25.2.2022

Näin maailman suurimman sähköautotestin tulokset saatiin

NAF: Näin maailman suurimman sähköautotestin tulokset saavutettiin

Kerromme, kuinka maailman suurimman sähköautotestin tulokset saatiin ja mikä oli testin tavoitteena. Matkaan mahtui monenlaista ajoa.

Autoliitto ja sen norjalainen sisarjärjestö NAF ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien NAF:n suorittamaa maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa (NAF EV Range Test). Autoliitto toimii testin virallisena yhteistyökumppanina, saa käyttöönsä testaustietokannan ja julkaisee tulokset Suomessa. Siten Moottori-lehdessä on maailman suurimman sähköautotestin tulokset.

Norjan autoliitto NAF ja sikäläinen Motor-lehti ovat jo usean vuoden ajan testanneet kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa ja selvittäneet, miten tulokset eroavat standardina käytettävistä WLTP-lukemista. Niin sanotut WLTP-arvot toimintamatkalle ja kulutukselle saadaan testilaitoksissa tehdyissä mittauksissa. Tästäkin huolimatta NAF:n aiemmissa, kesällä tehdyissä testeissä miltei kaikki autot ovat edenneet jopa WLTP-mittaustavan toimintamatkaa pidemmälle – eivät nuo arvot siis suinkaan mitään utopiaa ole.

Samat automallit ovat toki poikkeuksetta jääneet ilmoitetuista WLTP-arvoista talviaikaan. Siinä ei sinänsä ole mitään uutta – kulutus kasvaa missä tahansa autossa kylmän tullen. Tällä kertaa kerromme, kuinka maailman suurimman sähköautotestin mittaukset suoritettiin.

NAF rekkeviddetest – Näin tehtiin maailman suurin sähköautotesti

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maailman suurimman sähköautotestin tulokset

Tässä sähköautotestissä ei valita varsinaista voittajaa – etenkään pelkästään pisimmän mahdollisen toimintamatkan perusteella. Testissä arvioidaan myös sitä, mikä autoista pääsee haastavissakin olosuhteissa lähimmäksi WLTP-toimintamatkaa.

Testireitti on sama molempina vuodenaikoina. Se koostuu kaupunkiajosta, maanteistä ja moottoriteistä, joilla nopeudet asettuvat välille 60–110 km/h. Testin päätavoite on periaatteessa yksinkertainen: autoilla ajetaan nopeusrajoituksen mukaisesti, kunnes ajoakusta loppuu virta.

Kaikki autot lähtevät aamuvarhaisella liikkeelle akut täyteen ladattuna oslolaisesta parkkihallista, missä yölämpötila on 10–15 astetta. Testilenkki aloitetaan kylmällä autolla eli ilman matkustamon tai akun esilämmitystä.

Tämänkertaisista autoista Opel Mokka-e:n lataus katkesi yön aikana, joten auto jouduttiin lataamaan uudelleen aamulla. Muista autoista poiketen Mokka-e aloitti siis testin lämpimällä akulla, mikä vaikutti positiivisesti toimintamatkaan.

Maailman suurin sähköautotesti

Testissä ajetaan aluksi edestakainen matka Oslon keskustaan ​​ennen suuntaamista pohjoiseen valtatietä 4 pitkin Lygnan kautta Gjøvikiin ja E6:lle kohti Lillehammeria.

Tämän jälkeen ajetaan pohjoiseen E6-tietä Dombåsiin ja Hjerkinniin, missä käännytään itään kohti Folldalia tielle rv29, sitten etelään tielle rv27 kohti Ringebuta ja lopulta sivutietä pitkin E6:lle kohti Vinstraa.

Matkalla on myös korkeuseroja, sillä kaikki autot etenevät 620 metriä korkean Lygnasæterin yli. Pisimmän toimintamatkan autot jatkoivat ”lisälenkillä” Hjerkinnista ja Folldalista aina Ringebuhun asti. Nämä autot kohtasivat nousuja – joskin helppoja sellaisia – lähes 1 000 metrin korkeuteen, mikä tarkoitti sitä, että ne ylittivät reitillä kaksi vuoristosolaa.

Regeneraatiota eli energian talteenottoa käytetään aktiivisesti ajon aikana, ja auton eco-tila tai vastaava ajotila on päällä. Talvella ilmastointi on säädetty 21 asteeseen ja istuinlämmitin alhaisimmalle tasolle. Kaikki autot on varustettu nastattomin talvirenkain.

Ajojärjestys määräytyy ennakoidun toimintamatkan perusteella. Pisimmälle menevät autot lähtevät matkaan ensin, mikä tarkoitti sitä, että Mercedes-Benz EQS johti nyt testattua ryhmää.
Tällä kertaa sääolosuhteet suosivat vahvasti autonvalmistajia. Tiet olivat kuivia ja pakkanen maltillista – lämpötila vaihteli ajolenkin aikana 0° ja -10° asteen välillä.

Maailman suurin sähköautotesti

Moottori tarjoaa tietoa

Mukana maailman suurimmassa sähköautotestissä oli 31 automallia ja nämä olemme esitelleet omassa jutussaan Moottorin verkossa. Samoin testin tulokset on jo julkaistu erikseen.

Kokonaisuudessaan tämä sähköautotestiä koskeva juttu on luettavissa Moottori-lehdestä (3/2022). Kevään mittaan Moottori tulee tarjoamaan runsaasti lisää sähköautojen ostajalle arvokasta tietoa ja testituloksia, joten sekä lehteä että verkkoa kannattaa seurata aktiivisesti.

Teksti: Peter Raaum ja Øivind A. Monn-Iversen / Motor sekä Jussi Saarinen ja Henri Posa / Moottori; Kuvat: Tomm W. Christiansen, Jon Terje Hellgren Hansen ja Eirik Aspaas; Lähde: NAF

Luetuimmat