14.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Räyhäkkä aristokraatti – Jaguar XE S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar XE ja veekuutonen ne yhteen sopii. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, moottoriäänet. Huonoa: kojelauta, viimeistely. Uutta pientä Jaguar XE:tä myydään enimmäkseen kaksilitraisella dieselmoottorilla, jolloin hinnat alkavat 40 tuhannesta ja hiilidioksidigrammat jäävät mallikelpoiseen 99 g/km lukemaan. Järkevä valinta, jos Jaguarin ulkoiset avut riittävät ostopäätökseen. Malliston toisessa päässä olisi tarjolla Jaguar XE S ja sen voimanlähde myös niille, jotka valitsevat auton enemmän tunteella. Tosin silloin tehon lisäksi niin hintalappu kuin päästötkin tuplaantuvat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMekaanisesti ahdettuJaguar XE:n huippumalli ei koreile mallimerkinnöillä, pelkkä S paljastaa konepellin alla lymyilevän kolmilitraisen veekuutosen. Erona perheautojen kuutosmoottoreihin Jaguar on mekaanisesti ahdettu. Roots-tyyppinen ahdin on saatu sopimaan 90 asteen kulmassa olevien sylinterilohkojen väliin. Remmikäyttöinen puhallin ei ole hyötysuhteeltaan aivan turboahtimen veroinen, mutta syöttää ilmaa jo aivan tyhjäkäyntikierroksilta alkaen.Moottori on jo aiemmin tuttu kaksipaikkaisesta F-type-urheilumallista, nyt onneksi äänimaailmaltaan hivenen vaimeampana. Käynnistyspöräytys on jätetty pois ja myös cruisailu onnistuu sivistyneellä äänitasolla niin sisällä kuin ulkonakin. Silti huomion herättäminen onnistuu, rähinä kasvaa kaasupolkimen asennon mukaan. Äänen sävy uhkuu sopivasti voimaa, joku erehtyi luulemaan jopa veekasiksi.TakavetoXE on muiden Jaguarien tapaan takavetoinen, nelivetomallit ovat tulossa vielä tämän vuoden aikana. Näillä tehoilla tasauspyörästön lukollekin voisi olla tarvetta. Ajonvakautus antaa sallivan ensivaikutelman, pienet sladitkin onnistuvat. Lopulta elektroniikka kuitenkin toppuuttelee menoa holhoavasti, vakautuksen saa kytkettyä poiskin.Vaihteistona kuutosmoottorisessa XE:ssä on aina kahdeksanvaihteinen automaatti. Se toimii huomaamattomasti ja tehokkaasti, käsinvaihdoille ei jää tarvetta. Tehon ja nopeiden vaihtojen ansiosta XE pinkaisee sataseen viiden sekunnin pintaan. Viittä näyttää myös kulutusmittari, mutta vain tasanopeudella ja pintakaasulla. Moottorin maltillinenkin laulattaminen nostaa keskikulutuksen yli kymmenen litran.AlumiinikoriJaguar on ennestään tunnettu alumiiniosaamisestaan. Nyt alumiinin osuus ylittää jo 75 prosenttia korin painosta. Loppu on enimmäkseen suurlujuusterästä ja vähän magnesiumia. Näkyvistä osista ovet ja takaluukku ovat terästä. Painopistettä on saatu materiaalivalinnoilla siirrettyä taaemmas lähemmäs optimia. Ihmeitä alumiinilla ei ole saatu aikaan, sillä saksalaisten kilpailijoiden dieetit ovat onnistuneet vielä joitakin kiloja paremmin.Myöskin luokan sliipatuimman titteli säilyy Saksassa (MB C 0,24), vaikka XE:n ilmanvastuskerroin 0,26 on alhaisin Jaguarille mitattu. XE:n kori on Jaguarin mukaan myös jäykin heidän valmistamansa sedan. Materiaalien lisäksi jäykkyyttä lisää osien liitostavat, pistehitseistä on siirrytty niittaamiseen ja liimaamiseen, kuten lentokoneissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnistunut ajettavuusTurvallisuuden lisäksi korin jäykkyyden edut tulevat selvimmin esiin ajettavuudessa. Niin hyvät ajo-ominaisuudet kuin mukavuuskin on helpompi rakentaa jäykkään koriin. Jaguar on valinnut XE:n etukulmiin kaksoiskolmiotukivarret ja taakse monivarsituennan. XE on ensimmäinen Jaguar sähköisellä ohjaustehostimella, mutta siinä on onnistuttu kertalaakilla yhdistämään sopiva ohjaustunto herkkään ja tarkkaan ohjautuvuuteen.XE:n kuljettajalle parasta antia on dynaaminen ajettavuus, silti matkustuskokemuskin on miellyttävä. Alusta on tiukka, muttei tärskäytä liikaa epätasaisuuksissa. Tässä sadan tonnin hintaluokassa eniten kuskia luulisi kaihertavan kojelaudan viimeistely ja tyyliseikat. Niissä etumatkaa saksalaisille on annettu eniten, toisaalta ne ovat makuasioita ja juuri erottautuminen saksalaiskolmikosta voisi olla Jaguarin vahvuus.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Jaguar XE S Hinta alkaen 79 978 € Moottori Bensiinimoottori 2 995 cm³, 6 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 250 kW (340 hv), 6500 r/min Vääntö 450 Nm (4500 r/min) Vääntö 450 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 4670 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1415 mm, akseliväli 2835 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen