6.11.2021

Honda jatkaa S660 -miniroadsterin tuotantoa japanilaisfaniensa hartaasta pyynnöstä

Honda S660

S660:n tuotannon päättymisestä kerrottiin jo hyvän aikaa sitten, mutta nyt kovan kysynnän vuoksi sitä jatketaan vielä 650 kappaleen erän verran.

Honda S660 kuuluu japanilaisen kei -miniautoluokkaan, joka on maassa suosittu sille suotujen verohelpotusten vuoksi. Japani haluaa pitää autot pieninä, kaupunkien ahtauden ja toisaalta niiden ilmanlaadun vuoksi. Kei-autoilla on pitkät perinteet, ja rakastetuimmat niistä ovat olleet juuri kaksipaikkaisia rodstereita. Tunnettuja esimerkkejä ovat vaikkapa S660:n sukujuurissakin näkyvä Honda Beat, Suzuki Cappuccino sekä Daihatsu Copen, kovakattoisista Autozam AZ-1.

Vain kotimarkkinoillaan Japanissa myytävä Honda S660 on kaikkien standardien rajoissa 3,4 metriä pitkä, akselivälin ollessa 2,29 metriä ja omamassan 850 kiloa. Voimanlähteenä on ahdettu kolmisylinterinen, 660-kuutioinen bensiinimoottori, jonka huipputeho on rajoitettu 64:ään hevosvoimaan. Keskelle sijoitettu moottori auttaa jakamaan auton painon 45/55 takapainoiseksi, ja auto on takavetoinen. Vaihteistoksi on saanut joko kuusivaihteisen käsivalintaisen tai portaattoman automaatin. Lystikäs pikkuauto kiihtyy nollasta sataan noin kymmenessä sekunnissa.

Honda S660Auton nimi ei ole sattumalta S660, vaan se on kunnianosoitus merkin historialle. Kun Honda alkoi 60-luvulla valmistamaan autoja, oli sen ensimmäinen varsinainen henkilöautomalli 500-kuutioisella moottorilla kulkenut kaksipaikkainen roadster S500, seuraajien ollessa S600 ja S800, jälleen iskutilavuuden mukaan nimettyinä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

650 tulevaa onnellista omistajaa

Honda kertoi S660:n tuotannon päättymisestä jo kuluvan vuoden maaliskuussa. Syitä on ilmeisesti monia, osa liittyy turvavarusteiden puutteeseen, osa taas pelkästään polttomoottorilla päristelevän roadsterin päästöasioihin, vaikka auton absoluuttiset päästöt ovatkin normaalikokoisia autoja pienemmät.

Tuotannon lakkauttamispäätöksen jälkeen mallin kysyntä on kuitenkin ilmeisesti vain kasvanut, ja siitä syystä Honda on päättänyt tehdä automaailmassa hyvin harvoin nähtävän liikkeen, nimittäin jatkaa aikeistaan poiketen tuotantoa. 650:een kappaleeseen rajoitettu jatkoerä ei ole suuren suuri, joten kilpailuakin on varmasti aistittavissa siitä, kenen talliin viimeiset S660:t pääsevät.

Ensi vuoden maaliskuussa valmistettavan jatkoerän ensimmäiset 600 autoa jaetaan kristillisesti jälleenmyyjien kesken. Näihin on mahdollista valita herkut kahdesta eri varusteluvaihtoehdosta, ja myös vaihteiston saa kumpana tahansa.

Honda S660

Viimeisten viidenkymmenen kappaleen päämäärän kohdalla ollaan sitten astetta tarkempia. Siitä osansa saavat varmasti jotkin museot ja näyttelyt sekä kenties kaikkein vihkiytyneimmät kei-rodaster -harrastajat. On se vaan kovaa olla suosittu.

S660:tä ei voi värittömäksi moittia.

Teksti: Benjamin Helander Lähde: Quattroruote.it Kuvat: Honda

Lisää aiheesta

Luetuimmat