Ajoneuvot | Uutinen | 17.5.2020

Kirjoitetaanko GTI jatkossa Peugeot e-208 Sport? ”GTI on hölynpölyä minulle”

Jos Porschen mielestä Turbo sopii sähköautoon, ei Peugeotilla uskota GTI:n selviämiseen sähköiselle aikakaudelle. Huhuttu Peugeot e-208 Sport toisi mallistoon kevyesti piristetyn täyssähköisen.

Jaa artikkeli

Brittiläinen Car Magazine raportoi, että Peugeotin nykyisen mallipolven 208 ei saa enää tuttua GTI-mallimerkintää urheilullisen versionsa merkiksi. Vuoden Autoksi Euroopassa valitun 208:n kipakkaan versioon haetaan inspiraatiota nyt sen sijaan Peugeot Sportin brändistä ja sähköistymisestä. Tarkoituksena on yhdistää GTI:n henki ja Euroopan unionin 95 gramman hiilidioksidiraja per kilometri.

Peugeotia johtava Jean-Philippe Imparato kertoi brittilehdelle, että tänä vuonna harkitaan, tehdäänkö 208:n suorituskykyinen versio täyssähköisen e-208:n pohjalle.

– GTI on hölynpölyä minulle. On yksi tapa sanoa se yksinkertaisesti: Peugeot Sport. Se tarkoittaa korkeaa suorituskykyä, matalia päästöjä ja uusia elämyksiä. Jos tuon markkinoille B-segmentin urheilullisen auton, se on täyssähköinen, se on varmaa. Päätämme asiasta vuoden loppuun mennessä, enemmän tai vähemmän, Imparato sanaili Carin kesäkuun numeroon.

Vuoden Auto Suomessa 2020

Koska PSA:n täyssähköisen e-CMP-pohjarakenteen 50 kilowattitunnin akku on tällä hetkellä suurin, mitä autoon mahtuu, perustunee Peugeot e-208 Sport samaan ratkaisuun toimintamatkan kustannuksella. Carin lähteiden mukaan päivitetty sähkömoottori tarjoaisi 125 kilowatin (168 hv) tehon perusmallin 100 kilowatin (136 hv) sijaan. Peugeot pitänee kiinni perinteistään hauskan etuvedon muodossa perusmallia kutkuttavammalla ajettavuudella, mutta sangen maltilliset tehot pitänevät tasauspyörästön lukon pois varustelistalta.

Jos Peugeotin hallitus antaa e-208 Sportille vihreää valoa, nähtäneen auto ensi vuoden alkupuolella. Myös Opelin ja Vauxhallin riveistä on vihjattu, että sisarmalli Corsan sporttiversio on sähköinen. Vaikka auto ja sen yksityiskohdat ovat vielä harkinnassa, haluavat Imparato ja 208:n projektipäällikkö Guillaume Clerc, että auto saa runsaasti kryptoniittivihreitä yksityiskohtia. Peugeotin muissa sähköautoissa on nähty muun muassa sinivihertävä leijonamerkki osoituksena sähköstä.

Peugeot e-208

Kaksivärinen leijonalogo on osa e-208:n imagoa.

Kryptoniittivihreää nähtäisiin myöhemmin myös muissa Peugeot Sportin tuotteissa, sillä PSA:n sporttibrändi syleilee sähköistymistä myös 508 Peugeot Sport -lataushybridin muodossa. Sen jälkeen työlistalla onkin uuden 308:n mausteinen versio.

Lähde: Car Magazine Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu