27.5.2022 Ajoneuvot Nissanin täyssähköuutuus Sakura ei ole koolla pilattu, mutta edullinen ja kei-luokan vaivaton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pelkästään Nissanin kotimarkkinoille Japaniin suunatulla pikkuisella Sakuralla voisi olla annettavaa myös allianssin suuremmalle sähköautomallistolle. Keicar-luokka on Japanin kuuluisa pikkuautoluokka. Keit määritellään lähinnä koon puolesta, joten niihin kuuluu erityyppisiä automalleja. Yleisin sovellutus on kuitenkin Nissan Sakuran kaltainen "puhelinkoppi", jossa jokainen nanometri on pyritty käyttämään hyödyksi. Mallinimi Sakura tarkoittaa kirsikankukkaa. Keicarin sähköistämisessä ovat tietenkin tulleet vastaan samat lainalaisuudet akun koon, painon ja sijoittelun suhteen, kuin isommissakin sähköautoissa, ehkä jopa korostettuna. Sakura on vain 3,4 metriä pitkä, 1,48 metriä leveä ja 1,65 metriä korkea, joten Leafista peräisin oleva akkutekniikka on täytynyt mahduttaa paikoilleen uudenlaisella, tilaa säästävällä kasausmenetelmällä. Akun kapasiteetti on 20 kWh. Omamassaa Sakuralla on 1 070 kiloa, mikä on sähköautolle melko vähän. Jos käydään vertailua polttomoottoriversio (658 cc) Nissan Dayziin ja sen Mitsubishi-sisareen eK:hon, lisäkiloja on tullut akuston myötä parisen sataa. Toimintamatkaa kaupunkikäyttöön suunnitellulla Sakuralla on Japanin WLTC-syklillä 180 kilometriä. Sakuran sähkömoottori tuottaa 47 kilowatin tehon ja 195 newtonmetrin väännön. Se on enemmän kuin jonkinlaisena vertailukohtana toimivassa Dacia Springissä. Sakuran huippunopeus on 130 km/h. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivattomuutta laatikossa Kuten kaikki Kei-autot, myös Sakura on suunniteltu käytännöllisyys pääteemana. Pienen, erittäin laatikkomaisen auton mitat on varsin helppo hahmottaa, ja loput hoitaa teknologia. Sakurasta löytyvät Nissanin ProPilot -ajoavustinjärjestelmä sekä hyvinkin autonominen ProPilot Park -pysäköintiavustin - ensimmäistä kertaa täällä kääpiöluokassa. Muukin digitekniikka on kohdillaan, sillä kei-autot ovat piskuisuudestaan huolimatta hyvin varusteltuja. Sakuran digillä höystetyssä kojelaudassa ei ole varsinaisesti halpamallin tuntua, vaikka kaikki on täälläkin tehty käytännöllisyys edellä. Auto on luokan standardien mukaisesti nelipaikkainen, ja tavaratilaa löytyy 107 litran edestä. Oman osansa auton vaivattomuuteen tuo myös joistakin muistakin sähköautoista löytyvä yhden polkimen taktiikka, mikä tarkoittaa, että nopeutta muutetaan vain kaasupolkimen liikkeillä, tehokkaan moottorijarrutuksen hoitaessa pääasiallisesti jarrutukset. Jarruun ei siis yleensä kosketa. Sakura on aivan kotonaan japanilaiskaupunkien vilkkailla kaduilla ja kujilla. Kei-luokan autot eivät koostaan huolimatta ole perinteisesti pitäneet kynttilää vakan alla, vaan tuoneet itseään esille voimakkailla yksityiskohdilla sekä pirteillä värivaihtoehdoilla. Kei-autot nappaavat jopa yli kolmasosan Japanin vuotuisesta automyynnistä, mikä tarkoittaa. että vuosittain maassa myydään reilut puolitoista miljoonaa kei-autoa. Kaikkiaan Japanin teillä kurvailee yli 20 miljoonaa kei-autoa. Sisarmalli löytyy konsernin sisältä Mitsubishin sähköinen keicar on tehty aivan samalla kaavalla kuin Sakura, eli polttomoottorimallista muokkaamalla, eikä vain voimalinjan, vaan myös ulkokuoren ja sisäilmeen puolesta. Mitsubishi eK X EV on toteutettu trendikkäästi crossover-hengessä. Lähes samaan aikaan Sakuran kanssa esitelty eK X EV on siis jo kertaalleen mainitun Mitsubishi eK:n sähköinen versio. Sisarmallien rinnakkaistuotanto ja myynti alkavat Japanissa kesällä. Ja hintahan on aina kiinnostava asia, mutta erityisesti sähköautojen kohdalla paljon puhuttu kysymys. Nissan Sakura maksaa Japanissa edullisimmalla S-varustetasolla veroineen 2 333 100 jeniä eli noin 17 000 euroa. Hypoteettisesti tähän saisi Suomessa vielä 2 000 euron hankintatuen, joka laskisi hinnan siihen 15 000 euron tuntumaan. Reilusti tasokkaammalla varustelullaan Sakura toisi allianssin toisen ääripään, Dacian, sähköautolle mielenkiintoisen vastineen. Lähteet ja kuvat: Nissan, Mitsubishi Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Nousevan auringon autotalo – JDM Outlet 5 vuotta Honda jatkaa S660 -miniroadsterin tuotantoa japanilaisfaniensa hartaasta pyynnöstä Maistiainen: Nissan Ariya on täyssähköauto täynnä potentiaalia Koeistuttu: crossover Nissan Ariya sähköiseksi lippulaivaksi Nissan Ariya loikkaa kunnolla sähköaikaan – sähkö-Qashqai kulkee latauksella jopa 500 km Ariyaa suurempi – Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi Koeajo: Nissan Leaf – Lupaus paremmasta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?