14.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Räyhäkkä aristokraatti – Jaguar XE S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar XE ja veekuutonen ne yhteen sopii. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, moottoriäänet. Huonoa: kojelauta, viimeistely. Uutta pientä Jaguar XE:tä myydään enimmäkseen kaksilitraisella dieselmoottorilla, jolloin hinnat alkavat 40 tuhannesta ja hiilidioksidigrammat jäävät mallikelpoiseen 99 g/km lukemaan. Järkevä valinta, jos Jaguarin ulkoiset avut riittävät ostopäätökseen. Malliston toisessa päässä olisi tarjolla Jaguar XE S ja sen voimanlähde myös niille, jotka valitsevat auton enemmän tunteella. Tosin silloin tehon lisäksi niin hintalappu kuin päästötkin tuplaantuvat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMekaanisesti ahdettuJaguar XE:n huippumalli ei koreile mallimerkinnöillä, pelkkä S paljastaa konepellin alla lymyilevän kolmilitraisen veekuutosen. Erona perheautojen kuutosmoottoreihin Jaguar on mekaanisesti ahdettu. Roots-tyyppinen ahdin on saatu sopimaan 90 asteen kulmassa olevien sylinterilohkojen väliin. Remmikäyttöinen puhallin ei ole hyötysuhteeltaan aivan turboahtimen veroinen, mutta syöttää ilmaa jo aivan tyhjäkäyntikierroksilta alkaen.Moottori on jo aiemmin tuttu kaksipaikkaisesta F-type-urheilumallista, nyt onneksi äänimaailmaltaan hivenen vaimeampana. Käynnistyspöräytys on jätetty pois ja myös cruisailu onnistuu sivistyneellä äänitasolla niin sisällä kuin ulkonakin. Silti huomion herättäminen onnistuu, rähinä kasvaa kaasupolkimen asennon mukaan. Äänen sävy uhkuu sopivasti voimaa, joku erehtyi luulemaan jopa veekasiksi.TakavetoXE on muiden Jaguarien tapaan takavetoinen, nelivetomallit ovat tulossa vielä tämän vuoden aikana. Näillä tehoilla tasauspyörästön lukollekin voisi olla tarvetta. Ajonvakautus antaa sallivan ensivaikutelman, pienet sladitkin onnistuvat. Lopulta elektroniikka kuitenkin toppuuttelee menoa holhoavasti, vakautuksen saa kytkettyä poiskin.Vaihteistona kuutosmoottorisessa XE:ssä on aina kahdeksanvaihteinen automaatti. Se toimii huomaamattomasti ja tehokkaasti, käsinvaihdoille ei jää tarvetta. Tehon ja nopeiden vaihtojen ansiosta XE pinkaisee sataseen viiden sekunnin pintaan. Viittä näyttää myös kulutusmittari, mutta vain tasanopeudella ja pintakaasulla. Moottorin maltillinenkin laulattaminen nostaa keskikulutuksen yli kymmenen litran.AlumiinikoriJaguar on ennestään tunnettu alumiiniosaamisestaan. Nyt alumiinin osuus ylittää jo 75 prosenttia korin painosta. Loppu on enimmäkseen suurlujuusterästä ja vähän magnesiumia. Näkyvistä osista ovet ja takaluukku ovat terästä. Painopistettä on saatu materiaalivalinnoilla siirrettyä taaemmas lähemmäs optimia. Ihmeitä alumiinilla ei ole saatu aikaan, sillä saksalaisten kilpailijoiden dieetit ovat onnistuneet vielä joitakin kiloja paremmin.Myöskin luokan sliipatuimman titteli säilyy Saksassa (MB C 0,24), vaikka XE:n ilmanvastuskerroin 0,26 on alhaisin Jaguarille mitattu. XE:n kori on Jaguarin mukaan myös jäykin heidän valmistamansa sedan. Materiaalien lisäksi jäykkyyttä lisää osien liitostavat, pistehitseistä on siirrytty niittaamiseen ja liimaamiseen, kuten lentokoneissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnistunut ajettavuusTurvallisuuden lisäksi korin jäykkyyden edut tulevat selvimmin esiin ajettavuudessa. Niin hyvät ajo-ominaisuudet kuin mukavuuskin on helpompi rakentaa jäykkään koriin. Jaguar on valinnut XE:n etukulmiin kaksoiskolmiotukivarret ja taakse monivarsituennan. XE on ensimmäinen Jaguar sähköisellä ohjaustehostimella, mutta siinä on onnistuttu kertalaakilla yhdistämään sopiva ohjaustunto herkkään ja tarkkaan ohjautuvuuteen.XE:n kuljettajalle parasta antia on dynaaminen ajettavuus, silti matkustuskokemuskin on miellyttävä. Alusta on tiukka, muttei tärskäytä liikaa epätasaisuuksissa. Tässä sadan tonnin hintaluokassa eniten kuskia luulisi kaihertavan kojelaudan viimeistely ja tyyliseikat. Niissä etumatkaa saksalaisille on annettu eniten, toisaalta ne ovat makuasioita ja juuri erottautuminen saksalaiskolmikosta voisi olla Jaguarin vahvuus.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Jaguar XE S Hinta alkaen 79 978 € Moottori Bensiinimoottori 2 995 cm³, 6 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 250 kW (340 hv), 6500 r/min Vääntö 450 Nm (4500 r/min) Vääntö 450 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 4670 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1415 mm, akseliväli 2835 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard - Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 "E-Tech" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?