19.4.2021

No nyt on sulavat linjat! Tällainen on Audin näkemys premium-luokan sähköisestä perheautosta

Premium-valmistajien sähköautojen tarjonta on painottunut katumaastureihin tai urheilullisuutta korostaviin malleihin. Lähiaikoina tarjonta alkaa kasvaa myös perinteisimmillä korimalleilla.

Perinteistä tyyliä edustavien sähköautojen markkinoilla Tesla on saanut olla melko rauhassa lähes vuosikymmenen verran. Nyt autonvalmistajat alkavat saada omia haastajiaan kauppoihin ja lähivuosina tarjonta jatkaa kasvamistaan. Audi esitteli tänään ovensa lehdistölle avanneessa Shanghain autonäyttelyssä varsin tyylikkään konseptin ensi vuonna markkinoille tulevasta sähköautostaan.

Näyttelyauton nimi ei jätä turhaa arvailujen varaan, sillä linjakas uutuus tottelee nimeä Audi A6 e-tron concept. Autolla on mittaa 4,9 metriä, leveyttä 1,9 metriä ja korkeutta hieman yli 1,4 meriä. Akseliväliä valmistaja ei kerro, mutta sähköautojen tapaan se on pitkä ja koriylitykset jäävät pieniksi. Audi on siirtynyt muotoilussaan jatkuvasti pehmeämpiin linjoihin ja A6 e-tron concept jatkaa tämän kehityksen tiellä. Kokonaisuutta voisi kuvailla varsin linjakkaaksi ja mittasuhteet ovat ainakin kuvien perusteella kunnossa. Kuten joku saattaa kuvista arvata, niin kyseessä on Audin kielellä niin sanottu Sportback, eli takaluukku on saranoitu katon rajasta. Linjakkuus ei myöskään ole pelkkää silmänlumetta, sillä auton ilmanvastuskertoimeksi valmistaja ilmoittaa 0,22. Tätä voi pitää kiittettävä arvona, mutta ei se varsinaisesti mikään mullistus ole.

Konsepteista on toki aina vielä matkaa tuotantoon. Audi kuitenkin vakuuttaa, että tämä vastaa noin 95 prosenttisesti tulevaa tuotantoautoa. Muutenkin valmistaja korosti tiedotteessaan tämän uutuuden viitoittavan paljon Audin lähiaikojen muotoilusuuntaa.

PPE eli Premium Platform Electric

Vielä muotojakin enemmän mielenkiinto kohdistuu A6 e-tron conceptin pinnan alta löytyvään sähkötekniikan paketointiin. Uutuus tulee olemaan ensimmäisiä pelkästään sähköautoille tarkoitetulle PPE-alustalle rakennettuja autoja. Audi on myös ollut päävetäjän roolissa tämän rakenteen suunnittelussa. Verrattuna J1-pohjalevyyn, joka toimii Porsche Taycanin ja Audi e-tron GT:n pohjana, uusi PPE tarjoaa enemmän vapauksia modulaarisuuden ja alustan varioinnin kanssa. Uusi PPE tuleekin olemaan Volkswagen-konsernin lukuisten sähköautojen perusrakenne lähivuosina. Konsernin kolmas sähköautojen perusrakenne tottelee nimeä MEB, joka toimii pienempien autojen rakenteena.

Konseptiauton tekniset tiedot antavat viitteitä tulevista tuotantomalleista. Nelivetoinen perheauto tarjoaa kahden sähkömoottorin toimesta tehoa 350 kW (476 hv) ja vääntöä 800 Nm. Näiden turvin auto kiihtyy sataseen alle neljässä sekunnissa. A6:n tulevan sähköversion perusmallit puolestaan liikkuvat takavedon turvin.

Akusto on sijoitettu totuttuun tapaan ohjaamon alapuolelle. PPE tarjoaa suurimmillaan tilaa noin 100 kWh:n akustolle, ja arvio toimintamatkaksi yhdellä latauksella on noin 700 kilometrin luokkaa. PPE-rakenteen autoissa hyödynnetään J1-rakenteen tavoin 800 voltin sähkötekniikkaa. Tämän turvin pikalatauksen huipputehoksi valmistaja ilmoittaa 270 kW. Sopivissa olosuhteissa siis noin 300 kilometrin ajoon tarvittava energiamäärä saadaan ladattua noin 10 minuutissa.

Kokonaisuus kuulostaa ja näyttää sen verran mielenkiintoiselta, että yli vuoden odotus suorastaan harmittaa. Ensimmäinen PPE:lle rakentuvan Audin tuotantoversio esitellään siis vuoden 2022 jälkimmäisellä puoliskolla.

Teksti: Mikko Autio Lähde ja kuvat: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat