17.2.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: crossover Nissan Ariya sähköiseksi lippulaivaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköinen crossover Nissan Ariya kipuaa merkin uudeksi lippulaivaksi monellakin tavalla. Pääsimme tutustumaan autoon jo reilusti ennakkoon. Nissan Leaf oli pitkään maailman myydyin sähköauto, mutta aika on ajanut jo julmasti sen ohi. Nyt saimme mahdollisuuden tutustua lyhyesti tulevaan. Crossover Nissan Ariya johdattaa merkin uudelle aikakaudelle – olkoonkin kliseinen ilmaus, jota käytetään turhan usein.Ariya esittelee Nissanin uuden keulamerkin, valmistajan sähköautoilun uuden sukupolven, koko konsernin täysin uuden CMF-EV-perusrakenteen, aiempaa ylellisemmän laatuvaikutelman sekä täysin uuden muotokielen. Tämä kaikki tulee vielä merkin lippulaivaksi nousevaan Qashqaita hieman suurempaan crossoveriin. Valitettavasti tämän voi arvella tarkoittavan myös kalliimpaa hintaa.Kilpailijoihin nähden Ariya on kooltaan jokseenkin lähellä Volkswagen ID.4 -sähköautoa noin 4,6 metrin mitallaan. Akseliväliä Nissan tarjoaa 2,775 metriä ja leveyttä on 1,85 metriä. Massaa on kertynyt 1,8 - 2,3 tonnia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCrossover Nissan Ariya kuin konseptiAriyan uusi muoto on erittäin tyylikäs nyt kuvien lisäksi myös oikeassa elämässä nähtynä. Ilahduttavasti se tuo ensimmäisenä mieleen jopa konseptiauton, sillä siinä määrin puhtailta linjat näyttävät tavanomaisista ovenkahvoista huolimatta. Sama pätee sisätiloihin. Keulan kaikki valot on toteutettu led-tekniikalla sallimaan kapeaa viirua. Keulamaski, eli “tech shield” piilottaa sisäänsä anturit, mutta sen läpi kuultaa japanilainen Kumiko-kuvio oikeasti kolmiulotteisena elementtinä. Etupuskurin kulmista löytyy aerodynamiikan näkökulmasta oikeasti funktionaaliset läpiviennit. Suuret 20-tuumaiset aerodynaamisesti optimoidut vanteet seuraavat siististi päälle pyöräytettyine renkaineen pyöränkaarien muotoa. Crossovereille tyypilliseen tapaan lokasuojia on levitelty muovein – tässä tapauksessa kiiltävänmustana. Sisätilakonsepti andonOven avaavaa tervehditään japanilaisella andon-valaistuksella, jota löytyy ovien lisäksi mielenkiintoisesti myös keskikonsolin alta kuljettajan ja apukuljettajan jalkojen välistä. Tämän jälkeen erottuu tyylikäs minimalistisuus.Ohjauspyörä on hyvin perinteinen rullineen ja painikkeineen. Sen takaa kuljettaja katselee heijastusnäyttöä. Mittaristo on sijoitettu 12,3-tuumaiselle näytölle, jonka rinnalta samasta kokonaisuudesta löytyy toinen samankokoinen kosketusnäyttö tietoviihdejärjestelmän hallintaan.Näyttöpintojen tarjoamiin hienouksiin kuuluu muun muassa Nissanin tuorein Propilot navi-link -toiminolla, jolloin auto osaa esimerkiksi hidastaa automaattisesti kaarteeseen. Koko Propilot-järjestelmää on hiottu toimimaan aiempaa pehmeämmin.Kosketusnäytön alla on rivi haptisella palautteella varustettuja, auton sammuessa piiloon häviäviä, painikkeita ja samoja löytyy lisää myös vaihteenvalitsimen takaa. Emme ehtineet vielä hiplaamaan ratkaisua riittävästi, mutta tässä on potentiaalia yhdistää kosketusnäyttöjen tyylipuhtaus ja fyysisten painikkeiden käytännöllisyys.Tavaratilan koko on 468 litraa, joskin nelivetoinen e-4orce supistaa sitä 415 litraan. Takaistuimet kaatuvat suhteessa 60:40. Kattokuormaa saa mukaan 75 kilogrammaa ja perävaunumassaa jopa 1500 kilogrammaa.Haluttaessa e-4orceKuten jo edellä vihjasimme Ariya on saatavilla myös nelivetoisena. Haastavasti nimetty e-4orce tarkoittaa sähkömoottoria per akseli ja tällöin painojakauma on noin 50/50. Voimanjakoa voidaan hallita pyöräkohtaisesti.Vajaavetoisena ainoa vaihtoehto on pienemmällä (63 kWh) akulla varustettu Ariya teholtaan 160 kilowattia (215 hv). Nelivetomallia on saatavilla pienellä akulla (63 kWh) teholla 178 kilowattia (240 hv). Suurempiakkuisten (87 kWh) nelivetomallien kaksi tehovaihtoehtoa ovat 205 kilowattia (278 hv) tai 225 kilowattia (304 hv), joista viimeisin kantaa nimeä Nissan Ariya e-4orce 87kWh Performance.Sähköinen toimintamatka on yhä arvio, sillä virallisia WLTP-mittauksen mukaisia lukemia ei ole vielä saatavilla. Nelivetoinen pieniakkuinen malli arvioidaan 340 kilometrin tuntumaan, joka on malliston matalin. Vastaavasti pisimmälle pääsee isoakkuisella, mutta pienempitehoisella mallilla. Aiemmin mainostettu 500 kilometriä taitaa jäädä sittenkin haaveeksi, sillä tämänhetkinen arvio näyttää 460 kilometriä.Toimintamatkaa saa tietenkin lisää lataamalla ja siihen liittyen latausluukusta löytyy käytännöllinen yllätys. Leafista tuttu Chademo vaihtuu Ariyan myötä Euroopassa vallitsevaan CCS-latausstandardiin. Pienemmän akun kanssa lähtökohtana on 1-vaihelataus vain 7,4 kilowatin teholla, mutta siihenkin tullee saataville suuremman akun sallima 22 kilowatin 3-vaihelataus. Pikalataus on mahdollista 130 kilowatin teholla. Akuston nestekiertoinen jäähdytys ja lämmitys auttaa toimintaa erilaisissa olosuhteissa. Crossover Nissan Ariya vaikuttaa valmiilta haastamaan sähköautomarkkinat, mutta odotus on vielä pitkä. Autoa lupaillaan nimittäin vasta vuodelle 2022. Kuvat ja teksti: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle