19.4.2021 Ajoneuvot No nyt on sulavat linjat! Tällainen on Audin näkemys premium-luokan sähköisestä perheautosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Premium-valmistajien sähköautojen tarjonta on painottunut katumaastureihin tai urheilullisuutta korostaviin malleihin. Lähiaikoina tarjonta alkaa kasvaa myös perinteisimmillä korimalleilla. Perinteistä tyyliä edustavien sähköautojen markkinoilla Tesla on saanut olla melko rauhassa lähes vuosikymmenen verran. Nyt autonvalmistajat alkavat saada omia haastajiaan kauppoihin ja lähivuosina tarjonta jatkaa kasvamistaan. Audi esitteli tänään ovensa lehdistölle avanneessa Shanghain autonäyttelyssä varsin tyylikkään konseptin ensi vuonna markkinoille tulevasta sähköautostaan.Näyttelyauton nimi ei jätä turhaa arvailujen varaan, sillä linjakas uutuus tottelee nimeä Audi A6 e-tron concept. Autolla on mittaa 4,9 metriä, leveyttä 1,9 metriä ja korkeutta hieman yli 1,4 meriä. Akseliväliä valmistaja ei kerro, mutta sähköautojen tapaan se on pitkä ja koriylitykset jäävät pieniksi. Audi on siirtynyt muotoilussaan jatkuvasti pehmeämpiin linjoihin ja A6 e-tron concept jatkaa tämän kehityksen tiellä. Kokonaisuutta voisi kuvailla varsin linjakkaaksi ja mittasuhteet ovat ainakin kuvien perusteella kunnossa. Kuten joku saattaa kuvista arvata, niin kyseessä on Audin kielellä niin sanottu Sportback, eli takaluukku on saranoitu katon rajasta. Linjakkuus ei myöskään ole pelkkää silmänlumetta, sillä auton ilmanvastuskertoimeksi valmistaja ilmoittaa 0,22. Tätä voi pitää kiittettävä arvona, mutta ei se varsinaisesti mikään mullistus ole.Konsepteista on toki aina vielä matkaa tuotantoon. Audi kuitenkin vakuuttaa, että tämä vastaa noin 95 prosenttisesti tulevaa tuotantoautoa. Muutenkin valmistaja korosti tiedotteessaan tämän uutuuden viitoittavan paljon Audin lähiaikojen muotoilusuuntaa.PPE eli Premium Platform ElectricVielä muotojakin enemmän mielenkiinto kohdistuu A6 e-tron conceptin pinnan alta löytyvään sähkötekniikan paketointiin. Uutuus tulee olemaan ensimmäisiä pelkästään sähköautoille tarkoitetulle PPE-alustalle rakennettuja autoja. Audi on myös ollut päävetäjän roolissa tämän rakenteen suunnittelussa. Verrattuna J1-pohjalevyyn, joka toimii Porsche Taycanin ja Audi e-tron GT:n pohjana, uusi PPE tarjoaa enemmän vapauksia modulaarisuuden ja alustan varioinnin kanssa. Uusi PPE tuleekin olemaan Volkswagen-konsernin lukuisten sähköautojen perusrakenne lähivuosina. Konsernin kolmas sähköautojen perusrakenne tottelee nimeä MEB, joka toimii pienempien autojen rakenteena.Konseptiauton tekniset tiedot antavat viitteitä tulevista tuotantomalleista. Nelivetoinen perheauto tarjoaa kahden sähkömoottorin toimesta tehoa 350 kW (476 hv) ja vääntöä 800 Nm. Näiden turvin auto kiihtyy sataseen alle neljässä sekunnissa. A6:n tulevan sähköversion perusmallit puolestaan liikkuvat takavedon turvin.Akusto on sijoitettu totuttuun tapaan ohjaamon alapuolelle. PPE tarjoaa suurimmillaan tilaa noin 100 kWh:n akustolle, ja arvio toimintamatkaksi yhdellä latauksella on noin 700 kilometrin luokkaa. PPE-rakenteen autoissa hyödynnetään J1-rakenteen tavoin 800 voltin sähkötekniikkaa. Tämän turvin pikalatauksen huipputehoksi valmistaja ilmoittaa 270 kW. Sopivissa olosuhteissa siis noin 300 kilometrin ajoon tarvittava energiamäärä saadaan ladattua noin 10 minuutissa.Kokonaisuus kuulostaa ja näyttää sen verran mielenkiintoiselta, että yli vuoden odotus suorastaan harmittaa. Ensimmäinen PPE:lle rakentuvan Audin tuotantoversio esitellään siis vuoden 2022 jälkimmäisellä puoliskolla. Teksti: Mikko Autio Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti