5.2.2023

Ralli: Skodan tiimissä nuoruus ja kokemus lyövät leikkisästi kättä

Andreas Mikkelsenissä ja Emil Lindholmissa yhdistyy villiä nuoruuden voimaa sekä kokeneemman kuljettajan tyyneyttä. Kumpikin tavoittelee nostetta ralliuralleen Rally2-autolla.

Emil Lindholmilla, 26, on jo valmiina täysi sarja WRC2:ssa, mutta Andreas Mikkelsen, 33, vielä empii tekemisiään. Kaikki riippuu moottoriurheilussa aina niin tutusta asiasta: rahasta.

Mikkelsen on ollut MM-sarjassa jo 15 vuotta. Nuorukainen tuli räiskyvin ottein tunnetuksi teini-ikäisenä, kun hän nousi isänsä tuella ajamaan huippuautoja sarjaan. Itse asiassa Mikkelsen pääsi ajamaan Rovanperän tavoin ralleja poikkeusluvalla, jo alaikäisenä.

Hän tahkosi valtavat määrät ralleja mm. Fordin WRC-autolla, ennen kuin portit aukenivat Volkswagenin tehdastiimin kauden 2013 alussa.

Norjalainen kruunattiin vuonna 2021 WRC2-mestariksi, ja viime kaudella 33-vuotias oli tiukassa taistelussa Emil Lindholmin kanssa luokan kärkisijoituksista.

Lindholm vei mestaruuden, ja Monacossa asuva Mikkelsen jäi lehdelle soittelemaan. Miehellä ei ole vieläkään vastausta siihen, missä hänet nähdään kisailemassa.

- Kaikki kyselevät ohjelmastani, naurahtaa Mikkelsen.

- Sitä ei ole vielä täysin päätetty. Ajamme kyllä, mutta montako rallia, niin se riippuu yhteistyökumppanien määrästä. Tarkoitus olisi ajaa valikoituja kisoja WRC2:ssa, mutta autoa ei ole vielä päätetty.

Mikkelsenin kausi alkaa aikaisintaan Meksikon osakilpailusta maaliskuussa. Ehdottomasti todennäköisin vaihtoehto on jatkaa Skodalla, ja merkin lippulaivalla, uudella Fabia RS Rally2 -autolla.

- Haluaisin jatkaa Skodan kanssa, sillä heillä on nyt uusi auto ja olen heidän kanssaan tehnyt jo vuosia yhteistyötä. WRC2:ssa voi valita seitsemän kisaa, joten tämä ei ole iso kriisi, että minulta jää pari kisaa väliin.

Vuosina 2013 - 19 Mikkelsen ajoi rallia lajin huipputasolla, tehdaskuljettajana. Suurimman osan kaikista ralleistaan hän on ajanut WRC-autolla. Kokemus uudesta Rally1-autosta vielä uupuu, ja syykin on selvä.

Nykyisin yhden rallin vuokrahinta on yli 400 000 euroa.

- Ei, se ei oikeastaan ollut vaihtoehto. Toki, jos löytäisin yhteistyökumppaneita, niin sitten se voisi olla mahdollista, mutta summat ovat todella korkeita. Sen vuoksi se ei ole realismia. Yritän mieluummin ohjelmaa WRC2:en, ja ajaa niin hyvin kuin mahdollista. Sillä varmistan sen, että olen odotuslistalla ensimmäisenä. Siltä ohjelmani näyttää tällä hetkellä, pyörittelee Mikkelsen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hallitsevana mestarina matkaan

Emil Lindholmille, 26, tilanne on suopeampi. Rahoitus uutta rallikautta varten on kasassa, ja kaikki näyttää hyvältä. Opiskelut Hankenissa etenevät ralliuran ohella, sillä Lindholm on työstänyt kauppatieteiden maisterin tutkintoaan säännöllisesti.

Monte Carlossa ei Lindholmiakaan vielä nähty, vaan hän oli kisan aikana töissä Pohjois-Ruotsissa.

- Nyt ollaan Skodan talviajotapahtumassa Frösössä. Hauskaa on ollut, kun on päässyt kaikilla nelivetomalleilla ajamaan jääradalla ja kyydittämään ihmisiä ralliautolla. Tämä on minulle toinen tällainen tilaisuus Skodan kanssa. Toivottavasti näitä tulee enemmänkin jatkossa, myhäili Lindholm.

WRC2-säännöt edellyttävät tietyn määrän kilpailustartteja sarjaan osallistuvalle kuljettajalle. Seitsemästä kisasta lopputuloksiin lasketaan kuusi parasta tulosta. Ohjelman on sisällettävä vähintään yksi ralli Euroopan ulkopuolella, ja sen Lindholm ajaa yhdessä kartanlukijansa Reeta Hämäläisen kanssa heti Meksikossa.

- Näin on. Meksikon jälkeen sitten pidämme strategiapalaverin ja neuvottelemme loppukauden ohjelmasta. Toivotaan, että saisin ajaa enemmän kuin sen seitsemän rallia, jotta kokemusta tulisi myös niistä kisoista, joissa en ole vielä ollut.

Koska Lindholmin suuri haave on päästä joskus palkkakuljettajaksi Rally1-auton rattiin, on paikallaan kysyä häneltä arvioita tehdastiimien suomalaiskuljettajien mahdollisuuksista.

- Tuo on hyvä kysymys. Kallen (Rovanperä) taso on taattu, ja uskon, että myös Esapekka (Lappi) pärjää hyvin. Hänen koko kauden sopimuksensa on myös hyvin ansaittu, joten odotan häneltäkin useamman palkintokorokesijoituksen vuotta. Toivotaan, että siellä olisi kaksi suomalaista kärjessä, Lindholm laskee.

Teksti, kuvat ja video: Miika Wuorela

Luetuimmat