15.6.2022

Uusi Škoda Fabia RS Rally2 on syntynyt voittajaksi

Skoda Fabia RS Rally2
Emil Lindholm ja uusi Škoda Fabia RS Rally2 hehkuivat kilpaa auringon kanssa tiimin järjestämässä esittelytilaisuudessa Mladá Boleslavissa, Tšekeissä.

Škoda Motorsport esitteli tiistaina jo kolmannen sukupolven Fabia R5 -ralliauton. Auton testaamisesta on vastannut muiden kuljettajien ohella SM1-luokan hallitseva mestari Emil Lindholm.

Ei ole epäilystäkään, etteikö Škoda osaa rallibisnestä. Seitsemässä vuodessa tehdas on myynyt 469 Fabia R5 -ralliautoa, ja parhaimpana viikonloppuna autoja nähdään jopa sata ralleissa ympäri maailman.

Merkki symboloi ralliteillä nopeutta ja luotettavuutta, ja löytää kanta-asiakkaiden talliin kerta toisensa jälkeen.

Tallipäällikkö Michal Hrabánek kertoo projektin olleen tällä kertaa tavallistakin haastavampi. Ulkopuoliset tekijät laittoivat menestyksekkään tšekkitiimin ahtaalle, mutta lopulta mallinimeä Fabia RS Rally2 totteleva auto saatiin kuin saatiinkin runsaslukuisen, kansainvälisen lehdistön ihasteltavaksi aurinkoisessa tiistai-illassa, tiimin pääpaikassa Mladá Boleslavissa.

- Auton kehitystyö on aina kova homma. Tämän projektin aloitimme vuonna 2020, ja tällä kertaa oman haasteensa toi koronapandemia, Brexit, ja nyt viimeisimpänä Ukrainan-sota.

Ralliauton rakentamista vaivaa sama asia kuin siviilipuolen tuotantoa; komponenttipula on laittanut asiat uusiin kantimiin, mutta lopputulos on jälleen kerran taattua Škodaa.

- Olemme iloisia voidessamme esitellä auton tänään täällä tiloissamme. Tiimini teki jälleen onnistuneen lopputuloksen. Tavallisesti pystymme toimittamaan asiakkaillemme 80 autoa vuodessa, mutta tuosta tahdista olemme nyt jäljessä alihankkijoista riippuvista syistä.

Autoa testattiin yli 10 000 kilometrin verran kahdeksassa Euroopan maassa.

Auton luokittelu tapahtuu kuin parahiksi ennen Suomen MM-rallia, ensimmäinen päivä elokuuta, mutta varsin todennäköisesti auton debyytti siirtyy syksymmäksi, toiseen osakilpailuun.

- En näe sitä nyt mahdollisena. Ehkä se oli muutama kuukausi sitten vielä mahdollisuus. Emme kykene tuottamaan tarpeeksi autoja, emmekä etenkään varaosia. Olen kyllä motivoitunut esittelemään auton Suomessa. Pidän Suomesta, mutta nyt en voi sitä luvata, Hrabánek pahoitteli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Työntäyteinen testirupeama

Ja kuten monesti aiemmin, uudessa Škodan ralliautossa näkyy myös suomalaiskuljettajan käden jälki.

Emil Lindholm, 25, uurasti yhtenä tiimin neljästä testikuljettajasta pitkän rupeaman kartanlukijansa Reeta Hämäläisen kanssa. Aktiivisen kotimaassa ja ulkomailla kilpailemisen lisäksi testityö on kuljettanut toisen polven kuljettajaa testipaikalta toiseen.

- Tämä on iloinen hetki. Testityötä on melko tarkkaan vuosi takana, ja on sitä ajettukin. Vähintään joka kolmas viikko ollaan oltu jossain päin Eurooppaa. Ne ovat olleet pitkiä päiviä, kilsoja tulee paljon, mutta se on ollut mulle tosi hyvää treeniä, Lindholm kiittelee.

Uusi auto eroaa etenkin voimanlähteensä ansiosta edeltäjistään.

- Isoin muutos on ehdottomasti moottori. Siinä tapahtui aika iso steppi jo ensimmäisen Fabia R5:n ja evo-version välillä, mutta tämä on isompi. Parannukset liittyvät moottorin alavääntöön ja käytettävyyteen. Moottori vääntää todella alhaalta, ja vastaa kaasuun todella mataliltakin kierroksilta.

Uutukaisen suomalaisostajiin kuuluvat varmuudella ainakin Toni Gardemeister (TGS Worldwide) ja Eero Räikkönen (Printsport Racing). Molemmat herrat olivat esittelytilaisuudessa läsnä, ja uskovat saavansa uutukaisen asiakkaidensa käyttöön vielä loppukesästä.

Teksti ja kuvat: Miika Wuorela

Luetuimmat