3.3.2022 Ajoneuvot Rekisteröinnit laahaavat samasta syystä, mutta ladattavat lisäävät suosiotaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Henkilöautojen rekisteröinnit laahaavat ja ladattavien osuus kasvaa. Sähköautojen myyntiosuuden voimakas kasvu kaupunkialueiden ulkopuolella on uusi uutinen. Ladattavien autojen suosio jatkaa kasvuaan viime vuoden jälkeenkin käyttövoimamurroksen myllertäessä. Tämä ei ole sinällään yllättävää, mutta viimeisimpänä trendinä nähdään sähköautoja hankittavan eri maakuntiin melko samaan tahtiin. Komponenttipulan ja tuotannon pullankaulojen johdosta kaikkien henkilöautojen rekisteröinnit laahaavat kuitenkin yhä perässä, vaikka tilauskanta on korkealla. – Rekisteröintitilastojen ennakoidaan normalisoituvan vasta vuoden jälkimmäisellä puolikkaalla komponenttipulan hiljalleen hellittäessä. Uusien autojen tilauskanta on viime kuukausina tuotannon viiveiden takia kasvanut ennätyksellisen suureksi, kertoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rekisteröinnit laahaavat Helmikuussa rekisteröitiin yhteensä 6 303 uutta henkilöautoa, mikä on 22,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden helmikuussa. Tänä vuonna uusia henkilöautoja on ensirekisteröity 14 187, joka on 19,2 prosenttia viime vuoden tammi-helmikuuta vähemmän. Uusien autojen rekisteröintilukemat ovat komponenttipulan ja tuotannon pullonkaulojen seurauksena vielä poikkeuksellisen matalia. Käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin helmikuussa noin 10 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden helmikuussa. Käytettyjä henkilöautoja myytiin helmikuussa 40 703. Tammi-helmikuussa käytettyjen henkilöautojen kauppa on jäänyt noin 6,8 prosenttia viime vuoden alkukuukausien tahdista. Uusia pakettiautoja rekisteröitiin helmikuussa yhteensä 934, joka on noin 5,7 prosenttia viime vuoden helmikuuta vähemmän. Pakettiautoja on ensirekisteröity tänä vuonna 1 942, joka on 15,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-helmikuussa. Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin helmikuussa 231, joka jää 9,1 prosenttia viime vuoden helmikuun lukemasta. Kuorma-autojen rekisteröinnit ovat tammi-helmikuussa olleet samalla tasolla kuin viime vuoden alkukuukausina, sillä tammikuussa rekisteröinnit olivat viime vuotta suuremmat. Raskaita vähintään 16 tonnin kuorma-autoja on tänä vuonna rekisteröity 437, joka on 6,8 prosenttia viime vuoden alkua enemmän. Keskiraskaiden ja kevyiden kuorma-autojen rekisteröinnit ovat jääneet viime vuoden alun lukemista. Ladattavat lisäävät suosiotaan Helmikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 21,6 prosenttia oli ladattavia hybridejä ja 12,4 prosenttia täyssähköautoja. Ladattavien autojen osuus rekisteröinneistä oli yhteensä lähes sama kuin tammikuussa, noin kolmannes. Myös muiden ei-ladattavien hybridivoimalinjojen osuus on kasvanut noin kolmannekseen. Alueelliset erot ladattavien autojen ensirekisteröineissä ovat vuoden 2021 aikana tasaantuneet. Vielä vuosina 2018–2019 ladattavia autoja hankittiin enimmäkseen suurilla kaupunkiseuduilla. Vuosina 2020–2021 sähköautojen osuudet ensirekisteröinneistä ovat eri maakunnissa melko samansuuruiset. Sähköautojen osuus on kasvanut tänä vuonna erityisesti Keski-Pohjanmaan, Etelä-Karjalan, Lapin ja Satakunnan maakunnissa. – Ladattava auto on yhä useammalle uutta autoa hankkivalle kiinnostava vaihtoehto, sillä niiden mallivalikoima on viime vuoden aikana laajentunut ja toimintamatka pidentynyt. Maakuntakaupungeissa ja pienillä kaupunkiseuduilla mahdollisuudet kotilataukseen ovat usein suuria kaupunkikeskuksia paremmat, kommentoi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa. Ladattavat autot ovat yleistyneet myös työsuhdeautokannassa ja taksikäytössä. Työsuhdeautokannassa ladattavien autojen suosiota on lisännyt erityisesti viime vuosina käyttöön otetut kannusteet, jotka alentavat vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvoa. Tammi-helmikuussa ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista noin 46 prosenttia oli ladattavia. Täyssähköautojen osuus oli 14 prosenttia ja ladattavien hybridien 32 prosenttia. Täyssähköautojen osuus kasvaa tällä hetkellä ripeästi taksikannassa. Vielä vuonna 2020 sähköautojen osuus taksien ensirekisteröinneistä oli noin 2 prosenttia, mutta osuus kasvoi viime vuonna jo noin 19 prosenttiin. Osuudet on laskettu ilman esteettömiä tyypillisimmin yli 5-paikkaisia takseja, joiden osuus taksien ensirekisteröinneistä on noin neljännes. Koronapandemian takia uusien taksien rekisteröintimäärät ovat vähentyneet merkittävästi. Taksimarkkinan koko on pienentynyt yli puolella koronaa edeltäneeseen vuoteen 2019 verrattuna, jolloin uusia takseja ensirekisteröitiin noin 3 100. Vuonna 2020 uusia takseja rekisteröitiin noin 1 700 ja viime vuonna enää noin 1 300. Kuvituskuva: Henri Posa/Moottorin arkisto, lähde: Autoalan Tiedotuskeskus Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku