23.2.2019

Pirteä mutta pihi: 508 Peugeot Sport Engineered esitellään Genevessä

508 Peugeot Sport Engineered

508 Peugeot Sport Engineered vihjailee tulevasta urheiluhybridistä.

Peugeotin vauhtimalleista ja kilpatoiminnasta vastaava Peugeot Sport on paljastanut ensimmäiset tiedot Genevessä julkaistavasta konseptiautosta. 508 Peugeot Sport Engineered on sähkövoimalla vauhditettu painos jo valmiiksi näyttävästä perheautosta.

Malli antaa esimakua tulevista tuotantoautoista, joten liian korkealuontoisesta näyttelyautosta ei nyt ole kyse.

508 Peugeot Sport Engineered

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Noin 400 hevosvoimaa

508 Peugeot Sport Engineered on jaloste jo esitellystä Peugeot 508 Hybrid -mallista. 200-hevosvoimainen PureTech-bensiinimoottori saa tukea etuakselilla 110-hevosvoimaisesta sähkömoottorista, kun takapyöriä avustaa peräti 200-hevosvoimainen sähkökone. Yhteisvaikutuksen kerrotaan vastaavan 400-hevosvoimaista polttomoottoriautoa.

508 Peugeot Sport Engineeredin kerrotaan kiihtyvän nollasta sataan vain 4,3 sekunnissa ja kulkevan 250 kilometriä tunnissa. Varsin ripeä on myös autolle luvattu ohituskiihtyvyys 80–120 km/h: vain 2,5 sekuntia.

508 Peugeot Sport Engineered

Peugeot kertoo sähkömoottorien pysyvän menossa mukana aina 190 kilometriin tunnissa asti.

50 kilometriä sähköllä

Korkeasta suorituskyvystä huolimatta auton hiilidioksidipäästöiksi uudella WLTP-syklillä kerrotaan vain 49 grammaa kilometrillä. Kiitos kuuluu 11,8 kilowattitunnin akulle, joka mahdollistaa 50 kilometrin ajon pelkän sähkövoiman turvin.

Peugeot Sport kertoo tietysti muokanneensa 508-mallin ajettavuutta uusia teholukemia varten. Alustaa on madallettu ja raideväliä levennetty edessä 24 ja takana 12 millimetriä. Myös ohjauksen kerrotaan olevan tarkemmaksi viritetty.

Suorituskyvystä viestitään toki ulkonäkömuutoksin: etupuskuri on aggressiivisempi, vanteet ovat 20-tuumaiset ja perästä löytää diffuusorin. Sisätiloja leimaa nahan ja Alcantaran käyttö.

Saa nähdä minkälaista tulevaisuutta 508 Peugeot Sport Engineered enteilee. Toivottavasti lopullinen tuotantoauto ei liiaksi muutu nyt luvatusta – matalat päästöt ja korkea teho sopisi mainiosti vauhdinnälkäisille Suomessakin.

508 Peugeot Sport Engineered

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Peugeot

Luetuimmat