17.5.2020 Ajoneuvot Kirjoitetaanko GTI jatkossa Peugeot e-208 Sport? ”GTI on hölynpölyä minulle” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos Porschen mielestä Turbo sopii sähköautoon, ei Peugeotilla uskota GTI:n selviämiseen sähköiselle aikakaudelle. Huhuttu Peugeot e-208 Sport toisi mallistoon kevyesti piristetyn täyssähköisen. Brittiläinen Car Magazine raportoi, että Peugeotin nykyisen mallipolven 208 ei saa enää tuttua GTI-mallimerkintää urheilullisen versionsa merkiksi. Vuoden Autoksi Euroopassa valitun 208:n kipakkaan versioon haetaan inspiraatiota nyt sen sijaan Peugeot Sportin brändistä ja sähköistymisestä. Tarkoituksena on yhdistää GTI:n henki ja Euroopan unionin 95 gramman hiilidioksidiraja per kilometri. Peugeotia johtava Jean-Philippe Imparato kertoi brittilehdelle, että tänä vuonna harkitaan, tehdäänkö 208:n suorituskykyinen versio täyssähköisen e-208:n pohjalle. – GTI on hölynpölyä minulle. On yksi tapa sanoa se yksinkertaisesti: Peugeot Sport. Se tarkoittaa korkeaa suorituskykyä, matalia päästöjä ja uusia elämyksiä. Jos tuon markkinoille B-segmentin urheilullisen auton, se on täyssähköinen, se on varmaa. Päätämme asiasta vuoden loppuun mennessä, enemmän tai vähemmän, Imparato sanaili Carin kesäkuun numeroon. Koska PSA:n täyssähköisen e-CMP-pohjarakenteen 50 kilowattitunnin akku on tällä hetkellä suurin, mitä autoon mahtuu, perustunee Peugeot e-208 Sport samaan ratkaisuun toimintamatkan kustannuksella. Carin lähteiden mukaan päivitetty sähkömoottori tarjoaisi 125 kilowatin (168 hv) tehon perusmallin 100 kilowatin (136 hv) sijaan. Peugeot pitänee kiinni perinteistään hauskan etuvedon muodossa perusmallia kutkuttavammalla ajettavuudella, mutta sangen maltilliset tehot pitänevät tasauspyörästön lukon pois varustelistalta. Jos Peugeotin hallitus antaa e-208 Sportille vihreää valoa, nähtäneen auto ensi vuoden alkupuolella. Myös Opelin ja Vauxhallin riveistä on vihjattu, että sisarmalli Corsan sporttiversio on sähköinen. Vaikka auto ja sen yksityiskohdat ovat vielä harkinnassa, haluavat Imparato ja 208:n projektipäällikkö Guillaume Clerc, että auto saa runsaasti kryptoniittivihreitä yksityiskohtia. Peugeotin muissa sähköautoissa on nähty muun muassa sinivihertävä leijonamerkki osoituksena sähköstä. Kaksivärinen leijonalogo on osa e-208:n imagoa. Kryptoniittivihreää nähtäisiin myöhemmin myös muissa Peugeot Sportin tuotteissa, sillä PSA:n sporttibrändi syleilee sähköistymistä myös 508 Peugeot Sport -lataushybridin muodossa. Sen jälkeen työlistalla onkin uuden 308:n mausteinen versio. Lähde: Car Magazine Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Koeajo: Ranska hyökkää huipulle: Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport Koeajo: Peugeot e-208 – sähköinen pikkuleijona juoksee 340 kilometriä Pirteä mutta pihi: 508 Peugeot Sport Engineered esitellään Genevessä Koeajo: Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport – ei mikään värisuora Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?