13.4.2021

Vanha Volkswagen Golf haastaa uuden parivertailussa – oliko ennen kaikki paremmin?

Kaytetty Golf

Oliko ennen kaikki paremmin? Tätä asiaa lähdemme tutkimaan parivertailussa, jossa käytetty Golfimme kohtaa tämän päivän vastineensa.

Käyttötesti käytetyllä -juttusarjamme Volkswagen Golf vuosimallia 2009 on ollut toimituksella aktiivisesti ajossa jo useita kuukausia ja kaikkien autoa ajaneiden kommentit ovat olleet saman suuntaisia: hyvä arkiautohan se on.

Pari viikkoa takaperin pohdimme miltä 12-vuotias kansanauto tuntuu nykyautoihin verrattuna. Samalla aihe rupesi puhuttelemaan meitä entistä syvemmin, mitä automaailman kehitys on konkreettisesti tuonut tavallisen kansan mallistoon reilun vuosikymmenen aikana? Onko suunta kaikessa oikea? Tarjoaako uusi auto tarpeeksi syitä sellaisen hankkimiseen? Asian selvittämiseen paras keino on tietysti parivertailu, jossa käytettyä Golfiamme vastaan asettuu sen tämän päivän vastine: kahdeksannen sukupolven Golf, farmarina tietysti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miksi kevythybridi?

Nykyajan edustajaksi päätyi pitkän pohdinnan jälkeen Golfin kevythybridiversio. Vanhan Golfin ensirekisteröintivuoden 2009 tienoilla edettiin vielä Suomen kovimman dieselbuumin aikaa – dieselhenkilöautoja ensirekisteröitiin tuolloin 41 970 kpl ja vuotta aiemmin lukema oli hurjat 69 308 autoa. Verrokkina: vuonna 2019 ensirekisteröitiin enää 21 863 dieselautoa.

Käytetty parivertailu

Suosion laskun vuoksi katsoimme, että diesel ei edusta enää yhtä laajan asiakaskunnan vaihtoehtoa kuin 12 vuotta sitten. Ladattava hybridi olisi ollut mielenkiintoinen verrokki, mutta tällaista ei uudesta farmari-Golfista ole toistaiseksi olemassa ja latausmallien hankintahinnat ovat myös muita malleja korkeampia.

Kevythybridi sopi sen sijaan tehtävään mielestämme mainiosti. Nykyään bensiinimoottorit ovat aiempaa taloudellisempia ja kun tähän ynnätään vielä valmistajan lupailema jopa kymmenyksen kulutusta tiputtava kevyt sähköistys ilman käyttövoimaveroa, on lopputulos kuluttajille houkutteleva.

Tehoiltaan tasoissa

Uuden Golfin voimanlähteenä toimii malliston alkupään litrainen voimalinja, jossa kolmisylinterisen bensiinimoottorin parina on 48-voltin hihnavetoinen sähkökone ­– vaihteiden vaihtumisesta huolehtii seitsenpykäläinen DSG.

Pelkästään sähkömoottorin avulla ei kuljeta metriäkään eteenpäin, mutta se auttaa polttomoottoria parhaillaan 50 newtonmetrin lisäväännöllä autoa liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Lisäksi kun auton käynnistysautomatiikka sammuttaa moottorin hidastuksissa, 48-voltin järjestelmä pitää ohjaus- ja jarrutehostimen toiminnassa.

Litrainen kevythybridivoimalinja tuottaa 81 kilowatin (110 hevosvoiman) tehon, joka on varsin linjassa diesel-Golfimme 77 kW:n (105 hv:n) lukeman kanssa. Kevythybridi-Golfin vääntölukemaksi ilmoitetaan 200 newtonmetriä, jonka diesel-Golfimme nokittaa 50 Nm:llä.

Ilmoitetussa kulutuksessa on sen sijaan hieman eroa. Uuden Golfin WLTP-syklin mukainen kulutus on 5,3 l/100 km, vanhan Golfin NEDC-syklin mukainen kulutus on puolestaan 5,8 l/100 km – vaikka diesel sisältää enemmän energiaa kuin bensiini.

Nämä ovat kuitenkin vain ilmoitettuja lukemia. Parivertailussa selvitämme erilaisilla testeillä miten asioiden laita on arkielämässä, etenkin kun toinen autoista on nähnyt maailmaa jo yli 200 000 kilometrin verran.

Sama hintaluokka

Vaikka uuden Golfin hinta on 30 154 euroa ja käytetty kustansi tasan neljä tonnia, voi hinnankin sano kohtaavan. Ai kuinka niin? Vuoden 2008 lopulla viisiovisen 1.9 TDI DSG Golf Variant Comfortlinen lähtöhinta on ollut 28 830 euroa – inflaation huomioon ottaen se vastaa tänään 32 895 euroa.

Autojen testaaminen on jo aloitettu. Tuloksia ja huomioita tulemme kertomaan teille hieman myöhemmin.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat