25.2.2022 Ajoneuvot Näin maailman suurimman sähköautotestin tulokset saatiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kerromme, kuinka maailman suurimman sähköautotestin tulokset saatiin ja mikä oli testin tavoitteena. Matkaan mahtui monenlaista ajoa. Autoliitto ja sen norjalainen sisarjärjestö NAF ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien NAF:n suorittamaa maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa (NAF EV Range Test). Autoliitto toimii testin virallisena yhteistyökumppanina, saa käyttöönsä testaustietokannan ja julkaisee tulokset Suomessa. Siten Moottori-lehdessä on maailman suurimman sähköautotestin tulokset. Norjan autoliitto NAF ja sikäläinen Motor-lehti ovat jo usean vuoden ajan testanneet kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa ja selvittäneet, miten tulokset eroavat standardina käytettävistä WLTP-lukemista. Niin sanotut WLTP-arvot toimintamatkalle ja kulutukselle saadaan testilaitoksissa tehdyissä mittauksissa. Tästäkin huolimatta NAF:n aiemmissa, kesällä tehdyissä testeissä miltei kaikki autot ovat edenneet jopa WLTP-mittaustavan toimintamatkaa pidemmälle – eivät nuo arvot siis suinkaan mitään utopiaa ole. Samat automallit ovat toki poikkeuksetta jääneet ilmoitetuista WLTP-arvoista talviaikaan. Siinä ei sinänsä ole mitään uutta – kulutus kasvaa missä tahansa autossa kylmän tullen. Tällä kertaa kerromme, kuinka maailman suurimman sähköautotestin mittaukset suoritettiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maailman suurimman sähköautotestin tulokset Tässä sähköautotestissä ei valita varsinaista voittajaa – etenkään pelkästään pisimmän mahdollisen toimintamatkan perusteella. Testissä arvioidaan myös sitä, mikä autoista pääsee haastavissakin olosuhteissa lähimmäksi WLTP-toimintamatkaa. Testireitti on sama molempina vuodenaikoina. Se koostuu kaupunkiajosta, maanteistä ja moottoriteistä, joilla nopeudet asettuvat välille 60–110 km/h. Testin päätavoite on periaatteessa yksinkertainen: autoilla ajetaan nopeusrajoituksen mukaisesti, kunnes ajoakusta loppuu virta. Kaikki autot lähtevät aamuvarhaisella liikkeelle akut täyteen ladattuna oslolaisesta parkkihallista, missä yölämpötila on 10–15 astetta. Testilenkki aloitetaan kylmällä autolla eli ilman matkustamon tai akun esilämmitystä. Tämänkertaisista autoista Opel Mokka-e:n lataus katkesi yön aikana, joten auto jouduttiin lataamaan uudelleen aamulla. Muista autoista poiketen Mokka-e aloitti siis testin lämpimällä akulla, mikä vaikutti positiivisesti toimintamatkaan. Testissä ajetaan aluksi edestakainen matka Oslon keskustaan ennen suuntaamista pohjoiseen valtatietä 4 pitkin Lygnan kautta Gjøvikiin ja E6:lle kohti Lillehammeria. Tämän jälkeen ajetaan pohjoiseen E6-tietä Dombåsiin ja Hjerkinniin, missä käännytään itään kohti Folldalia tielle rv29, sitten etelään tielle rv27 kohti Ringebuta ja lopulta sivutietä pitkin E6:lle kohti Vinstraa. Matkalla on myös korkeuseroja, sillä kaikki autot etenevät 620 metriä korkean Lygnasæterin yli. Pisimmän toimintamatkan autot jatkoivat ”lisälenkillä” Hjerkinnista ja Folldalista aina Ringebuhun asti. Nämä autot kohtasivat nousuja – joskin helppoja sellaisia – lähes 1 000 metrin korkeuteen, mikä tarkoitti sitä, että ne ylittivät reitillä kaksi vuoristosolaa. Regeneraatiota eli energian talteenottoa käytetään aktiivisesti ajon aikana, ja auton eco-tila tai vastaava ajotila on päällä. Talvella ilmastointi on säädetty 21 asteeseen ja istuinlämmitin alhaisimmalle tasolle. Kaikki autot on varustettu nastattomin talvirenkain. Ajojärjestys määräytyy ennakoidun toimintamatkan perusteella. Pisimmälle menevät autot lähtevät matkaan ensin, mikä tarkoitti sitä, että Mercedes-Benz EQS johti nyt testattua ryhmää. Tällä kertaa sääolosuhteet suosivat vahvasti autonvalmistajia. Tiet olivat kuivia ja pakkanen maltillista – lämpötila vaihteli ajolenkin aikana 0° ja -10° asteen välillä. Moottori tarjoaa tietoa Mukana maailman suurimmassa sähköautotestissä oli 31 automallia ja nämä olemme esitelleet omassa jutussaan Moottorin verkossa. Samoin testin tulokset on jo julkaistu erikseen. Kokonaisuudessaan tämä sähköautotestiä koskeva juttu on luettavissa Moottori-lehdestä (3/2022). Kevään mittaan Moottori tulee tarjoamaan runsaasti lisää sähköautojen ostajalle arvokasta tietoa ja testituloksia, joten sekä lehteä että verkkoa kannattaa seurata aktiivisesti. Teksti: Peter Raaum ja Øivind A. Monn-Iversen / Motor sekä Jussi Saarinen ja Henri Posa / Moottori; Kuvat: Tomm W. Christiansen, Jon Terje Hellgren Hansen ja Eirik Aspaas; Lähde: NAF Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan