27.5.2022

Nissanin täyssähköuutuus Sakura ei ole koolla pilattu, mutta edullinen ja kei-luokan vaivaton

Nissan Sakura

Pelkästään Nissanin kotimarkkinoille Japaniin suunatulla pikkuisella Sakuralla voisi olla annettavaa myös allianssin suuremmalle sähköautomallistolle.

Keicar-luokka on Japanin kuuluisa pikkuautoluokka. Keit määritellään lähinnä koon puolesta, joten niihin kuuluu erityyppisiä automalleja. Yleisin sovellutus on kuitenkin Nissan Sakuran kaltainen "puhelinkoppi", jossa jokainen nanometri on pyritty käyttämään hyödyksi.

Nissan Sakura
Mallinimi Sakura tarkoittaa kirsikankukkaa.

Keicarin sähköistämisessä ovat tietenkin tulleet vastaan samat lainalaisuudet akun koon, painon ja sijoittelun suhteen, kuin isommissakin sähköautoissa, ehkä jopa korostettuna. Sakura on vain 3,4 metriä pitkä, 1,48 metriä leveä ja 1,65 metriä korkea, joten Leafista peräisin oleva akkutekniikka on täytynyt mahduttaa paikoilleen uudenlaisella, tilaa säästävällä kasausmenetelmällä. Akun kapasiteetti on 20 kWh.

Omamassaa Sakuralla on 1 070 kiloa, mikä on sähköautolle melko vähän. Jos käydään vertailua polttomoottoriversio (658 cc) Nissan Dayziin ja sen Mitsubishi-sisareen eK:hon, lisäkiloja on tullut akuston myötä parisen sataa. Toimintamatkaa kaupunkikäyttöön suunnitellulla Sakuralla on Japanin WLTC-syklillä 180 kilometriä.

Nissan Sakura
Sakuran sähkömoottori tuottaa 47 kilowatin tehon ja 195 newtonmetrin väännön. Se on enemmän kuin jonkinlaisena vertailukohtana toimivassa Dacia Springissä. Sakuran huippunopeus on 130 km/h.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaivattomuutta laatikossa

Kuten kaikki Kei-autot, myös Sakura on suunniteltu käytännöllisyys pääteemana. Pienen, erittäin laatikkomaisen auton mitat on varsin helppo hahmottaa, ja loput hoitaa teknologia. Sakurasta löytyvät Nissanin ProPilot -ajoavustinjärjestelmä sekä hyvinkin autonominen ProPilot Park -pysäköintiavustin - ensimmäistä kertaa täällä kääpiöluokassa. Muukin digitekniikka on kohdillaan, sillä kei-autot ovat piskuisuudestaan huolimatta hyvin varusteltuja.

Sakuran digillä höystetyssä kojelaudassa ei ole varsinaisesti halpamallin tuntua, vaikka kaikki on täälläkin tehty käytännöllisyys edellä. Auto on luokan standardien mukaisesti nelipaikkainen, ja tavaratilaa löytyy 107 litran edestä.

Oman osansa auton vaivattomuuteen tuo myös joistakin muistakin sähköautoista löytyvä yhden polkimen taktiikka, mikä tarkoittaa, että nopeutta muutetaan vain kaasupolkimen liikkeillä, tehokkaan moottorijarrutuksen hoitaessa pääasiallisesti jarrutukset. Jarruun ei siis yleensä kosketa. Sakura on aivan kotonaan japanilaiskaupunkien vilkkailla kaduilla ja kujilla.

Kei-luokan autot eivät koostaan huolimatta ole perinteisesti pitäneet kynttilää vakan alla, vaan tuoneet itseään esille voimakkailla yksityiskohdilla sekä pirteillä värivaihtoehdoilla. Kei-autot nappaavat jopa yli kolmasosan Japanin vuotuisesta automyynnistä, mikä tarkoittaa. että vuosittain maassa myydään reilut puolitoista miljoonaa kei-autoa. Kaikkiaan Japanin teillä kurvailee yli 20 miljoonaa kei-autoa.

Sisarmalli löytyy konsernin sisältä

Mitsubishin sähköinen keicar on tehty aivan samalla kaavalla kuin Sakura, eli polttomoottorimallista muokkaamalla, eikä vain voimalinjan, vaan myös ulkokuoren ja sisäilmeen puolesta.

Mitsubishi eK X EV
Mitsubishi eK X EV on toteutettu trendikkäästi crossover-hengessä.

Lähes samaan aikaan Sakuran kanssa esitelty eK X EV on siis jo kertaalleen mainitun Mitsubishi eK:n sähköinen versio. Sisarmallien rinnakkaistuotanto ja myynti alkavat Japanissa kesällä.

Mitsubishi eK X EV

Ja hintahan on aina kiinnostava asia, mutta erityisesti sähköautojen kohdalla paljon puhuttu kysymys. Nissan Sakura maksaa Japanissa edullisimmalla S-varustetasolla veroineen 2 333 100 jeniä eli noin 17 000 euroa. Hypoteettisesti tähän saisi Suomessa vielä 2 000 euron hankintatuen, joka laskisi hinnan siihen 15 000 euron tuntumaan. Reilusti tasokkaammalla varustelullaan Sakura toisi allianssin toisen ääripään, Dacian, sähköautolle mielenkiintoisen vastineen.

Lähteet ja kuvat: Nissan, Mitsubishi Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat