14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Opel Insignia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Insigniaa on parannettu usealla osa-alueella. Hyvää: iso tavaratila, alhainen kulutus, runsas varustelu, istuimet. Huonoa: pääntilat takana, ulkomittojen arviointi, paino, monitoimivalikot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudessa Insigniassa on vähennetty nappuloita, päästöjä ja hintaaOpelin mallistossa Insignia korvasi viisi vuotta sitten sekä Vectran että Omegan, ja peri samalla lippulaivan aseman.Tiloiltaan se ei ehkä sitä olisi ansainnut, mutta näyttävillä, varustelluilla ja tehokkailla nelivetohuippumalleilla mielikuvaa on pidetty yllä. Nyt mallia on päivitetty, sulava sivulinja säilyy niin viisiovisessa luiskaperässä kuin farmarissakin.Neliovisen sedanin paluusta Suomen mallistoon keväällä on toiveita. Uutuutena malliston yläpäähän tulee maasturimaisilla helmoilla varustettu korotettu Country Tourer -nelivetofarkku.Sliipatumpi ulkomuotoInsignian ulkoista ilmettä on nuorennettu tutulla reseptillä, leveämpi maski, uudet ajovalot, sulavammat puskurit ja ripaus kromia.Ulkomuodon viilaus yhdessä pohjan kattamisen, alustan madalluksen ja säätyvän jäähdytyssäleikön kanssa on pienentänyt Insignian ilmanvastuskertoimen 0,25:een.Kun samalla välityksiä on pidennetty, renkaat on vaihdettu kevyemmin rullaaviin ja moottoriin on lisätty sammutusautomatiikka, ovat kulutuslukemat pienentyneet kaikilla moottoreilla.Modernia tekniikkaaInsignian kojelauta on uudistunut oleellisesti, enemmän toiminnallisesti kuin ilmeeltään. Entinen nappulapaljous on vaihtunut näkymää hallitsevaan isoon kosketusnäyttöön.Valitettavasti käytettävyys ei ole juurikaan helpottanut. Nokkelinta nuorisoa lukuun ottamatta muut joutuvat ottamaan käsikirjan käteen.Asiaa ei helpota vaihtoehtojen runsaus, esimerkiksi radion kanavia voi vaihtaa kosketusnäytön lisäksi puheohjauksella, keskikonsolissa olevasta touchpadista tai ratin puolien nappuloista.Kokonaan näkymättömät uudistukset ovatkin mieluisampia. Jousitusta ja iskunvaimennusta on säädetty mukavampaan suuntaan. Ohjaus tuntuu aiempaa herkemmältä ja tarkemmalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPihimmät moottoritInsignian moottorivalikoima on uudistunut. Dieselmoottorit ovat kaikki kaksilitraisia, tehoversioita on neljä (120/140/163/195 hv).Kaksi tehokkainta on varattu vain automaattivaihteiston tai nelivedon yhteyteen. Ajoon osunut 140 hevosvoiman versio käsivaihteilla on varmastikin onnistunein kompromissi suorituskyvyn ja kulujen suhteen.Bensavaihtoehtojen määrä on vähentynyt kolmeen, kaikki ovat turboahdettuja nelisylinterisiä. Perusmallin 1,4-litrainen (140 hv) riittänee useimpiin tarpeisiin, uusi suorasuihkutteinen 1,6 SIDI (170 hv) antaa pienen lisäsäväyksen ja tosipotkua kaipaaville on vielä kaksilitrainen (250 hv).Laskeneet hinnatKaikissa moottorivaihtoehdoissa päästöjen aleneminen on laskenut autoveroa ja sitä kautta hintaa.Hinnaston alapäässä muutokset ovat pieniä, mutta sielläkin rahalle saa enemmän katetta paremman Edition-varustelun korvatessa entisen Pro-perusmallin. Kalleimmissa malleissa on hinnanlasku useita tuhansia euroja.Harmillisesti kuitenkin vaikkapa automaatin edullinen 500 euron lisähinta tehdashinnassa nousee korkeampien päästöjen ja veron kanssa yli neljään tonniin. Joka tapauksessa uudistunut Insignia on 30 000 euron hintaluokassa aiempaa varteenotettavampi vaihtoehto.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Opel Insignia 2.0 CDTI Edition Hinta alkaen 26 930 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 494 € Ajoneuvovero 85 €/ v Moottori 1 956 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 4000 r/min Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km 4,6 (kaup.) / 3,3 (maant.) / NEDC-kulutus 3,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4842 mm, leveys 1858 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2737 mm Tavaratila: 530 l Omamassa: 1640 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”