16.7.2020

Nimi muutettu: Suzuki Cara eli Autozam AZ-1 eli tietysti Mazda lokinsiipiovilla

Mazda Autozam AZ-1

Kenties yksi erikoisimmista japanilaisautoista on outoa nimeä ja lokinsiipiovia kantava Autozam AZ-1.

Kukapa ei haluaisi omistaa lokinsiipiovista urheiluautoa. Tällä kertaa kyseessä ei kuitenkaan ole Mercedes-Benz 300SL, vaan japanilaiserikoisuus Suzukin ja Mazdan yhteistyönä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Talouskuplan pieni erikoisuus

Kaikki alkoi Suzukista. 1980-luvun puolivälissä Suzuki leikitteli pienen keskimoottorisen urheiluauton valmistuksella. Pieni tarkoittaa tässä kohtaa Japanin kei-autoluokkaa, eli tiettyjen mitta- ja iskutilavuusrajojen ehdoilla tehtyä miniautoa, jota valtio ja vakuutusyhtiöt kohtelevat hellemmin.

Suzuki jopa teki muutaman konseptiauton Tokion autonäyttelyihin. Lopulta yhtiö hylkäsi umpikorisen urheiluauton idean ja keskittyi roadster-teemaan, josta syntyikin pidetty Cappuccino-miniurheiluauto.

Konseptista tuotantoon

Suzukin luovutettua projekti siirtyi Mazdalle, vieläpä samalle tiimille, joka vastasi myös MX-5:n luomisesta. Yhtiö kehitti kolme eri konseptiautoa, jotka paljastettiin Tokion autonäyttelyssä vuonna 1989.

Mazda Autozam AZ-1
Autozam AZ-1:n kovin juttu oli tietysti lokinsiipiovet.

Koska kolmikko sai hyvän vastaanoton talouskuplassa riemuitsevassa Japanissa, päätti Mazda viedä idean tuotantoon. Näyttelykolmikosta liukuhihnalle valittiin lokinsiipiovinen versio, sillä sen uskottiin menestyvän parhaiten kaupallisesti. Prosessissa alkuperäinen konseptiauto menetti luukkulamppunsa, ja muutenkin autoa hiottiin kolmisen vuotta ennen myynnin aloitusta.

Mazdan merkit

Vuonna 1992 myyntiin saapui Autozam AZ-1. Kyse oli Mazdasta, mutta tuohon aikaan yhtiö harrasti kotimarkkinoilla oman nimenä lisäksi alibrändejä: esimerkiksi meidän MX-5 oli kotimarkkinoillaan Eunos Roadster, wankel-urheiluauto RX-7 taas löytyi ɛ̃fini-brändin alta. Jokaisella oli oma tyylinsä: ɛ̃fini oli enemmän luksusta, Eunos taas ajamisen iloa (ja luonnollisesti vuosina 1991–1997 Citroënit myytiin japanissa ɛ̃fini- ja Eunos-liikkeissä!). Alabrändeistä Autozam oli edullisin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eksoottinen pikkusportti

Autozam AZ-1 oli siis Japanin edullisten Kei-autojen luokkaan menevä keskimoottorinen lokinsiipinen sportti. Mikään raketti se ei toki ollut, sillä kei-autojen säännökset rajoittivat niin auton mitat kuin moottorinkin koon. Suzukin valmistama 657cc rivikolmonen tuotti kahden yläpuolisen nokka-akselin ja turboahtimen piiskaamana 64 hevosvoiman tehon, joka taas taisteli 720 kilon omamassaa vastaan.

Mazda Autozam AZ-1

Autozam AZ-1 ei ollut valtava menestys: kun auto saapui vuonna 1992 asiakkaille, oli Japanin talouskupla puhjennut ankaraan lamaan. AZ-1 vieläpä maksoi melkein yhtä paljon kuin MX-5, ja mikä pahinta, Hondan keskimoottorinen roadster Beat oli reilusti edullisempi ja Suzukin oma Cappuccinokin irtosi vähän halvemmalla.

Autozamin erikoisuuden myynti jäi lopulta vain 4 392 yksilöön. Vielä huomattavasti harvinaisemmaksi jäi lähes tuntematon sisarmalli Suzuki Cara, niitä valmistui vain 531 kappaletta.

Mazda Autozam AZ-1
Myyntiä vauhditettiin erikoisversioilla, kuten täyspunaisella korilla myydyllä Autozam AZ-1 Mazdaspeed A-Specillä.

Kunnianhimoisen ulkonäön ansiosta Autozam AZ-1 on kuitenkin muodostunut kulttiklassikoksi.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: valmistaja

Luetuimmat