5.2.2023 Ajoneuvot Ralli: Skodan tiimissä nuoruus ja kokemus lyövät leikkisästi kättä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Andreas Mikkelsenissä ja Emil Lindholmissa yhdistyy villiä nuoruuden voimaa sekä kokeneemman kuljettajan tyyneyttä. Kumpikin tavoittelee nostetta ralliuralleen Rally2-autolla. Emil Lindholmilla, 26, on jo valmiina täysi sarja WRC2:ssa, mutta Andreas Mikkelsen, 33, vielä empii tekemisiään. Kaikki riippuu moottoriurheilussa aina niin tutusta asiasta: rahasta.Mikkelsen on ollut MM-sarjassa jo 15 vuotta. Nuorukainen tuli räiskyvin ottein tunnetuksi teini-ikäisenä, kun hän nousi isänsä tuella ajamaan huippuautoja sarjaan. Itse asiassa Mikkelsen pääsi ajamaan Rovanperän tavoin ralleja poikkeusluvalla, jo alaikäisenä.Hän tahkosi valtavat määrät ralleja mm. Fordin WRC-autolla, ennen kuin portit aukenivat Volkswagenin tehdastiimin kauden 2013 alussa.Norjalainen kruunattiin vuonna 2021 WRC2-mestariksi, ja viime kaudella 33-vuotias oli tiukassa taistelussa Emil Lindholmin kanssa luokan kärkisijoituksista.Lindholm vei mestaruuden, ja Monacossa asuva Mikkelsen jäi lehdelle soittelemaan. Miehellä ei ole vieläkään vastausta siihen, missä hänet nähdään kisailemassa.- Kaikki kyselevät ohjelmastani, naurahtaa Mikkelsen.- Sitä ei ole vielä täysin päätetty. Ajamme kyllä, mutta montako rallia, niin se riippuu yhteistyökumppanien määrästä. Tarkoitus olisi ajaa valikoituja kisoja WRC2:ssa, mutta autoa ei ole vielä päätetty.Mikkelsenin kausi alkaa aikaisintaan Meksikon osakilpailusta maaliskuussa. Ehdottomasti todennäköisin vaihtoehto on jatkaa Skodalla, ja merkin lippulaivalla, uudella Fabia RS Rally2 -autolla.- Haluaisin jatkaa Skodan kanssa, sillä heillä on nyt uusi auto ja olen heidän kanssaan tehnyt jo vuosia yhteistyötä. WRC2:ssa voi valita seitsemän kisaa, joten tämä ei ole iso kriisi, että minulta jää pari kisaa väliin.Vuosina 2013 - 19 Mikkelsen ajoi rallia lajin huipputasolla, tehdaskuljettajana. Suurimman osan kaikista ralleistaan hän on ajanut WRC-autolla. Kokemus uudesta Rally1-autosta vielä uupuu, ja syykin on selvä.Nykyisin yhden rallin vuokrahinta on yli 400 000 euroa.- Ei, se ei oikeastaan ollut vaihtoehto. Toki, jos löytäisin yhteistyökumppaneita, niin sitten se voisi olla mahdollista, mutta summat ovat todella korkeita. Sen vuoksi se ei ole realismia. Yritän mieluummin ohjelmaa WRC2:en, ja ajaa niin hyvin kuin mahdollista. Sillä varmistan sen, että olen odotuslistalla ensimmäisenä. Siltä ohjelmani näyttää tällä hetkellä, pyörittelee Mikkelsen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHallitsevana mestarina matkaanEmil Lindholmille, 26, tilanne on suopeampi. Rahoitus uutta rallikautta varten on kasassa, ja kaikki näyttää hyvältä. Opiskelut Hankenissa etenevät ralliuran ohella, sillä Lindholm on työstänyt kauppatieteiden maisterin tutkintoaan säännöllisesti.Monte Carlossa ei Lindholmiakaan vielä nähty, vaan hän oli kisan aikana töissä Pohjois-Ruotsissa.- Nyt ollaan Skodan talviajotapahtumassa Frösössä. Hauskaa on ollut, kun on päässyt kaikilla nelivetomalleilla ajamaan jääradalla ja kyydittämään ihmisiä ralliautolla. Tämä on minulle toinen tällainen tilaisuus Skodan kanssa. Toivottavasti näitä tulee enemmänkin jatkossa, myhäili Lindholm.WRC2-säännöt edellyttävät tietyn määrän kilpailustartteja sarjaan osallistuvalle kuljettajalle. Seitsemästä kisasta lopputuloksiin lasketaan kuusi parasta tulosta. Ohjelman on sisällettävä vähintään yksi ralli Euroopan ulkopuolella, ja sen Lindholm ajaa yhdessä kartanlukijansa Reeta Hämäläisen kanssa heti Meksikossa.- Näin on. Meksikon jälkeen sitten pidämme strategiapalaverin ja neuvottelemme loppukauden ohjelmasta. Toivotaan, että saisin ajaa enemmän kuin sen seitsemän rallia, jotta kokemusta tulisi myös niistä kisoista, joissa en ole vielä ollut.Koska Lindholmin suuri haave on päästä joskus palkkakuljettajaksi Rally1-auton rattiin, on paikallaan kysyä häneltä arvioita tehdastiimien suomalaiskuljettajien mahdollisuuksista.- Tuo on hyvä kysymys. Kallen (Rovanperä) taso on taattu, ja uskon, että myös Esapekka (Lappi) pärjää hyvin. Hänen koko kauden sopimuksensa on myös hyvin ansaittu, joten odotan häneltäkin useamman palkintokorokesijoituksen vuotta. Toivotaan, että siellä olisi kaksi suomalaista kärjessä, Lindholm laskee. Teksti, kuvat ja video: Miika Wuorela Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle