28.9.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Nousee Aasiasta – Kian alkulähteillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kian kohdalla vanha roomalainen sanonta todellakin piti paikkansa: Nimi on enne. Kian tarina autonvalmistajana on nousua kolmipyöräisestä Mazdasta kymmeniä miljoonia myyneeksi maailmanluokan brändiksi. Pienimuotoisen Kia-historiikin tueksi on katsottava hiukan myös Korean historiaa reilun 75 vuoden ajalta. Kia syntyi toisen maailmansodan runtelemassa Koreassa, ja koneisti aluksi osia muun muassa polkupyöriin. Korean sodan tiimellyksessä vain viisi vuotta myöhemmin 50-luvun alussa uunista saatiin ulos peräti ensimmäinen kokonainen polkupyörä. Sodan lopputuloksena tiedämme syntyneen kaksi Koreaa. Tiedämme myös Kian jääneen niistä eteläiseen, millä tietysti on aivan perustavanlaatuinen merkitys myöhempää menestystä ajatellen.Jälleen muutamaa vuotta Korean sodan päättymisestä sai Kia ensikosketuksensa moottoroituun ajoneuvoon Hondan moottoripyörän lisenssiversion kautta. Tulikasteensa autonvalmistajana Kia sai puolestaan vuonna 1962, mistä kiitos kuuluu Mazdalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmesta neljään pyörääKuvan Mazda K360:n korealainen lisenssiversio oli ensimmäinen maassa tuotettu moottoripyörää suurempi ajoneuvo.Tasan 60 vuotta sitten nähtiin ensimmäinen Kian nimellä Etelä-Koreassa tuotettu automalli. Kyse oli logonvaihdosta puhtaimmillaan, olihan Kia K360 lisenssiversio Mazda K360:sta, jota ei siis muuten pidä sekoittaa Mazda R360:een, japanilaisvalmistajan ensimmäiseen henkilöautoon. K360:n kohdalla puhutaan pienestä kolmipyöräisestä kuorma-autosta, Japanissa ja muuallakin Aasiassa supersuositun kei-truck -luokan varhaisvaiheesta. Painoa kuormurilla oli tyhjänä alle 500 kiloa ja huippunopeutta 65 kilometriä tunnissa. 356-kuutioinen, nelitahtinen V2 täytti sen ajan kei-luokan vaatimukset.Miltei puolentoista vuosikymmenen kuluttua K360:n korealaisesta esiinmarssista oli aika vihdoin kypsä ensimmäiselle Kia-henkilöautolle, K360:n väistyessä vähintäänkin ansaitulle eläkkeelle. Tätä viittaa sai kunnian kantaa mallivuoden 1974 Kia Brisa, omaa sukua toisen sukupolven Mazda Familia. Aluksi Kia valmisti Brisasta pickup-versiota 1,0-litraisella moottorilla, ennen kuin koitti neliovisen sedanin vuoro.'74 Kia Brisa oli varsinaisesti ensimmäinen Koreassa valmistettu automalli, ennen vuoden 1975 Hyundai Ponya.80-luku: tuplasti käänteentekevä80-luvun taitteessa Etelä-Koreassa pääsi valtaan itsevaltainen presidentti Chun Doo-hwan (1931 - 2021). Hänen kaudellaan ei paljoa Kioja valmistettu, mitä nyt viimeiset Brisat ja muutama Fiatin ja Peugeotin sedan koottuna osista. Syynä kuivalle kaudelle olivat Chunin vaatimukset valmistaa pelkästään pieniä hyötyajoneuvoja.Kokonaan uusi lehti Kian historiassa kääntyi Chun valtakauden lähestyttyä loppuaan vuonna 1986, kun Ford hankki Kian hallintaansa. Kiasta tuli Fordin eräänlainen halpamerkki, joka tähtäsi paitsi Korean markkinoille, myös vientiin. Tältä aikakaudelta muistetaan myös Kian ja Fordin yhteisiä malleja, joista yksi hyvin vaiherikas esimerkki on päässyt jo aiemmin esille Nimi muutettu -juttusarjassa: Kia Pride. Huomionarvoista on myös, että Ford-omistuksen kautta Kia ja Mazda löysivät jälleen tiensä yhteen, yhteisiä malleja nähtiin useita ja myös Mazdan tekniikkaa päätyi suoraan Kioihin.Poimintoja Kian myyntilukujen kehityksestä 35 vuoden ajalta: 1986: 26 autoa, 1987: 95 000 autoa, 2000: 959 737 autoa, 2021: 2 777 056 autoa.Viimeisin ja Kian nykymenestyksen kannalta kenties jopa kaikkein merkittävin käänne oli Hyundai-konsernin kauppa vuonna 1998. Näin sai alkunsa merkkien yhdessä omistama Hyundai-Kia -jättikonserni, joka on maailman viidenneksi suurin autonvalmistaja, ja joka pyörittää muun muassa maailman suurinta autotehdasta Etelä-Korean Ulsanissa. Kia on viimeisten parinkymmenen vuoden aikana laajentanut tunnusomaista brändiään Itä-Aasian ohella Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa valtaisasti, ja ansioitunut vuosi toisensa perään kärkisijoilla niin laadun kuin innovaatioidenkin saralla. Hiljattain luimme Kian myyneen 10. miljoonannen autonsa USA:ssa ja nousseen Suomen ja Euroopan myyntitilastoissa toiselle sijalle.Että tällainen nousu Aasiasta.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Kia, Whichcar.com.au, Carbuzz, Blog.beforward Kuvat: Kia, Mazda, Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”