22.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: pirteä tapaus – Ford Ecosport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Ecosport on tulokas, jonka valtit ovat katu-uskottava ulkomuoto, ketteryys ja moottorin kyvyt. Hyvää: säädettävä takaistuimen selkänoja, kääntösäde. Huonoa: sivulle avautuva takaluukku Katumaasturi, sportti, ekoauto. Kun Ford Ecosport yhdistelee näitä kaikkia, ovat odotukset koeajolle hieman harhailevat. Ensimmäinen yllätys ovat auton sisätilat. Ne ovat paljon avarammat kuin ulkoapäin uskoisi. Tilaa on harteikkaalle ja pitkälle kuljettajalle tai matkustajalle ja myös jalkatilaa löytyy. Mukiinmenevä istuttava, vaikkei täydellinen – pikkuautoon kun ei saa edustusauton penkkejä. Ford Ecosport on ihan tavallinen hyvä pieni auto, jolla on maasturimainen ulkonäkö, korkea maavara ja pieni kääntösäde. Kääntösäde vahvistaa tunnelmaa ketterästä ja mukavasta ajettavasta ahtailla kaduilla. Maasturimaisen olemuksen ansiosta sen kyytiin on helppo astua ja nousta pois. Näkyvyys autosta ulos on hyvä, mutta parkkitutka helpottaa kuljettajan elämää. Säädettävä takapenkin selkänoja on iloinen lisäyllätys tämänhintaisessa ja -kokoisessa autossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nuorekkuutta tavoitellen Ulkonaisesti Ford Ecosportin nuorennusleikkauksesta kertoo näkyvimmin se, että takapyörä ei enää pullistele peräluukun päällä. Se on kuitenkin tilattavissa lisävarusteena, jos takaluukussa jököttävä varapyörä miellyttää silmää tai vastaa omia tarpeita. Isoimman yllätyksen Ecosport järjesti takaluukun avaamista pähkäilleille. Ei avaimesta, ei logosta, ei sisältä, ei rekisterikilven päältä, ei potkiskelemalla. Vaikka hetken jo heräsi epäilys lähistölle kytketystä piilokamerasta niin siitä ei toki ollut kyse. Takaluukun ripa virnistelee salaa takavalojen keskellä. Hauskaa ja omintakeista. Käytännöllistä? Mene ja tiedä, mutta rapakelien varalle kannattaa varata ne käsineet sinne hansikaslokeroon. Palkittu moottori Moottorina on palkintoja kerännyt 1,0-litrainen ja kolmisylinterinen EcoBoost-bensiinimoottori. Sen suoriutumiseen kuljettaja voi olla tyytyväinen niin kaupungissa kuin maanteillä aina moottoriteitä myöten. Virallinen keskikulutus on 5,4 litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt vain 125 g/km. Ecosportissa on vakiona kuljettajan ja matkustajan turvatyynyt sekä turvaverhot, sivuturvatyynyt sekä kuljettajan polviturvatyyny. Takaistuimelta löytyy isofix-kiinnikkeet kahdelle lastenistuimelle. Hätäaputoiminto on Ford Sync -järjestelmän ominaisuus. Onnettomuustilanteessa tämä tekniikka voi soittaa hätänumeroon, jos turvatyyny tai polttoainepumpun sulku laukeaa. Järjestelmä antaa elintärkeitä tietoja, kuten GPS-koordinaatit, vaikka kuljettaja olisi tajuton. Ecosportin saa omakseen halvimmillaan 20 097 eurolla. Kyseessä on tällöin Trend-varustelu. Koeajettu auto oli paremmin varusteltu Titanium-versio, jonka hinta lisävarusteineen on 23 736 euroa. Lisävarusteiksi koeajettuun malliin oli valittu parempi audiovarustus Sync-järjestelmineen, vakionopeussäädin, ajovaloautomatiikka, automaattiset tuulilasinpyyhkijät, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, parkkitutka taakse ja tummennetut takaikkunat. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: valmistaja Ford Ecosport 1.0 EcoBoost M5 Titanium Hinta alkaen 20 097 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 736 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm Vääntö 170 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,7 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4017 mm, leveys 2057 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2519 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku