21.5.2021

Renault pohtii vaihdettavia akkuja sähköautoon – syy on kuitenkin uusi

Renault pohtii vaihdettavia akkuja sähköautoon, mutta nyt ei tavoitellakaan nopeaa lisäystä auton toimintamatkaan.

Renault pohtii vaihdettavia akkuja sähköautoon nyt jo ainakin toiseen kertaan. Tämä on tuttu teknologia ranskalaisvalmistajalle, joka työskenteli aiheen tiimoilla jo 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

Nyt Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meo kertoi yhtiön harkitsevan paluuta vaihdettavien akkujen pariin. Teknologian ajatuksena on ollut, että asiakkaan ei tarvitse odottaa akkujen latautumista. Sen sijaan akut voidaan vaihtaa valmiiksi täyteen ladattuihin vain hetkessä.

Varjopuolena järjestelmä vaatii runsaasti ylimääräisiä akkuja, jonkinlaisen standardin akkujen muodon suhteen sekä tietenkin riittävästi palvelua tarjoavia pisteitä. Akkujen lataustehon kasvaminen on toistaiseksi tuntunut enemmänkin vähentävän keskustelua vaihdettavien akkujen ympärillä, kuin kasvattavan sitä.

Tällä kertaa ranskalaisvalmistaja lähestyy aihetta toisesta näkökulmasta. Helpompi vaihdettavuus voisi mahdollistaa tehokkaamman uusiokäytön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renault pohtii vaihdettavia akkuja sähköautoon

Renault raivasi tietä vaihdettavilla akuilla yhteistyössä israelilaisen yrityksen kanssa (Better Place) vuonna 2008. Renault Fluence -täyssähköauto oli jopa saatavilla vaihdettavilla akuilla. Yhteistyökumppani Better Place ajautui kuitenkin konkurssiin vuonna 2013 ja teknologia tuntui jäävän historiaan.

– Yrityksellämme löytää turvallinen ja luotettava ratkaisu [akkujen vaihtamiseen], on olemassa potentiaalinen hyöty. Emme ole vielä päättäneet mitään, mutta näemme tämän mielenkiintoisena mahdollisuutena, kertoi De Meo Financial Times -taloussanomalehden Future of the Car -verkkokonferenssissa.

Nyt Renault pohtii vaihdettavia akkuja, jotta niitä voitaisiin hyödyntää muihin käyttötarkoituksiin. Kyseessä ei siis suinkaan ole ikään kuin matkanjatkamispalvelu.

– Taloudellisesta näkövinkkelistä on hyvät perusteet pystyä irrottamaan akku autosta, erityisesti mikäli puhutaan akun uusiokäytöstä toiseen tai kolmanteen kertaan. Olemme tehneet laskelmat ja pyytäneet insinöörejämme löytämään ratkaisun, jossa palataan alkuperäiseen ideaan, jonka edelläkävijänä Renault toimi, sanoi toimitusjohtaja De Meo.

Nissanilla uusiokäyttöä

Aihe on mielenkiintoinen, sillä Renaultin partneri Nissan on jo tehnyt runsaasti kokeiluja omien sähköautojensa akkujen uusiokäytön osalta. Uutisoimme maaliskuun lopulla, kuinka Nissan Leafin akkuja kierrätetään tehtaiden automatisoituihin kuljettimiin.

Tämän lisäksi käytetyistä Leafin akuista on rakennettu järjestelmä Amsterdamin jalkapallostadionin valojen energiavarastoksi. Kyseessä on peräti 148 akustosta koostuva kolmen megawatin kokonaisuus, joka pyrkii tasaamaan energiapiikkejä.

Renault on itse aiemmin tarjonnut asiakkaille mahdollisuutta akun liisaamiseen erillisenä osana – erillään itse auton hinnasta. Tätä kokeiltiin esimerkiksi pienehkön Renault Zoe -sähköauton kanssa, mutta sittemmin strategia tuntuisi jääneen historiaan. Nyt on ehkä jonkin uuden aika.

Lähteet: Automotive News Europe ja Financial Times, kuvat: Renault

Luetuimmat