14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Opel Insignia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Insigniaa on parannettu usealla osa-alueella. Hyvää: iso tavaratila, alhainen kulutus, runsas varustelu, istuimet. Huonoa: pääntilat takana, ulkomittojen arviointi, paino, monitoimivalikot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudessa Insigniassa on vähennetty nappuloita, päästöjä ja hintaaOpelin mallistossa Insignia korvasi viisi vuotta sitten sekä Vectran että Omegan, ja peri samalla lippulaivan aseman.Tiloiltaan se ei ehkä sitä olisi ansainnut, mutta näyttävillä, varustelluilla ja tehokkailla nelivetohuippumalleilla mielikuvaa on pidetty yllä. Nyt mallia on päivitetty, sulava sivulinja säilyy niin viisiovisessa luiskaperässä kuin farmarissakin.Neliovisen sedanin paluusta Suomen mallistoon keväällä on toiveita. Uutuutena malliston yläpäähän tulee maasturimaisilla helmoilla varustettu korotettu Country Tourer -nelivetofarkku.Sliipatumpi ulkomuotoInsignian ulkoista ilmettä on nuorennettu tutulla reseptillä, leveämpi maski, uudet ajovalot, sulavammat puskurit ja ripaus kromia.Ulkomuodon viilaus yhdessä pohjan kattamisen, alustan madalluksen ja säätyvän jäähdytyssäleikön kanssa on pienentänyt Insignian ilmanvastuskertoimen 0,25:een.Kun samalla välityksiä on pidennetty, renkaat on vaihdettu kevyemmin rullaaviin ja moottoriin on lisätty sammutusautomatiikka, ovat kulutuslukemat pienentyneet kaikilla moottoreilla.Modernia tekniikkaaInsignian kojelauta on uudistunut oleellisesti, enemmän toiminnallisesti kuin ilmeeltään. Entinen nappulapaljous on vaihtunut näkymää hallitsevaan isoon kosketusnäyttöön.Valitettavasti käytettävyys ei ole juurikaan helpottanut. Nokkelinta nuorisoa lukuun ottamatta muut joutuvat ottamaan käsikirjan käteen.Asiaa ei helpota vaihtoehtojen runsaus, esimerkiksi radion kanavia voi vaihtaa kosketusnäytön lisäksi puheohjauksella, keskikonsolissa olevasta touchpadista tai ratin puolien nappuloista.Kokonaan näkymättömät uudistukset ovatkin mieluisampia. Jousitusta ja iskunvaimennusta on säädetty mukavampaan suuntaan. Ohjaus tuntuu aiempaa herkemmältä ja tarkemmalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPihimmät moottoritInsignian moottorivalikoima on uudistunut. Dieselmoottorit ovat kaikki kaksilitraisia, tehoversioita on neljä (120/140/163/195 hv).Kaksi tehokkainta on varattu vain automaattivaihteiston tai nelivedon yhteyteen. Ajoon osunut 140 hevosvoiman versio käsivaihteilla on varmastikin onnistunein kompromissi suorituskyvyn ja kulujen suhteen.Bensavaihtoehtojen määrä on vähentynyt kolmeen, kaikki ovat turboahdettuja nelisylinterisiä. Perusmallin 1,4-litrainen (140 hv) riittänee useimpiin tarpeisiin, uusi suorasuihkutteinen 1,6 SIDI (170 hv) antaa pienen lisäsäväyksen ja tosipotkua kaipaaville on vielä kaksilitrainen (250 hv).Laskeneet hinnatKaikissa moottorivaihtoehdoissa päästöjen aleneminen on laskenut autoveroa ja sitä kautta hintaa.Hinnaston alapäässä muutokset ovat pieniä, mutta sielläkin rahalle saa enemmän katetta paremman Edition-varustelun korvatessa entisen Pro-perusmallin. Kalleimmissa malleissa on hinnanlasku useita tuhansia euroja.Harmillisesti kuitenkin vaikkapa automaatin edullinen 500 euron lisähinta tehdashinnassa nousee korkeampien päästöjen ja veron kanssa yli neljään tonniin. Joka tapauksessa uudistunut Insignia on 30 000 euron hintaluokassa aiempaa varteenotettavampi vaihtoehto.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Opel Insignia 2.0 CDTI Edition Hinta alkaen 26 930 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 494 € Ajoneuvovero 85 €/ v Moottori 1 956 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 4000 r/min Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km 4,6 (kaup.) / 3,3 (maant.) / NEDC-kulutus 3,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4842 mm, leveys 1858 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2737 mm Tavaratila: 530 l Omamassa: 1640 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen