25.2.2022 Ajoneuvot Näin maailman suurimman sähköautotestin tulokset saatiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kerromme, kuinka maailman suurimman sähköautotestin tulokset saatiin ja mikä oli testin tavoitteena. Matkaan mahtui monenlaista ajoa. Autoliitto ja sen norjalainen sisarjärjestö NAF ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien NAF:n suorittamaa maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa (NAF EV Range Test). Autoliitto toimii testin virallisena yhteistyökumppanina, saa käyttöönsä testaustietokannan ja julkaisee tulokset Suomessa. Siten Moottori-lehdessä on maailman suurimman sähköautotestin tulokset.Norjan autoliitto NAF ja sikäläinen Motor-lehti ovat jo usean vuoden ajan testanneet kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa ja selvittäneet, miten tulokset eroavat standardina käytettävistä WLTP-lukemista. Niin sanotut WLTP-arvot toimintamatkalle ja kulutukselle saadaan testilaitoksissa tehdyissä mittauksissa. Tästäkin huolimatta NAF:n aiemmissa, kesällä tehdyissä testeissä miltei kaikki autot ovat edenneet jopa WLTP-mittaustavan toimintamatkaa pidemmälle – eivät nuo arvot siis suinkaan mitään utopiaa ole.Samat automallit ovat toki poikkeuksetta jääneet ilmoitetuista WLTP-arvoista talviaikaan. Siinä ei sinänsä ole mitään uutta – kulutus kasvaa missä tahansa autossa kylmän tullen. Tällä kertaa kerromme, kuinka maailman suurimman sähköautotestin mittaukset suoritettiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailman suurimman sähköautotestin tuloksetTässä sähköautotestissä ei valita varsinaista voittajaa – etenkään pelkästään pisimmän mahdollisen toimintamatkan perusteella. Testissä arvioidaan myös sitä, mikä autoista pääsee haastavissakin olosuhteissa lähimmäksi WLTP-toimintamatkaa.Testireitti on sama molempina vuodenaikoina. Se koostuu kaupunkiajosta, maanteistä ja moottoriteistä, joilla nopeudet asettuvat välille 60–110 km/h. Testin päätavoite on periaatteessa yksinkertainen: autoilla ajetaan nopeusrajoituksen mukaisesti, kunnes ajoakusta loppuu virta.Kaikki autot lähtevät aamuvarhaisella liikkeelle akut täyteen ladattuna oslolaisesta parkkihallista, missä yölämpötila on 10–15 astetta. Testilenkki aloitetaan kylmällä autolla eli ilman matkustamon tai akun esilämmitystä.Tämänkertaisista autoista Opel Mokka-e:n lataus katkesi yön aikana, joten auto jouduttiin lataamaan uudelleen aamulla. Muista autoista poiketen Mokka-e aloitti siis testin lämpimällä akulla, mikä vaikutti positiivisesti toimintamatkaan.Testissä ajetaan aluksi edestakainen matka Oslon keskustaan ennen suuntaamista pohjoiseen valtatietä 4 pitkin Lygnan kautta Gjøvikiin ja E6:lle kohti Lillehammeria.Tämän jälkeen ajetaan pohjoiseen E6-tietä Dombåsiin ja Hjerkinniin, missä käännytään itään kohti Folldalia tielle rv29, sitten etelään tielle rv27 kohti Ringebuta ja lopulta sivutietä pitkin E6:lle kohti Vinstraa.Matkalla on myös korkeuseroja, sillä kaikki autot etenevät 620 metriä korkean Lygnasæterin yli. Pisimmän toimintamatkan autot jatkoivat ”lisälenkillä” Hjerkinnista ja Folldalista aina Ringebuhun asti. Nämä autot kohtasivat nousuja – joskin helppoja sellaisia – lähes 1 000 metrin korkeuteen, mikä tarkoitti sitä, että ne ylittivät reitillä kaksi vuoristosolaa.Regeneraatiota eli energian talteenottoa käytetään aktiivisesti ajon aikana, ja auton eco-tila tai vastaava ajotila on päällä. Talvella ilmastointi on säädetty 21 asteeseen ja istuinlämmitin alhaisimmalle tasolle. Kaikki autot on varustettu nastattomin talvirenkain.Ajojärjestys määräytyy ennakoidun toimintamatkan perusteella. Pisimmälle menevät autot lähtevät matkaan ensin, mikä tarkoitti sitä, että Mercedes-Benz EQS johti nyt testattua ryhmää. Tällä kertaa sääolosuhteet suosivat vahvasti autonvalmistajia. Tiet olivat kuivia ja pakkanen maltillista – lämpötila vaihteli ajolenkin aikana 0° ja -10° asteen välillä.Moottori tarjoaa tietoaMukana maailman suurimmassa sähköautotestissä oli 31 automallia ja nämä olemme esitelleet omassa jutussaan Moottorin verkossa. Samoin testin tulokset on jo julkaistu erikseen.Kokonaisuudessaan tämä sähköautotestiä koskeva juttu on luettavissa Moottori-lehdestä (3/2022). Kevään mittaan Moottori tulee tarjoamaan runsaasti lisää sähköautojen ostajalle arvokasta tietoa ja testituloksia, joten sekä lehteä että verkkoa kannattaa seurata aktiivisesti.Teksti: Peter Raaum ja Øivind A. Monn-Iversen / Motor sekä Jussi Saarinen ja Henri Posa / Moottori; Kuvat: Tomm W. Christiansen, Jon Terje Hellgren Hansen ja Eirik Aspaas; Lähde: NAF Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen