4.5.2021

Parivertailu: nykyajan Golfissa on kymmeniä varusteita enemmän kuin vanhassa, mutta ovatko ne kaikki tarpeellisia?

parivertailu uusi vanha

Ajettavuuden lisäksi vertailuiden oleellisena osa-alueena on myös autojen varusteet. Vertailussamme uuden ja 12-vuotiaan Volkswagen Golfin välillä uusi vie oletetusti pisteet kotiin, mutta tarvitaanko kaikkia sen varusteita ihan oikeasti?

Parivertailumme kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golfin ja käyttötesti käytetyllä -juttusarjaa tähdittävän viitoskopan Golfin välillä alkaa olla loppusuoralla. Vertailu on vahvistanut olettamiamme automaailman kehityksen suunnasta, mutta myös yllättäviä tuloksia on saatu, mutta niihin palaamme hieman myöhemmin vertailun valmistuttua.

Yksi oleellinen kehitysaskel vuosien 2009 ja 2021 välillä on kuitenkin tapahtunut autojen varustelussa. Vanhan Golfimme varusteista tärkeimmät ovat manuaalinen ilmastointi, kaiuttimet myös takaovissa, vakionopeudensäädin, pieni diginäyttö mittariston keskellä ja ajotietokone.

parivertailu uusi vanha

Nykyään manuaali-ilmastointi uudessa autossa aiheuttaa yleensä hymyä huulille, sillä suurin osa autoista on varustettu jo automaattisella ilmastoinnilla. Ajotietokone on itsestäänselvyys ja audiojärjestelmästä odotetaan löytyvän bluetooth-yhteyden jo pakettiautoissakin – käytetyssä Golfissamme kun ei ole edes langallista audioliitäntää.

Lisäksi kuljettajaa avustavat järjestelmät näyttelevät jatkuvasti suurempaa roolia autojen varustelussa. Tämä kehitys johtuu osakseen EURO NCAP -kolariturvallisuustestin uusista arviointikriteereistä, joissa aktiivisia turvajärjestelmiä painotetaan isolla kädellä. Eikä syyttä – joidenkin tahojen mukaan kaista-avustin voisi olla lähes turvavyön veroinen kuolonkolareiden estäjä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kymmenien varusteiden ero

Kaikki varusteet eivät kuitenkaan liity ainoastaan turvallisuuteen. Vertailumme nykyaikaa edustava Golf on varustettu malliston alkupään varustelulla, mutta jo se sisältää hurjan listan varusteita. Mainittakoon esimerkiksi valaistut ovenkahvat, ohjaamon tunnelmavalaistus kymmenellä värivaihtoehdolla, tietoviihdejärjestelmän älypuhelinliitäntä, digitaalinen mittaristo, digitaalinen radiovastaanotin, LED-ajovalot, liikennemerkkien tunnistus, lämmitettävä ohjauspyörä, matkapuhelimen langaton lataus, mukautuva vakionopeussäädin, navigointijärjestelmä, pysäköintitutkat edessä ja takana, sadetunnistin, USB-pistokkeet ja sisälämpötilansäätö myös matkustamon takaosaan.

parivertailu uusi vanha

Kaikkiaan uuden Golfin varustelistalta löytyy laskutavasta riippuen kolmisenkymmentä varustetta, mitä käytetyssä yksilössämme ei ole, tai ne ovat toimintatavaltaan huomattavasti kehittyneempiä, kuten juurikin mukautuva vakionopeussäädin.

Mitenkäs se tarpeellisuuden laita?

Ovatko kaikki näistä kuitenkaan tarpeellisia? Se riippuu tietenkin siitä keneltä kysytään, mutta ainakin valokatkaisijan, peilinsäätimien ja sivuikkunoiden kytkimien kromikoristeet, piilotettu pakoputkenpää, sekä turvavyön muistutusääni ovat allekirjoittaneen mielestä ominaisuuksia joista ei ole haittaakaan, mutta pitääkö tällaiset oikeasti mainita auton varustelistauksessa? Peilinsäätimien kromikoristeet tuskin vaikuttavat kovinkaan monen ostopäätökseen.

Varustelistaan saadaan myös helposti lisämittaa mainitsemalla itsestäänselvyyksiä tai päällekkäisyyksiä. Esimerkiksi erikseen mainitut varusteet ’’tilapäiskäyttöön soveltuva varapyörä’’ ja ’’vararengas, tilapäiskäyttöön soveltuva’’ ihmetyttävät hieman. Myös WLTP-mittauksen kerrotaan kuuluvan vakiovarustukseen.

Iso osa varustekattauksesta on kuitenkin erittäin tervetullutta kehitystä – myös ne kuljettajaa avustavat turvajärjestelmät, vaikka suurin osa pitääkin itseään niin hyvänä kuljettajana, ettei usko koskaan niitä tarvitsevansa.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Luetuimmat