach III nousi Yhdysvalloissa uskomattoman suosituksi. Tämän johdosta valmistaja päätti laajentaa kolmisylinteristä mallivalikoimaansa.Vuoden 1971 mallistoa täydentämään esiteltiin ensin 350-kuutioinen S2 Mach II ja sen jälkeen 250-kuutioinen S1 Mach I, jotta pienempienkin pyörien omistajat saisivat nauttia kolmisylinteristen kaksitahtisten tunnelmasta. Seuraavana vuonna Kawasaki otti mallistoon myös ominaisuuksiltaan 500-kuutioista jonkin verran tasapainoisemman 750-kuutioisen H2 Mach IV -mallin. Niinpä Kawasakilla oli tarjota kokonainen perhe kolmisylinterisiä kaksitahteja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin pienempi Leskentekijä…S1 ja S2 olivat keskenään periaatteessa samanlaisia, ja sylinterin halkaisija oli merkittävin erottava tekijä. 120-asteen sytytysvälillä varustetun moottorin voitelussa hyödynnettiin Kawasakin Superlube-tuorevoitelujärjestelmää, joka ruiskutti kunkin sylinterin imukanavaan moottorin kuorman ja käyntinopeuden edellyttämän määrän voiteluainetta.Ulkomitoiltaan kookas moottori oli pultattu kapeaan kaksoiskehtorunkoon, jonka molemmilta puolilta se työntyi ulos uhkaavan näköisesti, antaen mallille H1:n aggressiivista ulkonäköä. Muutoinkin pyörän ulkomuotoa lainattiin huomattavasti isoveljestä. Moottorin lisäksi hallitseva elementti on kolme pakoputkea, kaksi oikealla ja yksi vasemmalla puolella – tällä pyrittiin estämään ketjujen liiallista kuumentumista.…mutta ei kovin vaarallinenIsoveljen rajun imagon yhteydessä pyörään ei saatu sen vaarallisia ominaisuuksia ja yksinkertainen alusta sekä rumpujarrut olivat S1:n noin 30 hevosvoiman tehoille ja 145 km/h huippunopeudelle riittävät – siitäkin huolimatta, että moottorin luonne oli kaksitahtiselle tyypillisen piikikäs.Moottorin temperamenttisuus sen sijaan teki siitä hankalan ajettavan aloittelijoille, sillä sujuva eteneminen edellytti paitsi ahkeraa 5-vaihteisen vaihteiston käyttöä, myös kytkimen ankaraa luistattamista, erityisesti kaupunkiympäristössä. Tämä taas vaikutti mallin suosioon, sillä kokeneet kuljettajat ostivat tyypillisesti suurempia pyöriä ja aloittelijat tyytyivät helpompiin malleihin.Maine kantaa vieläkinVaikka S1 ei noussut suureen suosioon, kävi se kaupaksi kohtuullisissa määrin. Malli korvattiin vuonna 1975 hyvin samankaltaisella KH250-mallilla, joka säilyi tuotannossa 1970-luvun loppuun. Tuolloin viimeisetkin kaksitahtiset, kolmisylinteriset mallit väistyivät nelitahtisen KZ-sarjan tieltä. Noin kymmenen vuoden aikana 2-tahtiset triplet onnistuivat kuitenkin luomaan Kawasakille rajun, mutta osaavissa käsissä nopean pyörän maineen, jota merkki kantaa yhä tänäkin päivänä.Artikkelin kuvituksena oleva Kawasaki 250 S1 Mach I on nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen