27.5.2022 Ajoneuvot Nissanin täyssähköuutuus Sakura ei ole koolla pilattu, mutta edullinen ja kei-luokan vaivaton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pelkästään Nissanin kotimarkkinoille Japaniin suunatulla pikkuisella Sakuralla voisi olla annettavaa myös allianssin suuremmalle sähköautomallistolle. Keicar-luokka on Japanin kuuluisa pikkuautoluokka. Keit määritellään lähinnä koon puolesta, joten niihin kuuluu erityyppisiä automalleja. Yleisin sovellutus on kuitenkin Nissan Sakuran kaltainen "puhelinkoppi", jossa jokainen nanometri on pyritty käyttämään hyödyksi. Mallinimi Sakura tarkoittaa kirsikankukkaa. Keicarin sähköistämisessä ovat tietenkin tulleet vastaan samat lainalaisuudet akun koon, painon ja sijoittelun suhteen, kuin isommissakin sähköautoissa, ehkä jopa korostettuna. Sakura on vain 3,4 metriä pitkä, 1,48 metriä leveä ja 1,65 metriä korkea, joten Leafista peräisin oleva akkutekniikka on täytynyt mahduttaa paikoilleen uudenlaisella, tilaa säästävällä kasausmenetelmällä. Akun kapasiteetti on 20 kWh. Omamassaa Sakuralla on 1 070 kiloa, mikä on sähköautolle melko vähän. Jos käydään vertailua polttomoottoriversio (658 cc) Nissan Dayziin ja sen Mitsubishi-sisareen eK:hon, lisäkiloja on tullut akuston myötä parisen sataa. Toimintamatkaa kaupunkikäyttöön suunnitellulla Sakuralla on Japanin WLTC-syklillä 180 kilometriä. Sakuran sähkömoottori tuottaa 47 kilowatin tehon ja 195 newtonmetrin väännön. Se on enemmän kuin jonkinlaisena vertailukohtana toimivassa Dacia Springissä. Sakuran huippunopeus on 130 km/h. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivattomuutta laatikossa Kuten kaikki Kei-autot, myös Sakura on suunniteltu käytännöllisyys pääteemana. Pienen, erittäin laatikkomaisen auton mitat on varsin helppo hahmottaa, ja loput hoitaa teknologia. Sakurasta löytyvät Nissanin ProPilot -ajoavustinjärjestelmä sekä hyvinkin autonominen ProPilot Park -pysäköintiavustin - ensimmäistä kertaa täällä kääpiöluokassa. Muukin digitekniikka on kohdillaan, sillä kei-autot ovat piskuisuudestaan huolimatta hyvin varusteltuja. Sakuran digillä höystetyssä kojelaudassa ei ole varsinaisesti halpamallin tuntua, vaikka kaikki on täälläkin tehty käytännöllisyys edellä. Auto on luokan standardien mukaisesti nelipaikkainen, ja tavaratilaa löytyy 107 litran edestä. Oman osansa auton vaivattomuuteen tuo myös joistakin muistakin sähköautoista löytyvä yhden polkimen taktiikka, mikä tarkoittaa, että nopeutta muutetaan vain kaasupolkimen liikkeillä, tehokkaan moottorijarrutuksen hoitaessa pääasiallisesti jarrutukset. Jarruun ei siis yleensä kosketa. Sakura on aivan kotonaan japanilaiskaupunkien vilkkailla kaduilla ja kujilla. Kei-luokan autot eivät koostaan huolimatta ole perinteisesti pitäneet kynttilää vakan alla, vaan tuoneet itseään esille voimakkailla yksityiskohdilla sekä pirteillä värivaihtoehdoilla. Kei-autot nappaavat jopa yli kolmasosan Japanin vuotuisesta automyynnistä, mikä tarkoittaa. että vuosittain maassa myydään reilut puolitoista miljoonaa kei-autoa. Kaikkiaan Japanin teillä kurvailee yli 20 miljoonaa kei-autoa. Sisarmalli löytyy konsernin sisältä Mitsubishin sähköinen keicar on tehty aivan samalla kaavalla kuin Sakura, eli polttomoottorimallista muokkaamalla, eikä vain voimalinjan, vaan myös ulkokuoren ja sisäilmeen puolesta. Mitsubishi eK X EV on toteutettu trendikkäästi crossover-hengessä. Lähes samaan aikaan Sakuran kanssa esitelty eK X EV on siis jo kertaalleen mainitun Mitsubishi eK:n sähköinen versio. Sisarmallien rinnakkaistuotanto ja myynti alkavat Japanissa kesällä. Ja hintahan on aina kiinnostava asia, mutta erityisesti sähköautojen kohdalla paljon puhuttu kysymys. Nissan Sakura maksaa Japanissa edullisimmalla S-varustetasolla veroineen 2 333 100 jeniä eli noin 17 000 euroa. Hypoteettisesti tähän saisi Suomessa vielä 2 000 euron hankintatuen, joka laskisi hinnan siihen 15 000 euron tuntumaan. Reilusti tasokkaammalla varustelullaan Sakura toisi allianssin toisen ääripään, Dacian, sähköautolle mielenkiintoisen vastineen. Lähteet ja kuvat: Nissan, Mitsubishi Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Nousevan auringon autotalo – JDM Outlet 5 vuotta Honda jatkaa S660 -miniroadsterin tuotantoa japanilaisfaniensa hartaasta pyynnöstä Maistiainen: Nissan Ariya on täyssähköauto täynnä potentiaalia Koeistuttu: crossover Nissan Ariya sähköiseksi lippulaivaksi Nissan Ariya loikkaa kunnolla sähköaikaan – sähkö-Qashqai kulkee latauksella jopa 500 km Ariyaa suurempi – Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi Koeajo: Nissan Leaf – Lupaus paremmasta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta