14.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Räyhäkkä aristokraatti – Jaguar XE S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar XE ja veekuutonen ne yhteen sopii. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, moottoriäänet. Huonoa: kojelauta, viimeistely. Uutta pientä Jaguar XE:tä myydään enimmäkseen kaksilitraisella dieselmoottorilla, jolloin hinnat alkavat 40 tuhannesta ja hiilidioksidigrammat jäävät mallikelpoiseen 99 g/km lukemaan. Järkevä valinta, jos Jaguarin ulkoiset avut riittävät ostopäätökseen. Malliston toisessa päässä olisi tarjolla Jaguar XE S ja sen voimanlähde myös niille, jotka valitsevat auton enemmän tunteella. Tosin silloin tehon lisäksi niin hintalappu kuin päästötkin tuplaantuvat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMekaanisesti ahdettuJaguar XE:n huippumalli ei koreile mallimerkinnöillä, pelkkä S paljastaa konepellin alla lymyilevän kolmilitraisen veekuutosen. Erona perheautojen kuutosmoottoreihin Jaguar on mekaanisesti ahdettu. Roots-tyyppinen ahdin on saatu sopimaan 90 asteen kulmassa olevien sylinterilohkojen väliin. Remmikäyttöinen puhallin ei ole hyötysuhteeltaan aivan turboahtimen veroinen, mutta syöttää ilmaa jo aivan tyhjäkäyntikierroksilta alkaen.Moottori on jo aiemmin tuttu kaksipaikkaisesta F-type-urheilumallista, nyt onneksi äänimaailmaltaan hivenen vaimeampana. Käynnistyspöräytys on jätetty pois ja myös cruisailu onnistuu sivistyneellä äänitasolla niin sisällä kuin ulkonakin. Silti huomion herättäminen onnistuu, rähinä kasvaa kaasupolkimen asennon mukaan. Äänen sävy uhkuu sopivasti voimaa, joku erehtyi luulemaan jopa veekasiksi.TakavetoXE on muiden Jaguarien tapaan takavetoinen, nelivetomallit ovat tulossa vielä tämän vuoden aikana. Näillä tehoilla tasauspyörästön lukollekin voisi olla tarvetta. Ajonvakautus antaa sallivan ensivaikutelman, pienet sladitkin onnistuvat. Lopulta elektroniikka kuitenkin toppuuttelee menoa holhoavasti, vakautuksen saa kytkettyä poiskin.Vaihteistona kuutosmoottorisessa XE:ssä on aina kahdeksanvaihteinen automaatti. Se toimii huomaamattomasti ja tehokkaasti, käsinvaihdoille ei jää tarvetta. Tehon ja nopeiden vaihtojen ansiosta XE pinkaisee sataseen viiden sekunnin pintaan. Viittä näyttää myös kulutusmittari, mutta vain tasanopeudella ja pintakaasulla. Moottorin maltillinenkin laulattaminen nostaa keskikulutuksen yli kymmenen litran.AlumiinikoriJaguar on ennestään tunnettu alumiiniosaamisestaan. Nyt alumiinin osuus ylittää jo 75 prosenttia korin painosta. Loppu on enimmäkseen suurlujuusterästä ja vähän magnesiumia. Näkyvistä osista ovet ja takaluukku ovat terästä. Painopistettä on saatu materiaalivalinnoilla siirrettyä taaemmas lähemmäs optimia. Ihmeitä alumiinilla ei ole saatu aikaan, sillä saksalaisten kilpailijoiden dieetit ovat onnistuneet vielä joitakin kiloja paremmin.Myöskin luokan sliipatuimman titteli säilyy Saksassa (MB C 0,24), vaikka XE:n ilmanvastuskerroin 0,26 on alhaisin Jaguarille mitattu. XE:n kori on Jaguarin mukaan myös jäykin heidän valmistamansa sedan. Materiaalien lisäksi jäykkyyttä lisää osien liitostavat, pistehitseistä on siirrytty niittaamiseen ja liimaamiseen, kuten lentokoneissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnistunut ajettavuusTurvallisuuden lisäksi korin jäykkyyden edut tulevat selvimmin esiin ajettavuudessa. Niin hyvät ajo-ominaisuudet kuin mukavuuskin on helpompi rakentaa jäykkään koriin. Jaguar on valinnut XE:n etukulmiin kaksoiskolmiotukivarret ja taakse monivarsituennan. XE on ensimmäinen Jaguar sähköisellä ohjaustehostimella, mutta siinä on onnistuttu kertalaakilla yhdistämään sopiva ohjaustunto herkkään ja tarkkaan ohjautuvuuteen.XE:n kuljettajalle parasta antia on dynaaminen ajettavuus, silti matkustuskokemuskin on miellyttävä. Alusta on tiukka, muttei tärskäytä liikaa epätasaisuuksissa. Tässä sadan tonnin hintaluokassa eniten kuskia luulisi kaihertavan kojelaudan viimeistely ja tyyliseikat. Niissä etumatkaa saksalaisille on annettu eniten, toisaalta ne ovat makuasioita ja juuri erottautuminen saksalaiskolmikosta voisi olla Jaguarin vahvuus.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Jaguar XE S Hinta alkaen 79 978 € Moottori Bensiinimoottori 2 995 cm³, 6 sylinteriä, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 250 kW (340 hv), 6500 r/min Vääntö 450 Nm (4500 r/min) Vääntö 450 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 4670 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1415 mm, akseliväli 2835 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle